תחקיר שפורסם הערב (חמישי) באתר עיתון "הארץ" חשף שורת עדויות קשות על מקרי תקיפה מינית לכאורה מצד יו"ר זק"א, יהודה משי זהב, כלפי ילדים, נערים, נערות ונשים - שאירעו במשך שנים ארוכות, לפי הטענות. כזכור, לאחרונה הוחלט להעניק למשי זהב פרס ישראל למפעל חיים על תרומה מיוחדת לחברה ולמדינה.

מהעדויות המובאות בתחקיר עולה כי במשך עשרות שנים, החל משנות השמונים, ניצל משי זהב את מעמדו, כוחו, כספו ואפילו את הארגון שבראשו הוא עומד - כדי לתקוף ילדים ונערים, נערות ונשים, לכאורה.

לפי התחקיר, היו רבים שידעו על התקיפות שמיוחסות למשי זהב ברחבי השכונות הירושלמיות מאה שערים, שמואל הנביא וסנהדריה, והיו גם מבין אנשי משמרות הצניעות שידעו, אך לא דיווחו לרשויות אכיפת החוק. על פי עדויות הקורבנות, משי זהב אף נהג להתרברב ב"כיבושיו המיניים", ובחלק מהמקרים שילם לכאורה כספים לקורבנותיו. 

משי זהב נחקר בתחילת העשור הקודם בחשד לתקיפה מינית, אבל האישה סירבה אז להגיש תלונה, והחקירה נסגרה מחוסר ראיות. האירוע כלל לא פורסם, ושמו של משי זהב נותר נקי. אותה אישה חרדית שסירבה להתלונן, צ', הייתה נתונה אז למצוקה כלכלית. לפי עדותה, משי זהב הבטיח לה סיוע כלכלי, וניצל זאת כדי להתקרב אליה, הרבה יותר משרצתה.

"הוא הפשיט את הבגדים שלי בכוח", סיפרה לשניים מחבריה ולחוקרי המשטרה. היא הפצירה בו להפסיק, אך הוא לא חדל, הצמיד אותה בכוח לספה וכפה את עצמו עליה. "אם תדברי", הזהיר אותה לאחר מכן, "ג'יפ של זק"א ידרוס אותך". בסופו של דבר, כאמור, לא הגישה תלונה, והתיק נסגר.

עדות נוספת שפורסמה היא של נ', בן 41 כיום, שהיה בן 16 כשפגש במשי זהב בשנת 1996 אז היה משי זהב בן 36. "כל האנשים הקרובים אליו באותן שנים ידעו שאני נער ליווי שלו. הפכתי לזונה במלוא מובן המילה", הוא אמר. 

לדברי נ', משי זהב רצה לקיים עמו יחסי מין מלאים, פעם אחר פעם ניסה לשכנעו. אלא שהנער הצליח להציב שם את הגבול. "עשינו הכול, אבל לא הייתה חדירה. הוא ניסה כמה פעמים ואני סירבתי".

נ' כלל לא נמשך לגברים, וקיבל עבור המין "תמורות", והוא לא היה היחיד. מהעדויות עולה כי הייתה זו פרקטיקה קבועה מצד משי זהב, שנהג להעביר כספים ומתנות לגברים ולנשים שעמן עמד בקשר מיני ולחלקם הוא "שילם" גם בדרכים אחרות.

נ' למשל קיבל חלק מ"התשלום" בצורה של נסיעה מפעם לפעם לתל אביב למטרת פגישות עם עובדות בזנות. פעמים אחרות נשלח למפגשים מיניים עם נשים אחרות שאיתן היה משי זהב בקשר. "מדי פעם הוא היה לוקח אותי לדירות בתל אביב שם היינו נפגשים עם זונות", הוא מספר. "אני הייתי עם אחת בזמן שהוא היה עם אחרת".

המפגשים בין נ' למשי זהב התקיימו בממוצע של אחת לשבוע לאורך ארבע שנים. "לפעמים יותר", אומר נ', "והיו גם תקופות שהוא קצת נעלם ואז אני הייתי אובססיבי אליו. זה היה חולני לגמרי", הוא מודה במרחק השנים, ומשתף שהיו תקופות בהן חשב שהבעיה הייתה אצלו.

כמו נפגעים אחרים שעדותם הובאה בתחקיר "הארץ", גם נ' מספר כי סביבתו של משי זהב ידעה על המתרחש. "כל האנשים הקרובים למשי זהב ידעו שאני נער ליווי שלו, כמו כל נער שהסתובב לידו באותן שנים", הוא אומר. בכלל, הוא מוסיף, משי זהב לא ממש הסתיר את עיסוקיו המיניים. "פעם אחת הוא התרברב שחיזר אחרי אישה שעבדה בחנות ברחוב גאולה (בירושלים) במשך זמן רב עד שפעם אחת הוא הגיע לחנות עם חליפה, שלף את איבר המין שלו והניח על הדלפק".

עוד עדות מטלטלת היא של הצעיר ע', בן 26 כיום, שהיה בן 5 בעת שלדבריו הותקף מינית על ידי משי זהב. "הוא למד איתי בבית הכנסת. הוא היה מושיב אותי על ברכיו והיה נוגע באיבר המין שלי", סיפר על שאירע לדבריו בשנת 2000. 

משי זהב מסר בתגובה לפרסום: "קיבלתי את הפנייה מעיתון 'הארץ' לראשונה היום בצהריים. הפנייה שהופנתה אליי כללה טענות סתומות ואנונימיות ההולכות עשרות שנים אחורה. אבהיר מיד, כי אין שחר לדברים. מאז היוודע דבר זכייתי בפרס ישראל הייתי מוקד לאיומים טלפונים שונים. לאחר פטירת הוריי טלפנו אליי והביעו שמחה על מותם. ירקו עליי כשעברתי ברחוב. נשלחו אליי הודעות איומים".

"לדאבוני זהו חלק מהמחיר שאני משלם על הדרך שבה בחרתי. פרסום הכתבה הוא ניסיון 'לחסל חשבון' עמי, ולצערי גם לחסל אותי. ככל שכוחותיי יעמדו לי, אמשיך לשרת את עם ישראל ואת מדינת ישראל כפי שעשיתי כל חיי".