לפי הוראות חוק הירושה (להלן: "החוק") כל אדם בגיר, צלול בדעתו וכשיר משפטית, רשאי לקבוע בצוואתו מי יהיו יורשיו ובאיזה אופן יחולק ביניהם רכושו לאחר פטירתו. במצב שאדם נפטר ולא הותיר אחריו צוואה, רכושו יתחלק לפי הוראות החוק שמסדירות שבאופן פרטני את דרך ההורשה על פי דין וקובעות את זהות היורשים בהיעדר צוואה.

בעוד רוב האנשים צוברים במהלך חייהם נכסים ורכוש מסוגים שונים, הדרך היחידה שבה אדם יכול לקבוע איך ולמי יחולק רכושו לאחר פטירתו היא על ידי עריכת צוואה תקפה ומחייבת. עריכת צוואה בהתאם לדרישות החוק, תבטיח למצווה שאחרי פטירתו רכושו יחולק לפי רצונו. חשוב לציין כי צוואה נכנסת לתוקף רק לאחר פטירתו של המצווה, וכל עוד המצווה בחיים, כשיר משפטית וצלול בדעתו, הוא רשאי לשנות את ההוראות בצוואה לפי ראות עיניו.

לפניה ישירה אל אילה פולק-משה, עו"ד מגשרת ונוטריון, לחץ/י כאן

מתי ייקבע שצוואה היא חסרת תוקף?
בחוק ישנה התייחסות לנסיבות שונות שבהן צוואה תבוטל; סעיף 26 לחוק קובע כי צוואה שנערכה על ידי קטין, פסול דין או אדם שלא יכול היה להבחין בטיבה של הצוואה- בטלה. 

נוסף על כך, סעיף 30 לחוק קובע שכל צוואה אשר נערכה תחת איום, אונס, איום, השפעה בלתי הוגנת, תחבולה או תרמית- דינה בטלות. כך גם סעיף 35 לחוק קובע כי כל הוראה בצוואה אשר מיטיבה עם אדם שהיה מעורב או נטל חלק בעריכת הצוואה או היה עד לעשייתה, תהיה חסרת תוקף. כמו כן, סעיף 34 לחוק קובע שכל סעיף בצוואה שהוא בלתי חוקי, בלתי מוסרי או בלתי אפשרי יהיה חסר תוקף.

מהי הפקדת צוואה?
כל אדם שעורך צוואה רשאי להפקיד אותה אצל הרשם לענייני ירושה.

הפקדת צוואה ברשם לענייני ירושה הינה רשות ולא חובה. הצוואה בתוקף גם ללא הפקדה. זאת אומרת, הצוואה האחרונה היא זו שתהיה תקפה- גם אם הופקדה וגם אם לא. גם אם אדם יפקיד צוואה ויערוך לאחר מכן צוואה מאוחרת יותר ולא יפקיד אותה- הצוואה האחרונה היא זו שתהיה תקפה. כמו כן, ניתן בכל שלב לבקש אותה חזרה. 

למה להפקיד צוואה? 
הפקדת צוואה מבטיחה כי לאחר פטירת האדם צוואתו תיפתח ותימסר לזוכים על פי הצוואה.

זאת אומרת, אם אדם חושש, שבפטירתו קיימת אפשרות, ולו הקלה ביותר שלא יידעו על הצוואה שערך- מומלץ מאוד להפקיד אותה אצל הרשם לענייני ירושה.

כיצד מפקידים את הצוואה?
עד לאחרונה, הדרך היחידה להפקדת צוואה הייתה הגעה פיזית למשרדי הרשם לענייני ירושה, ולאשר פנים מול פנים מול הרשם לענייני ירושה כי זוהי צוואתו.

כיום, ניתן להפקיד את הצוואה מרחוק דרך האתר של הרשם לענייני ירושה, ולאחר מכן לשלוח את הצוואה המקורית למשרדי רשם הירושה- בלי להגיע למשרדי הרשם. 

עו"ד מגשרת ונוטריון אילה פולק-משה עוסקת בירושות, צוואות ועיזבונות, עריכת ייפוי כוח מתמשך, אפוטרופסות, גישור, שירותי נוטריון ועוד. הכתבה באדיבות אתר עורכי הדין LawGuide.

*לתשומת ליבך, המידע בעמוד זה אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. כל המסתמך על המידע עושה זאת על אחריותו בלבד. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת.