שי ניצן, פרקליט המדינה לשעבר, שוחח היום (שלישי) עם גולן יוכפז וענת דוידוב בתכניתם ב-103FM ויצא להגנת הפרקליטות, בה כיהן במגוון תפקידים במשך שנים רבות. זאת, בעקבות המתקפה החריפה של בנימין נתניהו אמש עליה, כאשר טען כי כל המשפט נגדו הוא "שימוש פסול בכוח מצד הפרקליטות. הם במסע ציד, הם לא חקרו עבירה, הם לא חיפשו עבירה, הם חיפשו אדם, הם חיפשו אותי".

"מאוד הצטערתי, בסופו של דבר ראש ממשלת ישראל הוא גם ראש הממשלה שלי, ואני מצפה ממנו לומר אמת", פתח ניצן. "שנית, לכבד את שלטון החוק. לצערי, זו לא פעם ראשונה, הקשבתי לראיון ויש שם דברים כל כך מופרכים, כל כך חסרי שחר, פשוט עובדות לא נכונות".

כנשאל האם לדעתו יש דמיון רב בין נאומו של ראש הממשלה אתמול לזה של טראמפ שהוביל למתקפה על הקפיטול, אמר שהוא "מציע לא להגזים ולא להשתלח, ברוך השם אנחנו רחוקים מהדבר הזה. אבל לשמוע השתלחויות כמו ניסיון הפיכה שלטונית? איזו טענה חסרת שחר, מי מנסה לעשות פה הפיכה? רוני אלשיך? אביחי מנדלבליט שהיה מזכיר הממשלה של נתניהו? כולנו היינו עובדי ציבור במשך עשרות שנים. יש תיקים שסגרנו לרה"מ ובכלל לא חקרנו. אם היינו רוצים לעשות ניסיון הפיכה היינו הולכים בכל הכח".

בנימין נתניהו עם עורכי דינו בבית המשפט (צילום: פול אורן בן חקון)
בנימין נתניהו עם עורכי דינו בבית המשפט (צילום: פול אורן בן חקון)

בהתייחסו לטענות על תפירת תיקים, השיב: "אני לא מקבל את הטענה שבחווייה שלו זה ככה. תשמע, אני רוצה להזכיר לך שמי שמינה אותי לתפקיד הייתה ממשלה בראשות נתניהו. הוא הכיר אותי לפני כן מתיקים ופרשות. מי שמינה את מנדלבליט היה נתניהו". 

הוא הוסיף: "נתניהו מנהל מערכה מאוד לא ראויה. הוא אמר שאין כלום ולא יהיה כלום, אז בבקשה תבוא לבית משפט. אנשים לפניו, חשובים ונכבדים, ניהלו את הקרב בבית משפט, ומי שיצא זכאי - יצא זכאי. משפט לא צריך להתנהל בתקשורת, אבל אם רה"מ החליט לעשות את זה, אז הרגשתי חובה להתייחס".

אתה רואה את המצב של המערכת הפוליטית. יש כבר ארבעה סבבי בחירות, והוא לא מצליח להקים ממשלה בגלל שאמון הציבור נפגע בו כתוצאה מכתבי האישום.
"בישראל, בה כולם שווים בפני החוק, לא הגיוני שבכלל שיקולים פוליטיים לא נגיש כתב אישום. ההתקפה הזו בלתי מתקבלת על הדעת והיא מביישת בראש ובראשונה אותו. לא היינו רוצים להידמות למדינות שבהן הפרקליטות היא כלי שרת בידי השליט". 

למי מדבר רה"מ? הוא מכוון לבייס שלו?
"זה ברור שהוא מכוון לבייס שלו ולקהל תומכיו. יש ציבור שכנראה מה שלא אגיד זה לא ישנה, אבל יש גם ציבור שמכבד את רה"מ, אבל אומר שאולי באמת... נתניהו טען שקבענו את מועד הגשת כתב החשדות לפני בחירות כדי לפגוע בו. כמה אפשר להפוך את העובדות? הבחירות היו אמורות להתקיים שנה אחרי כן. אני הודעתי שהעברנו את החומרים ליועמ"ש, ושלושה ימים אחרי כן נתניהו החליט להקדים את הבחירות". 

ניצן סירב להתייחס לתוכן המשפט ולעדותו של ישועה אתמול, והדף את הטענות על אכיפה בררנית: "אני רוצה להזכיר שבתיק הצוללות יש ביקורת חריפה עלינו מהצד השני של המפה הפוליטית. רה"מ לא רק הועמד לדין, לא חשבנו שצריך לחקור אותו באזהרה, ויש עוד שלל תיקים כאלה.

הוא הוסיף: "הגברת נתניהו, הייתה המלצה להגיש נגדה כתב אישום וסגרנו את התיק. אין כאן כניסה ב-200 קמ"ש ולא 100. בוודאי שאין מסע ציד נגדו ונגד משפחתו כפי שהוא טען בלהט. לא לחצנו על הגז ולא הורדנו את הרגל מהגז, אנחנו הולכים רק לפי מבחן הראיות. כשאין ראיות שמצדיקות לא הגשנו. היו חקירות נגד ברק, נגד גנץ אפילו לא נפתחה חקירה. אם אנחנו מגישים כתב אישום נגד נתניהו אנחנו צריכים אוטומטית להגיש נגד יריביו הפוליטיים? יש את מבחן הראיות".

אתה רואה תרחיש שבו המשפט מעוכב או מושהה?
"שמעתי את נתניהו שאומר שכולם יודעים שהתיק קרס, וגם זה פייק. אני מקווה ומאמין שמדינת ישראל מספיק חזקה כדי שמשפטו של ראש ממשלה יתנהל ויסתיים בבית המשפט". 

איך זה עלול לא לקרות?
"אתה חי כמוני במדינה הזו, אני לא יודע אילו חוקים יכולים לעבור, אפשר לדמיין הרבה דברים. אני מעריך שהסיכוי שהמשפט יופסק הוא קטן, למרות שהוא לא אפס, ואני יודע שזה יהיה רע מאוד אם יעצרו משפט שראוי שיתקיים בישראל. הכל יכול לקרות במדינה הזאת". 

כמה תיקים מתפוררים?
"מעט מאוד. יש כמובן זיכויים וטוב שכך, כי אנחנו לא מצפים שבית משפט יהיה חותמת גומי, אבל בתיק הזה ישבו הרבה מאוד אנשים... יש מבחן שנקרא סיכוי סביר להרשעה, וזה מה שיש כאן. זה המבחן וזה מה שהיה. הסיכוי מאוד גבוה".

ניצן ציין כי "הנזק שנגרם לאמון הציבור במערכת המשפט כתוצאה מההתקפות הפרועות של מר נתניהו וחבורת האנשים שהולכים איתו, שרים כגון השר אוחנה, השר אמסלם וחברי כנסת - זה נזק ודאי שנגרם. בסוף ישראל צריכה מערכת משפט חזקה ועצמאית". 

אם הוא יורשע, מה יהיה?
"אני לא יודע, אני מקווה שכולם יקבלו את הכרעת בית המשפט".