חוק התכנון והבניה קובע כי קיימת חובה לקבל היתר בנייה בעת ביצוע של אחת מהפעולות הבאות: הקמת בניין חדש או הריסת בניין, ביצוע תוספת או שינוי בבניין קיים, למעט, כאשר השינוי המבוקש הינו שינוי פנימי שאינו נוגע לצד החיצוני של המבנה. 

את הבקשה להיתר בנייה מגישים לרשות התכנון המקומית (לרוב בוועדה מקומית לתכנון ובנייה), בדרך כלל ע"י מהנדס ו/או אדריכל.

בעת שוועדה מקומית דנה בבקשה לקבל היתר בנייה, היא בודקת אילו תוכניות חלות על הקרקע וזאת במטרה לבחון את התאמת הבקשה לכל הוראות התוכניות התקפות במקרקעין, כאשר בפסיקה נקבע באופן מפורש כי בשעה שהבקשה להיתר תואמת את התוכניות התקפות שיקול הדעת הנתון לגורמי הרישוי לסרב ליתן היתר בנייה הינו מוגבל ביותר למקרים יוצאים מן הכלל בלבד (עע"מ 8256/12 הוועדה המקומית לתכנון ולבניה ראשון לציון נ' נאות מזרחי בע"מ (פורסם בנבו, ניתן ביום 31.7.14).
 
אלא שלא תמיד הדברים כל כך פשוטים.

כיצד ליווי משפטי מקצועי עשוי לסייע למבקש לקבל את ההיתר המיוחל?
פעמים רבות מסרבות הוועדות המקומיות להיעתר לבקשות למתן היתר בנייה על אף שאלו תואמות לתוכניות שבתוקף, וזאת באמתלות רבות ומגוונות, שחלקן מבוססות על שיקולים משפטיים ותכנוניים וחלקן מבוססות, לעיתים, על שיקולים פוליטיים ושיקולים זרים. 

במקרים אלו נדרשת לרוב התערבות של עורך דין מקצועי ומיומן בתחום התכנון והבנייה על מנת שימצה את ההליך התכנוני בפני רשויות התכנון המקומיות, ובמקרה הצורך, כאשר קיימת החלטת סופית של אותו מוסד תכנוני, יפעל להגשת ערר / עתירה מנהלית על החלטותיהן המוטעות של רשויות התכנון.

לוועדות המקומית לתכנון ובנייה הוקנתה סמכות ע"י המחוקק גם לאשר שימושים חורגים של מבנים (מהיתר ומתוכנית), ולאשר הקלות מהתוכניות התקפות, למעט, כאשר מדובר בסטייה ניכרת מהתוכנית החלה על המקרקעין, כהגדרתה בחוק התכנון והבנייה ובתקנות שהוצאו על פיו. 

זאת ועוד, המחוקק העביר לרשות המקומית את הסמכות לאשר תוכנית מפורטת או תכנית מתאר מקומית בעניינים שהוגדרו במפורש בהוראות סעיף 62א. לחוק התכנון והבנייה.

במקרים אלו שיקול הדעת של רשויות התכנון הינו רחב יותר אולם גם כאן אין הרשות מוסמכת לפעול בשרירותיות ועליה לבסס את החלטותיה על שיקולים תכנוניים / משפטיים עניינים תוך התייחסות למבחנים שנקבעו בחוק, פסיקה ובהחלטות ועדות ערר בעניינים אלו.

גם כאן נדרשת הבנה עמוקה של עורך הדין המייצג בכל ההלכות המעודכנות, במבחנים שנקבעו בפסיקה לבחינת בקשות כגון דא ובאופן בה נוהגים רשויות התכנון, לרבות ועדות הערר המחוזיות ליישם מבחנים אלו.

מעבר לרשות התכנון המקומית קיימים גם מוסדות תכנון מחוזיים וארציים אשר אמונים על קביעת מדיניות תכנונית מחוזית / ארצית, בהתאמה, על הפיקוח על רשויות התכנון המקומיות ועל אישור תוכניות שבתחום סמכותם.

במקרים רבים, ניתן להבחין בטביעות אצבעם של גורמים שונים בוועדות המחוזיות בהחלטות של ועדות מקומיות ובניסיון להחיל ולכפות מדיניות ואינטרסים של גורמים שונים בוועדות מחוזיות על הועדות המקומיות. 

