חוק התכנון והבניה קובע כי קיימת חובה לקבל היתר בנייה בעת ביצוע של אחת מהפעולות הבאות: הקמת בניין חדש או הריסת בניין, ביצוע תוספת או שינוי בבניין קיים, למעט, כאשר השינוי המבוקש הינו שינוי פנימי שאינו נוגע לצד החיצוני של המבנה.
את הבקשה להיתר בנייה מגישים לרשות התכנון המקומית (לרוב בוועדה מקומית לתכנון ובנייה), בדרך כלל ע"י מהנדס ו/או אדריכל.
במקרים אלו נדרשת לרוב התערבות של עורך דין מקצועי ומיומן בתחום התכנון והבנייה על מנת שימצה את ההליך התכנוני בפני רשויות התכנון המקומיות, ובמקרה הצורך, כאשר קיימת החלטת סופית של אותו מוסד תכנוני, יפעל להגשת ערר / עתירה מנהלית על החלטותיהן המוטעות של רשויות התכנון.
לוועדות המקומית לתכנון ובנייה הוקנתה סמכות ע"י המחוקק גם לאשר שימושים חורגים של מבנים (מהיתר ומתוכנית), ולאשר הקלות מהתוכניות התקפות, למעט, כאשר מדובר בסטייה ניכרת מהתוכנית החלה על המקרקעין, כהגדרתה בחוק התכנון והבנייה ובתקנות שהוצאו על פיו.
זאת ועוד, המחוקק העביר לרשות המקומית את הסמכות לאשר תוכנית מפורטת או תכנית מתאר מקומית בעניינים שהוגדרו במפורש בהוראות סעיף 62א. לחוק התכנון והבנייה.
במקרים אלו שיקול הדעת של רשויות התכנון הינו רחב יותר אולם גם כאן אין הרשות מוסמכת לפעול בשרירותיות ועליה לבסס את החלטותיה על שיקולים תכנוניים / משפטיים עניינים תוך התייחסות למבחנים שנקבעו בחוק, פסיקה ובהחלטות ועדות ערר בעניינים אלו.
גם כאן נדרשת הבנה עמוקה של עורך הדין המייצג בכל ההלכות המעודכנות, במבחנים שנקבעו בפסיקה לבחינת בקשות כגון דא ובאופן בה נוהגים רשויות התכנון, לרבות ועדות הערר המחוזיות ליישם מבחנים אלו.
מעבר לרשות התכנון המקומית קיימים גם מוסדות תכנון מחוזיים וארציים אשר אמונים על קביעת מדיניות תכנונית מחוזית / ארצית, בהתאמה, על הפיקוח על רשויות התכנון המקומיות ועל אישור תוכניות שבתחום סמכותם.
במקרים רבים, ניתן להבחין בטביעות אצבעם של גורמים שונים בוועדות המחוזיות בהחלטות של ועדות מקומיות ובניסיון להחיל ולכפות מדיניות ואינטרסים של גורמים שונים בוועדות מחוזיות על הועדות המקומיות.
למשרדינו ניסיון רב בייצוג יזמים בעתירות מנהליות ובעררים על החלטות מוטעות ושרירותיות של רשויות תכנון שנתקבלו שלא כדין, משיקולים בלתי ענייניים ושלא בהתאם להוראות חוק התכנון והבנייה, התקנות שאושרו על פיו והפסיקה הענפה בתחום, תוך שהם מסווים את שיקוליהם הבלתי ענייניים בשיקולים ענייניים לכאורה.
עורך דין מיומן בתחום התכנון והבנייה יוכל לייעל את ההליכים התכנוניים / מנהליים ולקצרם באופן משמעותי תוך שהוא משתמש בידע המשפטי-מקצועי שלו ובניסיונו בהתנהלות מול רשויות התכנון, המקומיות, המחוזיות והארציות.
עורכי הדין צביקה וטל אייזנברג מעניקים ללקוחות המשרד ליווי משפטי מקצועי וצמוד בהליך הוצאת היתר בניה, לרבות בקשות הכוללות הקלות, בקשות לשימושים חורגים, אישור תוכניות, ייצוג בהתנגדויות המופנות כלפי הבקשה ו/או התוכנית וכן ליטיגציה בעררים ועתירות מנהליות על החלטות של ועדות מקומיות ומחוזיות לתכנון ובנייה.
יתרה מזאת, המשרד מלווה פרויקטים ויזמים החל משלב הבדיקה התכנונית, עובר בכריתת הסכמים, כולל פרויקטים מורכבים של פינוי בינוי ותמ"א 38.
עורכי הדין במשרד מספקים ללקוחותיהם ליווי משפטי צמוד ואיכותי שכולל בין היתר ליווי בהליכי משא ומתן, ייעוץ משפטי שוטף וייצוג בפני הערכאות התכנוניות, המנהליות והמשפטיות השונות לפי הצורך.
למשרד גם מחלקה פלילית המתמחה בליטיגציה פלילית בכל עבירות התכנון והבנייה ובהגשת בקשות לביטול צווים מנהליים, לרבות צווי הריסה והפסקה מנהליים, שהוצאו ע"י רשויות התכנון בכובען כגורמי האכיפה עפ"י הוראות חוק התכנון והבנייה.
לעורך הדין צביקה אייזנברג ניסיון של כ- 20 שנים בתחום הליטיגציה הפלילית והמנהלית בתחום התכנון והבנייה, כאשר בעברו ייצג עורך הדין אייזנברג במשך כ-6 שנים שש ועדות תכנון מקומיות ומרחביות בכל אזור הצפון, בהליכים פליליים, מנהליים ובמתן ייעוץ משפטי שוטף.
*לתשומת ליבך, המידע בעמוד זה אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. כל המסתמך על המידע עושה זאת על אחריותו בלבד. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת.