בית המשפט העליון דחה היום (חמישי) את הערעור שהגיש אליהו משה בר זכאי, אשר הורשע בדריסתו למוות של הנער אילון שלו אמסלם בין ה-13 בשנת 2018 ובפציעתו של נער נוסף. בית המשפט הותיר על כנו את עונש 12 שנות המאסר שהוטל על ידי בית המשפט המחוזי ביוני האחרון.

כזכור, ביוני 2020 הורשע בר זכאי בהמתה קלות דעת, חבלה חמורה, נהיגה בשכרות, נהיגה במהירות בלתי סבירה, הדחה בחקירה, שיבוש הליכי משפט וניסיון להשמדת ראיה, כאשר בית המשפט אף קבע כי בר זכאי ניסה להימלט מאחריותו למקרה, בין היתר תוך כדי שתיית כמות מרובה של מים כדי לטשטש עקבות אלכוהול, תיאום עם אחד מחבריו כדי שיעיד שלא צרך אלכוהול ומחיקת שיחות מפלילות שקיים קודם לתאונה ואחריה.

אילון שלו-אמסלם (צילום: באדיבות המשפחה)
אילון שלו-אמסלם (צילום: באדיבות המשפחה)

השופטים ניל הנדל, ירון אלרון ועופר גרוסרופף כתבו בהחלטתם כי "יידע כל מי שבוחר לסכן חיים בדרך זו, קוטל בכך ילדים וקורע משפחות, ולבסוף גם מרהיב עוז בניסיונות לחמוק מן הדין, כי עונשו החמור בוא יבוא, וכשיבוא, ייתכן כי יהיה זה עונש חמור במיוחד, חמור יותר ממה ששיער לעצמו, ואולי אף חמור יותר מזה שהוטל על העבריינים שקדמו לו".

עוד כתבו כי "אין חולק שבקביעת המתחם ובהצבת העונש בסמוך לקצהו העליון החמיר בית המשפט המחוזי עם המערער באופן משמעותי: עונשו קרוב יותר לזה שנגזר על נהגים שהורשעו גם בהפקרת הנפגעים בתאונת הדרכים הקטלנית לה גרמו, או על נהגים שנקבע כי פעלו מתוך אדישות, או על נהגים שנמצאו אחראים בנסיבות דומות לאונות רבות נפגעים. נראה כי הבחירה להעלות את רף הענישה בעניינו היא מוצדקת כשלעצמה. אף לא ניתן להתעלם מהתהום הפעורה בין התנהגותו הנלוזה והמזלזלת של המערער, לבין התנהגותם הנורמטיבית והזהירה של חבריו מזה, וקורבנותיו מזה. הראשונים (החברים) ניסו להניא את המערער מנהיגה בשכרות והתריעו בפניו על אודות סכנותיה, ואילו האחרונים (הקורבנות) המתינו כמתחייב על המדרכה עד שיוכלו לחצות את הכביש בבטחה. למרבה הצער, בגרותו וחינוכו הטוב של אילון לא הגנו עליו ועל חברו מפני שכרותו ופראותו של המערער – ואין בכוחנו לגמול לאילון על מעשיו ומעלותיו, אלא רק להעניש את המערער על מעלליו ומגרעותיו".