למשרדינו ניסיון רב בייצוג יזמים בעתירות מנהליות ובעררים על החלטות מוטעות ושרירותיות של רשויות תכנון שנתקבלו שלא כדין, משיקולים בלתי ענייניים ושלא בהתאם להוראות חוק התכנון והבנייה, התקנות שאושרו על פיו והפסיקה הענפה בתחום, תוך שהם מסווים את שיקוליהם הבלתי ענייניים בשיקולים ענייניים לכאורה.

ליווי משפטי של עורך דין מקצועי בתחום התכנון והבנייה
מכיוון שהליכי רישוי מול הוועדה המקומית לתכנון ולבנייה הינם הליכים מורכבים הכרוכים בהוצאות בלתי מבוטלות, בהוצאת אישורים מגורמים מנהליים רבים, בהוכחת זיקה קניינית למקרקעין ובניהול הליכים מול מתנגדים, לעיתים קרובות, הרי שבמקרה שמתעורר קושי בקבלת אישור לבקשה להיתר בניה ו/או תכנית ו/או בקשה לשימוש חורג, מומלץ לפנות לעורך דין מנוסה ומקצועי שעוסק בתחום התכנון והבנייה. 

עורך דין מיומן בתחום התכנון והבנייה יוכל לייעל את ההליכים התכנוניים / מנהליים ולקצרם באופן משמעותי תוך שהוא משתמש בידע המשפטי-מקצועי שלו ובניסיונו בהתנהלות מול רשויות התכנון, המקומיות, המחוזיות והארציות.

משרד עורכי דין שמתמחה בתחום התכנון והבניה בהיבט המנהלי ובהיבט הפלילי
עורכי הדין צביקה וטל אייזנברג ממשרד עורכי דין אייזנברג ושות' מתמחים בתחום התכנון והבניה על כל היבטיו.

עורכי הדין צביקה וטל אייזנברג מעניקים ללקוחות המשרד ליווי משפטי מקצועי וצמוד בהליך הוצאת היתר בניה, לרבות בקשות הכוללות הקלות, בקשות לשימושים חורגים, אישור תוכניות, ייצוג בהתנגדויות המופנות כלפי הבקשה ו/או התוכנית וכן ליטיגציה בעררים ועתירות מנהליות על החלטות של ועדות מקומיות ומחוזיות לתכנון ובנייה. 

יתרה מזאת, המשרד מלווה פרויקטים ויזמים החל משלב הבדיקה התכנונית, עובר בכריתת הסכמים, כולל פרויקטים מורכבים של פינוי בינוי ותמ"א 38. 

עורכי הדין במשרד מספקים ללקוחותיהם ליווי משפטי צמוד ואיכותי שכולל בין היתר ליווי בהליכי משא ומתן, ייעוץ משפטי שוטף וייצוג בפני הערכאות התכנוניות, המנהליות והמשפטיות השונות לפי הצורך.

למשרד גם מחלקה פלילית המתמחה בליטיגציה פלילית בכל עבירות התכנון והבנייה ובהגשת בקשות לביטול צווים מנהליים, לרבות צווי הריסה והפסקה מנהליים, שהוצאו ע"י רשויות התכנון בכובען כגורמי האכיפה עפ"י הוראות חוק התכנון והבנייה.

לעורך הדין צביקה אייזנברג ניסיון של כ- 20 שנים בתחום הליטיגציה הפלילית והמנהלית בתחום התכנון והבנייה, כאשר בעברו ייצג עורך הדין אייזנברג במשך כ-6 שנים שש ועדות תכנון מקומיות ומרחביות בכל אזור הצפון, בהליכים פליליים, מנהליים ובמתן ייעוץ משפטי שוטף.

פרטי התקשרות:
אתר: https://www.lawguide.co.il/lawyers/239/1441/ 
כתובת: חלוצי התעשייה 40, חיפה

הכתבה באדיבות אתר עורכי הדין LawGuide.

*לתשומת ליבך, המידע בעמוד זה אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. כל המסתמך על המידע עושה זאת על אחריותו בלבד. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת.