בעולם הרפואה של ימינו מרבית החולים ונפגעי רשלנות רפואית כלל לא יודעים כי הנזק שנגרם להם הוא תוצאה של רשלנות רפואית. למעשה 52% מנפגעי הרשלנות הרפואית כלל לא מודעים לכך. הרפואה מודרנית וחינם, הרופא נשמע משכנע מאד, כולם תולים בו תקווה להצלת חיים והוא מצטייר כגיבור. אבל האמת הפוכה, בתי החולים עמוסים וקורסים תחת העומס, הזמן עד לאבחון מחלה הוא קריטי ומתארך וסוגי טיפול רבים מתעכבים בגלל עלויות גבוהות שמנסים לחסוך.

לפנייה ישירה אל משרד עורכי הדין לירום סנדה ושות' מחלקת הנזיקין, לחץ/י כאן

מחלת הסרטן היא אחד מגורמי התמותה המרכזיים
לאבחון מוקדם ונכון של מחלות קשות, ובייחוד מחלת הסרטן, יש משמעות רבת משקל אשר ביכולתה יכול להציל חיים. מחלת הסרטן היא אחד מגורמי התמותה המרכזיים כיום והיא באה לידי ביטוי בהתרבות מהירה של תאים בגוף היוצרת גוש תאים הנקרא גידול. כאשר הגידול ממאיר, הוא מורכב מתאים נעים ולכן, אם הוא אינו מטופל בשלב מוקדם, הוא מתפשט לאיברים אחרים והמחלה מחמירה. ישנם סוגים רבים של סרטן והשוני ביניהם הוא באיבר בו נמצא הגידול הסרטני. בין מחלות הסרטן השכיחות ניתן למנות את סרטן השד, סרטן המעי הגס, סרטן הערמונית וסרטן העור.

אבחון מאוחר של מחלת הסרטן עלול לגרום למוות
לצערנו יש לא מעט מקרים של אבחון מאוחר, אשר מוביל לנזק עצום ובמקרים מסוימים אף למותו של המטופל. במקרים של אבחון מאוחר של סרטן יהיה נכון לבחון את המקרה לעומק מכיוון שישנו סיכוי רב כי מדובר ברשלנות רפואית, המצדיקה הגשת תביעה לבית משפט וקבלת פיצוי שיכול להגיע למיליוני שקלים למטופל או למשפחתו. אבחון מוקדם יכול להציל חיים בזכות הטיפולים המתקדמים הקיימים כיום. עולם הרפואה מתפתח מאד ומציע חידושים רבים וטיפולים מצילי חיים לחולי סרטן. אולם רק זיהוי של המחלה ואבחון נכון, בשלב הראשוני של המחלה יכול לאפשר את סיכויי החלמתו של החולה. 

תביעת רשלנות רפואית בגין איחור באבחון מחלת הסרטן
תביעות רשלנות רפואית בשל אבחון מאוחר של סרטן הן נפוצות מאד כיום ובכל שנה מוגשות לבית המשפט תביעות רבות כאלו. תביעות רשלנות רפואית העוסקות באיחור גילוי מחלת סרטן הן תביעות מורכבות המצריכות הוכחת קשר סיבתי הדוק בין האבחון המאוחר להתדרדרות במצבו של החולה ולעיתים לצערנו אף מותו, מה שעשוי לעיתים להיות לא פשוט.

לב האבחון מתחיל כבר בביקור הראשון אצל רופא המשפחה. על רופא המשפחה לקשר תלונות על סימפטומים המעלים חשד למחלת הסרטן לבדיקות המתאימות שיש לבצע או להפנות את המטופל לרופא מומחה. קל וחומר כאשר ישנם גורמי סיכון כמו גיל או היסטוריה משפחתית של סרטן במשפחה.

התעלמות הרופא מתוצאות בדיקות עלולה להוביל להחמרת המחלה
ישנן כיום לא מעט בדיקות שאותן ניתן לבצע, שיכולות להעיד על קיומה של מחלה ממארת. במקרה, למשל, של סרטן הערמונית, ערכים חריגים מאד של PSA, יכולים להעיד על קיומה של מחלה ממארת. התעלמות מתוצאות הבדיקה ומערכים חריגים אלה יכולה להוביל להחמרת המצב ואף להתפשטות המחלה למקומות נוספים (גרורות). במקרים של התפשטות המחלה, דרגת המחלה תהא חמורה יותר ותשפיע על אופן הטיפול לו יזדקק המטופל. הוא יידרש לטיפולים לא פשוטים ומורכבים יותר איתם יצטרך להתמודד בשל רשלנות הצוות הרפואי באבחון בשלב המוקדם של המחלה ואי ביצוען של הבדיקות המתאימות מיד עם הופעת התלונות.

פנייה לעורך דין במקרים שברור כי קיים איחור באבחון
במקרים שבהם ברור כי קיים איחור באבחון, ובמיוחד כאשר התיעוד הרפואי מראה כי הצוות הרפואי אליו פנה המטופל לא התייחס לתלונות בשלב המוקדם או לא ביצע בדיקות סקר כפי שנדרש וכפי שהיה עליהם לבצע בהתאם לגילו ומינו של המטופל או עקב היסטוריה משפחתית, נמליץ לפנות לעורך דין כדי לבחון את התיעוד הרפואי ולבחון את שאלת היתכנותה של רשלנות בטיפול הרפואי לצורך קבלת פיצוי כספי הולם.

קבלת פיצוי בתביעת רשלנות רפואית עקב איחור באבחון מחלת הסרטן
פיצוי זה אמנם לא יכול לרפא את התובע או במקרה של פטירה להשיב את היקיר/ה שהלכו לעולמם עקב רשלנותו של הצוות הרפואי אולם הוא יאפשר לו להתמודד עם הקשיים הצפויים במהלך הטיפול הרפואי לצורך המשך חייו או במקרה של פטירה ייתן מעט מזור תחליף להכנסה שנגרעה עקב פטירת החולה ובאופן עקיף יהא בכך גם להביא את המערכת הרפואית להפיק לקחים לצורך מתן מענה רפואי טוב יותר בעתיד.

כאשר מדובר על סרטן השד, ישנה בדיקת ממוגרפיה ובדיקת ביופסיה שאותה מבצעים כאשר בדיקת הממוגרפיה העלתה ממצאים אשר יכולים להעיד על גידול בשד. התעלמות מתוצאות בדיקה מסוימת או פענוח לא נכון שלה, מונעים את המשך הבירור הרפואי ותהליך האבחון נעצר.

רשלנות רפואית בגילוי מאוחר של סרטן יכולה לבוא לידי ביטוי גם באי שליחה של מטופל לביצוע בדיקה מסוימת. בדיקת דם סמוי בצואה כדוגמה, הנה בדיקה שחובה לבצע מעל לגיל 50. קופות החולים מחויבות כיום לשלוח את מטופליהם לבצע את הבדיקה. המדובר בבדיקה פשוטה מאוד המבוצעת באמצעות ערכה, אותה מקבלים המטופלים ישירות לביתם. רופאים שאינם ממליצים למטופליהם לבצע את הבדיקה ואינם מביאים לידיעתם את חשיבות ביצוע הבדיקה עלולים למצוא את עצמם נתבעים בגין רשלנות מקצועית. בדיקה פשוטה זו, היא בדיקה מהירה שעלותה זניחה אך היא חשובה ביותר לגילוי מוקדם של סרטן המעי ויש בה כדי להציל חיים. במקרה כזה יש להגיש תביעה לבית המשפט כדי לתבוע את הרופא המטפל.

עורכי הדין אורי ברם ולירום סנדה (צילום: אורית עמית)
עורכי הדין אורי ברם ולירום סנדה (צילום: אורית עמית)

רשלנות רפואית בטיפול במחלת הסרטן
רשלנות רפואית במחלת הסרטן, יכולה להתרחש גם בטיפול עצמו, שהרי יש דרכים שונות לטפל במחלה והרופא המטפל, צריך לקבל החלטה שקולה, הלוקחת בחשבון את חומרת המחלה, את גילו של המטופל, מצבו הבריאותי הכללי וכיו"ב. בחירה לא נכונה של סוג הטיפול, למשל, מתן טיפול תרופתי לא מתאים, עלולה גם היא לפגוע בסיכויי ההחלמה של המטופל.

תביעות נוספות בגין רשלנות רפואית בסרטן מוגשות מכוח רשלנות בטיפולי כימותרפיה, בחירת טכניקת טיפול שגויה, רשלנות בניתוחים להסרת גידולים, מעקב רשלני אחר מטופלים חולי סרטן ועוד.

מה המשמעות של חוות דעת רפואית בתביעת רשלנות רפואית?
פרמטר חשוב מאד לניצחון בתיק רשלנות רפואית הוא קבלת חוות דעת שמפרטת לבית המשפט את הכשלים והנזקים.
בית המשפט, בבואו לבחון תביעה בגין רשלנות רפואית עומד על כמה וכמה היבטים. לדוגמה, במצב של תביעה בגין איחור באבחון, יבחן בית המשפט בשלב הראשון מהו המועד המוקדם ביותר שבו היה ניתן לאבחן את הסרטן. בחינה זו נעשית לפי טענות הצדדים ובהתאם לחוות דעת רפואיות. במסגרת משימה זו, בית המשפט מתחקה אחר תלונות המטופל בזמן אמת ומשווה אותן להחלטות שניתנו על ידי הרופא בשטח ולהחלטות שהיו צריכות להינתן לפי הפרקטיקה הרפואית המקובלת באותה התקופה. פערים מקצועיים מעידים לכאורה על רשלנות רפואית.

מהי השפעתה של חוות הדעת הרפואית על סכום הפיצוי הסופי?
חוות הדעת הרפואית היא הלב של התיק, היא הפיצוי שלכם, היא הכסף שלכם. חוות הדעת הרפואית קובעת את הרשלנות שבוצעה, את גובה אחוזי הנכות להם זכאי המטופל וככל שאחוזי הנכות גבוהים יותר כך הפיצוי גדול יותר. שליטה בחוות הדעת והכנה נכונה של תוכן חוות הדעת, המפורט בה וגובה אחוזי הנכות יכולים לעשות את ההבדל בין תיק של מאות אלפי שקלים פיצוי למשפחה לתיק של מיליוני שקלים פיצוי למשפחה. משרד עורכי הדין שתבחרו לייצג אתכם חייב לדעת לשלוט בחוות הדעת הרפואית ולספק לכם את התוצאה הטובה ביותר.

חשוב לזכור: עצם העובדה שהחיים שלכם ניצלו לא אומר שלא עברתם רשלנות רפואית בדרך והדרך שעברתם שווה הרבה מאד כסף בפיצוי.

עורכי הדין רפאל אסולין ואורי ברם, ראשי מחלקת הנזיקין הארצית מפירמת עורכי הדין לירום סנדה ושות' בעלי ניסיון מצטבר של למעלה משלושה עשורים בתחום הרשלנות הרפואית, תאונות דרכים, תאונות עבודה, תאונות ספורט, תביעות משרד הביטחון ומיצוי זכויות מול המוסד לביטוח לאומי. הכתבה באדיבות את עורכי הדין לא גייד.

*לתשומת ליבך, המידע בעמוד זה אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. כל המסתמך על המידע עושה זאת על אחריותו בלבד. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת.