יו"ר זק"א, יהודה משי זהב, הודיע היום (שישי) כי הוא מוותר על פרס ישראל, בו זכה לאחרונה על תרומתו לחברה ולמדינה, בעקבות הטענות לפגיעות מיניות. כמו כן, הודיע משי זהב כי הוא לוקח פסק זמן מראשות זק”א כדי לעסוק בניקוי שמו. במקביל, המשטרה פתחה בבדיקת הטענות כלפיו. כזכור, בתחקיר שפורסם אתמול באתר "הארץ" חשף שורת עדויות קשות על מקרי תקיפה מינית לכאורה מצד משי זהב כלפי ילדים, נערים, נערות ונשים - שאירעו במשך שנים ארוכות, לפי הטענות. 

"כצעד ראשון אני מבקש לוותר על הכבוד שהוענק לי עם החלטה להעניק לי את 'פרס ישראל' לאות הוקרה על פועלי בארגון שאינו אלא אות כבוד עד לאחרון המתנדבים. שנית הסיטואציה אליה נקלעתי מחייבת אותי בכורח הנסיבות ליטול פסק זמן מתפקידי בארגון עד להסרת העננה", כתב במכתב למתנדבי זק"א.

עוד הוסיף כי "מתוך דאגה לארגון הקדוש אות בניתי שתי הידים והכרה עמוקה בחיוניותו למרקם החיים בארץ. אני מסיק את המסקנה המתבקשת מתוך הסערה הגדולה, גם כשעלילות אלו אינם מבוססים (הטעות במקור) ונחזים יותר כרכילות וסגירת חשבונות מולי. ראשית אני זקוק להרבה תעצומות נפש למאבק הזה, ומתבונן בצער בנזק שעלול להיגרם לארגון החשוב, לפעילותו ולארבעת אלפים מתנדביו המסורים".  

מהעדויות המובאות בתחקיר עולה כי במשך עשרות שנים, החל משנות השמונים, ניצל משי זהב את מעמדו, כוחו, כספו ואפילו את הארגון שבראשו הוא עומד - כדי לתקוף ילדים ונערים, נערות ונשים, לכאורה.

לפי התחקיר, היו רבים שידעו על התקיפות שמיוחסות למשי זהב ברחבי השכונות הירושלמיות מאה שערים, שמואל הנביא וסנהדריה, והיו גם מבין אנשי משמרות הצניעות שידעו, אך לא דיווחו לרשויות אכיפת החוק. על פי עדויות הקורבנות, משי זהב אף נהג להתרברב ב"כיבושיו המיניים", ובחלק מהמקרים שילם לכאורה כספים לקורבנותיו. 

משי זהב נחקר בתחילת העשור הקודם בחשד לתקיפה מינית של אישה, אך היא סירבה אז להגיש תלונה, והחקירה נסגרה מחוסר ראיות. האירוע כלל לא פורסם, ושמו של משי זהב נותר נקי. אותה אישה חרדית שסירבה להתלונן, צ', הייתה נתונה אז למצוקה כלכלית. לפי עדותה, משי זהב הבטיח לה סיוע כלכלי, וניצל זאת כדי להתקרב אליה, הרבה יותר משרצתה.

"הוא הפשיט את הבגדים שלי בכוח", סיפרה לשניים מחבריה ולחוקרי המשטרה. היא הפצירה בו להפסיק, אך הוא לא חדל, הצמיד אותה בכוח לספה וכפה את עצמו עליה. "אם תדברי", הזהיר אותה לאחר מכן, "ג'יפ של זק"א ידרוס אותך". בסופו של דבר, כאמור, לא הגישה תלונה, והתיק נסגר.

בעקבות הפרסום נמסר מזק"א תל אביב וזק"א ישראל: "אנו מוצאים לנכון להבהיר, כי הארגונים זק"א תל אביב בראשות צבי חסיד וזק"א ישראל בראשות חזי שבקס והיו"ר ישראל מורגנשטרן ממשיכים בפעילות הקודש של 'חסד של אמת' טיפול בכבוד המת בכל אירוע נדרש וכן בפעילות האדירה הנעשית בנושא הקורונה, בשיתוף משרד הביטחון ומשרד הבריאות וקופות החולים וטיפול במשפחות נפגעות הטרור ללא שום שינוי.

כאב לנו לשמוע ולראות את הפרסומים הקשים ואנו מאחלים למר משי זהב שחפותו תוכח. יחד עם זאת חשוב לנו מאוד לנקות את שמם של אלפי מתנדבי זק"א ישראל וזק"א תל אביב שהופתעו מהפרסומים, והנושא אינו קשור אליהם כלל. אנו נמשיך בפעילות הקודש ומעשי החסד למען כלל ישראל בשמירת על כבוד המת בכל מקום ואתר, בכל עת ובכל שעה".

בעקבות הפרסומים יו"ר מפלגת העבודה, חברת הכנסת מרב מיכאלי, דרשה משר החינוך יואב גלנט להשהות לאלתר את מתן פרס ישראל ליהודה משי זהב, עד לסיום חקירת המשטרה בעניינו. מיכאלי אמרה כי "טוב שמשטרת ישראל מגיבה במהירות. אני מקווה שהחקירה תמוצה בהקדם. כך צריכה המשטרה לנהוג בכל מקרה של חשד לפגיעה מינית. העדויות שהוצגו הן עדויות קשות ומזעזעות ואנחנו מאמינות לנפגעות ולנפגעים שחשפו את הפגיעה בהן/ם באומץ רב".

עוד אמרה חברת הכנסת, כי "דרישתי משר החינוך להשהות את מתן פרס ישראל היא הצעד ההכרחי לאור פרסום התחקיר ועד סיום חקירת המשטרה בנושא. כמי שנאבקת כבר למעלה מ-30 שנה נגד פגיעה מינית, זוהי החובה שלנו לייצר תשתית להבטחת הביטחון האישי של כל אחת ואחד במרחב הציבורי ובמרחב הפרטי. למפלגת העבודה בראשותי יש תכנית מפורטת למיגור האלימות המינית בארץ וזו תוצג בתחילת השבוע".

בתוך כך, 'מבטחי-פורום מפקדים לאומי' הודיע כי הוא מגבה את שר החינוך יואב גלנט בעמדתו הקוראת לוועדת הפרס להימנע מהענקת פרס ישראל לעודד גולדרייך, מאחר שלדבריהם הוא "חתום על עצומה המאשימה את ישראל בטבח חפים מפשע ועל עצומה התומכת במרצים וסטודנטים לא להתגייס לצה"ל".

יו"ר מבטחי סא"ל (מיל') עודד וינר קרא לראש הממשלה בנימין נתניהו ולשר החינוך יואב גלנט להתעלם מעודד גולדרייך בטקס ביום העצמאות ולא להעניק לו את הפרס אם ההחלטה לא תשונה. במבטחי מציינים: "יש קווים אדומים שלא חוצים. זה שקר גס להאשים את המדינה בטבח חפים מפשע ולחתום על עצומת תמיכה במרצים וסטודנטים המסרבים לשרת בצה"ל".