פרקליטות מחוז תל אביב (פלילי) הודיעה היום (רביעי) למשפחותיהם של דין שושני וסתיו הררי ז"ל, אשר טבעו למוות במעלית בחניון ביתם בינואר 2020, כי לאחר בחינת כלל הראיות בתיק החקירה, הוחלט לסגור אותו, מאחר שלא נמצא אדם, גורם או רשות אשר ניתן לייחס להם רשלנות ברף הנדרש במשפט הפלילי, שהביאה למותם של המנוחים.

בהודעת הפרקליטות נכתב כי במסגרת חקירת המשטרה נגבו הודעות, התקבלו חוות דעת מומחים בתחומים שונים ודו"חות בדיקה רבים. לאחר חקירה מעמיקה ולאחר בחינה מדוקדקת של ממצאי החקירה, הגיעה הפרקליטות למסקנה שלא נמצאה אינדיקציה לכשלים או לרשלנות בהיבטים שנבחנו.  כך, חוות דעת המומחה שבחנה את תכנון הבניין ואופן ביצועו, לא העלתה ליקויים או כשלים בבניין או בחניון. מסקנה דומה עולה מעדויות שנמסרו על ידי בעל הבניין ובעלי המקצוע, שתכננו ובנו את הבניין. יש להדגיש כי הבניין והחניון נבנו כחוק בהתאם לכל התקנים והאישורים. 

בנוסף, נחקר טכנאי המעליות של חברת המעליות שהתקינה את המעלית בבניין ואחראית על תקינותה השוטפת, וכן נתקבלה חוות דעת מומחה בנוגע להפעלת המעלית בשגרה ובשעת חירום ולתקני הבטיחות המחייבים במעליות בישראל. גם על פי חוות דעת זו, לא נמצא כשל או רשלנות בהתנהלות חברת המעליות או מי מטעמה. במסגרת החקירה נבחן גם התפקוד של כוחות ההצלה ואופן הדיווח להם.

סתיר הריי ודין שושני שנהרגו באסון המעלית בתל אביב (צילום: פייסבוק,יחידת התיעוד המבצעי כב''ה)
סתיר הריי ודין שושני שנהרגו באסון המעלית בתל אביב (צילום: פייסבוק,יחידת התיעוד המבצעי כב''ה)

עוד ציינה הפרקליטות כי תחזית מזג האוויר שנשלחה לכוחות הביטחון וההצלה ביום האירוע חזתה כמות משקעים שבין 35-50 מ"מ גשם ליום בתל אביב. בפועל, בשעות הצהריים נמדדה כמות של 100 מ"מ בשעה. בשל מזג האוויר החריג באותו היום, התקבלו אלפי פניות במוקדים של כוחות הביטחון וההצלה וכלל  הכוחות עסקו באירועים מצילי חיים.
 
לבסוף נכתב בהודעת הפרקליטות כי על רקע נתונים חריגים אלו ובשל מורכבות החילוץ ביום האירוע, לא ניתן היה לקבוע שניתן היה למנוע את התוצאה הטראגית, ולהגיש כתב אישום בגין גרימת מוות ברשלנות. ההודעה על סגירת התיק נמסרה למשפחות המנוחים בפגישה שנערכה עימם במשרדי הפרקליטות.

בעיתוי מצמרר, רגע לפני יום הולדתה של סתיו הררי שיצויין ב 20.3, קיבלה הפרקליטות החלטה לסגור את תיק החקירה בעניין טביעתם של סתיו הררי ודין שושני באסון המעלית בתל אביב. "בימים אלו בהם הוציאה המשפחה ספר לזכרה, "סתיו - ילדה עם לב של זהב" שכל הכנסותיו מועברות לעמותת "מחוברים לחיים" הפועלת למען ילדי החינוך המיוחד", אמר בשם המשפחה ד"ר קובי קפלנסק,י עורך הדין של המשפחה.

"המשפחות קיבלו בצער  את החלטת הפרקליטות לפיה אין כביכול אשמים בפלילים באסון הנורא בו סתיו ודין ז"ל קיפחו את חייהם. המשפחות נדהמות מהעובדה, שבדיקת המשטרה התמקדה רק בחלק מצומצם מהשתלשלות האירועים שהובילה לאסון והזניחה לחלוטין היבטים משעותיים שלו, שלא נבדקו ולא נחקרו כלל, כמו כישלון מערך הניקוז העירוני, שהוא שורש האסון. המשפחות דרשו לקבל את חומרי החקירה כדי לשקול הגשת ערר ובקשתם נענתה בחיוב. בד-בבד,  להערכת המשפחות, הראיות המצויות בידיהן יובילו למיצוי אחריותם של כלל הגורמים שהתרשלו וגרמו למותם של סתיו ודין ז״ל, הן בפן הפלילי ובוודאי שבפן האזרחי", הוסיף