סנגור בבית הדין הבינלאומי בהאג, ניק קאופמן, שוחח הבוקר (חמישי) עם גיא פלג וניסים משעל ב-103FM, ודן בפתיחת החקירה נגד ישראל. הוא טען כי החקירה עלולה להימשך זמן רב ושמחליפה של התובעת, שיכנס לתפקידו בקיץ, יכול לקבוע את קצב החקירה. "לא חושב שהוא יתן דווקא לעניין הזה קדימות על פני חקירות אחרות שיונחו על השולחן שלו. יש את מיאנמר שכבר מקבלת קדימות על פני חקירת הנושא הפלסטיני", סבר. הוא הוסיף כי בעבר נפתחה חקירה ביוזמת בית הדין בנוגע למצב בגיאורגיה, אך "עד היום אין צווי מעצר, חלפו כבר שש שנים".



באשר לגישת הממשל האמריקאי בנושא, הסביר: "אני לא חושב שממשל ביידן יתערב בעניין הזה. הוא כבר מקבל הרבה ביקורת על כך שהוא משאיר את הסנקציות שטראמפ הטיל על בית המשפט. יש ניסיונות להסיר את הסנקציות, יש אפילו תביעה שמתנהלת בימים אלה בניסיון לבטל את הסנקציות האלה".

קאופמן הבהיר: "השעון הפרוצדורלי מתחיל לתקתק. בתוך מספר ימים יישלחו מכתבים שבהן תזמין את המדינות לחקור. התזמון בעייתי, הרי ההודעה הזו נפלה במסגרת מערכת הבחירות, וכמובן שלראש הממשלה אין עניין לשתף פעולה עם גוף שהוא רואה כאויב. לכן, יש לו הזדמנות כיום להידרש למכתב שיגיע תוך כמה ימים".

בסיכום הריאיון, הסביר כי התובעת בבית הדין צפויה לטעון כי נתנה בעבר את ההזדמנות לישראל לחקור את עצמה בעניין, אך משלא עשתה כן – תישא בתוצאות החקירה.

ג'ו ביידן (צילום:  REUTERS/Tom Brenner)
ג'ו ביידן (צילום: REUTERS/Tom Brenner)

בתוך כך, פרופ' אייל גרוס, מומחה למשפט בינלאומי מאוניברסיטת תל אביב, התייחס אף הוא לנושא בשיחה עם מעריב, והסביר: "ההחלטה בעצם הייתה צפויה. התובעת ביקשה את ההחלטה ולמעשה ברגע שהייתה הבדיקה המקדמית אז כבר יצאה 'הרכבת  מהתחנה'. ברגע שיש סמכות שיפוט והיא חלה - אין הפתעה מבחינת התהליך המשפטי". הוא ציין עוד כי "אין השפעה מיידית על חיילים וקצינים".

הוא הוסיף כי "באופן תיאורטי ייתכן מצב גם של הגשת כתבי אישום, אבל יצא מצב שאנשים יפחדו לנסוע למדינות מסוימות בגלל מחויבות של מדינות לבית הדין. בינתיים, מדובר בכאב ראש משפטי, דיפלומטי ופוליטי לישראל