טקס הפרידה מהמשנה לנשיאת בית המשפט העליון חנן מלצר התקיים הבוקר (שני).  בין שלל תפקידיו, מלצר, שישב על כס השיפוט ב־14 השנים האחרונות, כיהן בתור יו"ר ועדת הבחירות המרכזית לכנסת ה־21 וה־22.

בנאום הפרידה שלו, ציין מלצר כי "כשהגעתי – הפרקליטות ולעתים אף בית המשפט התייחסו לעמדת הממשלה כאילו היא עמדת
המדינה ואילו אני חזרתי והדגשתי כי המדינה מורכבת משלוש רשויות. הכנסת הממשלה והרשות השופטת ואין לאיש, או לרשות כלשהי זכות לדבר בשם המדינה ככזו. אני שמח כי בשנים האחרונות הדבר הופנם וכי בתקופת כהונתי - מדיניות 'האיזונים והבלמים' בין הרשויות התקיימה ועצמאות הרשות השופטת נשמרה ללא פסקת התגברות, והנני תקווה שכך יהיה גם בהמשך".

הוא אמר גם מספר מילים על הנשיאה חיות: "עבדנו בשיתוף פעולה מלא בתקופה קשה, שבה באו התקפות לא מוצדקות על בית המשפט. ידענו כי סוף האמת, החוק והצדק לנצח, ואולם המערכה לא נסתיימה, ועליכם חברותי וחבריי להמשיך בה. בכל הפעילויות הללו כשניסנו להדוף את ההתקפות – ייעצנו לנשיאה מה לעשות, אבל היא היתה זו שהחליטה ולקחה את הסיכונים והאחריות, ולדעתי בהצלחה. זו הנהגה".  

מלצר הוסיף כי "מנחם בגין אמר פעם עוד כאשר כיהן כראש האופוזיציה כי 'לראש הממשלה יש עוד טיפה נוספת של אחריות – ומי יודע איזה כובד יש לטיפה הזאת'".

נשיאת בית המשפט העליון, עו"ד אסתר חיות, התייחסה בדבריה לאירועי השעה, באומרה כי "התקופה האחרונה – ובייחוד השנה האחרונה, שבה התרגשה עלינו מגפת הקורונה – היא שעת מבחן לכל אחד ואחת מאיתנו ולכולנו כחברה. כהורים, כמחנכים, וגם כשופטים – אנו נבחנים בעת הזו על יכולתנו לגלות אחריות וסולידריות חברתית". 

היא אמרה כי "אנו נבחנים על יכולתנו לשמור ולהגן על ערכי הדמוקרטיה, אשר בתקופה כזו מצריכה איזונים עדינים במיוחד – הזכות לחיים אל מול חופש הביטוי וחופש התנועה; הזכות לבריאות אל מול הזכות לפרטיות; ועוד". 

"כמו כן אנו נבחנים בתקופה חריגה ויוצאת-דופן זו על יכולתנו לכבד את מוסדות השלטון, את שלטון החוק ואת העיקרון המרכזי שהוא משמיע לנו, ולפיו – הכל שווים בפני החוק. השמירה וההקפדה על ערכי יסוד אלה, יש בהן להבטיח שהרקמה העדינה אשר ממנה מורכבת הדמוקרטיה הישראלית לא תיפרם, ולא תתממשנה כתוצאה מכך, חלילה, הסכנות האורבות לכל חברה מתוקנת", הוסיפה הנשיאה.

נוסף על כך, היא דיברה בשבחו של מלצר: "על כישוריו המובהקים של חנן כמשפטן כבר עמדתי. אומץ לבו השיפוטי אף הוא מן המפורסמות שאינן צריכות ראיה, ועל היותו ג'נטלמן יעידו כל מי שדרכם הצטלבה בדרכו. אך אין ספק כי אחת התכונות הבולטות של חנן, אשר בזכותה הוא חביב ואהוד על הבריות ובזכותה צלחה דרכו כשופט, היא טוב לבו ואהבת האדם שלו".

היועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט, פתח את דבר המברכים, ואמר כי "אם הייתי צריך לבור שיר אחד שיכול לאפיין את דרכו הציבורית והמשפטית של השופט מלצר, הייתי בוחר בשירו של פרנק סינטרה - 'My Way'. בדרכו שלו, השופט מלצר לעולם לא חשש להיות בעמדת יחיד. כעורך דין הוא אופיין ביצירתיות וביכולת ייצוג יוצאת דופן שהביאה אותו להישגים רבים".

יו"ר לשכת עורכי הדין, עו"ד אבי חימי, אמר: "לעצרי, אתה נפרד מביהמ"ש עליון המצוי תחת מתקפה מתמדת וחסרת תקדים, כך ביהמ"ש העליון וכך יתר מוסדות שלטון החוק אשר מותקפים בין היתר על ידי פוליטיקאים והכל מתוך אסטרטגיה פוליטית ולעתים אף פרסונלית. למרבה הצער, חלק מהציבור מגבש עמדתו ביחס להאמין במוסדות שלטון החוק וביהמ"ש העליון בראשון מתוך אותה פריזמה ואכן אנו עדים לירידה מתמדת לאמון שרוחש הציבור למערכת המשפט". 

יו''ר לשכת עורכי הדין, עו''ד אבי חימי (צילום: דוברות הרשות השופטת)
יו''ר לשכת עורכי הדין, עו''ד אבי חימי (צילום: דוברות הרשות השופטת)

היועצת המשפטית של הכנסת, שגית אפיק, נשאה גם היא דברים, והזכירה את מעורבותו בוועדת הבחירות המרכזית: "הזירה הפוליטית מחייבת קבלת החלטות מהירות. השמועה מספרת, כי ככל שהזירה הפוליטית געשה יותר, כך נענית לאתגר. חברי הכנסת מספרים כי ידעת ליהנות גם מהרגעים הקלילים והמצחיקים יותר שמזמנת לנו הפוליטקה. החלטותיך היו משמעותיות ביותר, בעניין הבוטים והמסרונים, עקורונת בנוגע לתעמולת בחירות באינטרנט ועמדת על החשבות של התאמת הדין לקדמה".

כזכור, בחודש נובמבר האחרון נקשר שמו של מלצר לאירוע מביך, כאשר פורסם כי במסגרת חתונה שערך לבנו נכחו יותר משתתפים באירוע ממה שהותר באותה תקופה בשל משבר הקורונה. בעקבות הדיווחים אף הוגשה תלונה נגד מלצר לנציב תלונות הציבור על שופטים, השופט בדימוס אורי שהם.

שהם דחה את התלונה, בנימוק כי מלצר "לא ידע שאלו ההנחיות". כך או כך, אותו אירוע הותיר כתם על הרזומה המרשים של המשנה לנשיאה.
בנוסף, פרישתו של מלצר, ככל הנראה ללא מתן הכרעה בתיק זדורוב, מותירה רבים עם טעם של החמצה. המשנה לנשיאה עסק במהלך דיוניו על כס השיפוט גם בתיק המתוקשר, שבמסגרתו הורשע רומן זדורוב ברצח הנערה תאיר ראדה ז"ל.

במהלך הדיונים בשנה שעברה, שעסקו בחוות דעת חדשה שהגישו פרקליטיו של זדורוב, שממשיך לטעון לחפותו, השופט מלצר הפציר בפרקליטות לצמצם את לוח הזמנים בהבאת חוות דעת נוספות בנושא.

מלצר הסביר אז: "יש לי אילוץ שאני יכול לפרוש בשנה הבאה. כך או כך אני אתן החלטה לפני. הכל יהיה בלוחות זמנים, הייתי מעדיף שלא נגרור את זה עוד. אני אתן החלטה בתיק הזה לפני פרישתי".

למרות פרישתו היום, מלצר רשאי לכתוב החלטות בנושאים שונים גם בשלושת החודשים הקרובים.

פסק דינו האחרון שהושמע באולם בית המשפט עסק דווקא בסוגיית חוקיות פניותיה של יחידת הסייבר בפרקליטות המדינה אל מפעילי הפלטפורמות ברשתות החברתיות בנוגע לפרסומים שיש בהם משום הפרה לכאורה של הוראות החוק הפלילי בישראל.