מחר בבוקר יתחדש משפטו של בנימין נתניהו בשלושת כתבי האישום, עם דיוני הוכחות שיימשכו גם מחרתיים וביום רביעי. הדיון יתחיל בנאום הפתיחה של המשנה לפרקליט המדינה עו”ד ליאת בן־ארי, ומחוץ לבית המשפט יחכו הפגנות קולניות בעד ונגד ראש הממשלה וגם כוחות משטרה מתוגברים.

נתניהו בבית המשפט. צילום: רויטרס (ארכיון)



לאחר נאום הפתיחה צפוי מנכ”ל אתר וואלה לשעבר אילן ישועה לתת עדות מפורטת, שעשויה להימשך כמה שבועות עם חקירה ראשית וחקירה נגדית על חלקו באירועים שהובילו להגשת כתב האישום בתיק 4000 (פרשת וואלה־בזק) שבו נאשם נתניהו בעבירה של שוחד. על פי כתב האישום, לבעלי אתר וואלה ניתנו הטבות רגולטוריות בגובה של קרוב לשני מיליארד שקל בתמורה לסיקור אוהד לנתניהו. ראש הממשלה ייאלץ להיות נוכח בנאומה של בן ארי, אולם יוכל להיעדר מדיוני העדות של ישועה.

כאמור, מחוץ לבית המשפט יתנהל קרב בין תומכי ומתנגדי נתניהו. ברשתות החברתיות כבר מתארגנות קבוצות משני הצדדים. תומכי נתניהו משתמשים בסיסמה “די לשנאה ולרדיפה המשפטית” והם מתכוונים להתייצב לצדו של ראש הממשלה בבוקר יום שני מול בית המשפט יחד עם חברי כנסת מהליכוד, שגם ינאמו שם, ובהנחיית הח”כית לעתיד גלית דיסטל אטבריאן. ברחבי הארץ כבר מונו רכזי הסעות כדי שהתומכים יוכלו להגיע אל בית המשפט באופן מאורגן ובמספר גבוה.

מנגד נערכים הארגונים המתנגדים לנתניהו, שמפגינים נגדו בקביעות ברחבי הארץ כבר חודשים רבים, וגם הם יגיעו לפתח בית המשפט. באחת ההודעות נכתב: "ביום שני הקרוב, החל מהשעה 8:30, יתייצבו פעילי תנועת קריים מיניסטר מחוץ לבית המשפט המחוזי בירושלים, לקראת דיון ההוכחות במשפטו של ראש ממשלת המעבר, בנימין נתניהו, הנאשם בשוחד, מרמה והפרת אמונים".

אבל לא רק הליך משפטי וציבורי יתרחש כאן: יש המאמינים ומקווים שתחילת הליך ההוכחות ישפיע גם על שאלת הנבצרות של נתניהו מתפקיד ראש הממשלה. עו"ד דפנה הולץ לכנר בשם קבוצת מבצר הדמוקרטיה ויו"ר כחול לבן בני גנץ כבר פנו אל היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, שישתמש בסמכויותיו ויקבע כי נבצר מנתניהו להמשיך בתפקידו. סוגיה לוהטת זו, ובעיתוי הרגיש הזה, מונחת על שולחנו של מנדלבליט, שבוודאי מתקשה מאוד להחליט. כאן יש להזכיר כי זה ימים אחדים אין בישראל שר משפטים, לאחר שפג תוקף המינוי של גנץ ובליכוד מתנגדים למינוי אחר, מה שמעכב לא מעט מינויי בכירים במערכות השונות, כולל בזרועות החוק והמשפט.

גם בתנועה לאיכות השלטון מתארגנים למחאה מחר ומסרו: “הבחירות מאחורינו אבל המלחמה על הדמוקרטיה לא הוכרעה. אסור לנשיא המדינה להטיל מנדט על נאשם שעומד למשפט. אזרחי ישראל הכריעו בבחירות נגד כהונתו של נאשם בפלילים. אזרחי ישראל רוצים ראש ממשלה שמעל ראשו לא מרחפת עננת שחיתות כבדה ושלושה כתבי אישום חמורים. הם רוצים הנהגה ישרה ונקייה משחיתות".