בג"ץ דן היום (ראשון) בעתירת התנועה לאיכות השלטון בעניין אי-מינוי שרי הממשלה, ובפרט אי מינוי שר המשפטים, ופסק כי על הממשלה להתכנס עד ליום שלישי בצהריים לדון במינוי שר משפטים, בהתאם להתחייבות המדינה. עם זאת, ראש הממשלה בנימין נתניהו לא התחייב שימונו שרים בפועל. שר הביטחון בני גנץ, שמילא את התפקיד באופן זמני, דרש שימנו אותו באופן קבוע. 

גנץ כתב בחשבון הטוויטר שלו: ‏״אדרוש בישיבת הממשלה למנות אותי לשר משפטים קבוע בכדי להמשיך לשמור על הדמוקרטיה, ובהתאם להסכם שנחתם עם הליכוד. לא אתן לנתניהו אף דריסת רגל. ‏לא צריך בשביל זה 48 שעות, אפשר להביא משאל גם בתוך 48 דקות ולהפסיק את הפגיעה בשלטון החוק״.

את המתווה שהתקבל הציעה נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות בפתח הדיון, והוא קובע כי ימונה שר משפטים בתוך 48 שעות ולא יאוחר מיום שלישי, ואילו יתר השרים ימונו בישיבת ממשלה שתיערך ביום ראשון הבא. 

לאחר הצגת המתווה, ראש מחלקת בג״צים בייעוץ המשפטי לממשלה, עו"ד ענר הלמן, ביקש הפסקה להתייעצות, ובתומה עדכן כי ראש הממשלה אינו יכול להתחייב שאכן ימונו שרים בפועל, אולם הציע התחייבות לקיים דיון בממשלה בעניין מינוי שר משפטים עד ליום שלישי לפני הצהריים וקיום דיון במינויי שאר השרים עד ליום ראשון.

הנשיאה חיות נתנה תוקף של החלטה להתחייבות זו ואמרה כי "אנחנו בשלב זה רוצים לתת הזדמנות לממשלה לבצע דברים בעצמה. אלה סוגיות משפטיות מורכבות". כחלק מההחלטה, נקבע כי הודעה מעדכנת תוגש על ידי המדינה לבג״ץ עד ליום שלישי בשעה 13:00.

בג''ץ (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
בג''ץ (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

כזכור, שלושה שבועות חלפו מאז הסתיימה תקופת מילוי המקום של ראש הממשלה החליפי בני גנץ כשר המשפטים, ובג"ץ הודיע ביום חמישי האחרון למזכירות הממשלה כי עליה למנות אדם לתפקיד עד היום. במהלך הדיון מתחו השופטים ביקורת על התנהלות הממשלה בעניין.

עד כה סירבו שופטי בית המשפט העליון להתערב בעניינים הקשורים במשבר הפוליטי בין הליכוד לכחול לבן, אך כעת החליטו להביע את דעתם בנושא ולדרוש תשובות מהממשל, כאשר על פי הכרעת בג"ץ כאמור, המדינה תיאלץ להסביר מדוע אין לישראל שר המשפטים מכהן.

בשל העובדה שאין מי שממלא את תפקיד שר המשפטים, החל מהיום נדרשים אסירים ועצורים להגיע לבית המשפט פיזית, ולא ניתן לקיים יותר דיונים באמצעות שיחות וידיאו כפי שהתיר באופן חריג שר המשפטים בשל מגיפת הקורונה. העניין הוגדר על ידי היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט כ"סכנה בריאותית", אך הוא ביקש מבג"ץ להמתין עם החלטה בעניין עד היום ב־14:00, כדי לראות אם תקוים הבטחתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו להציג מתווה אחר לדיוני עצורים בבתי המשפט.

במקביל, פנה מנדלבליט ביום שישי במכתב לנציבת שירות בתי הסוהר קטי פרי, והורה לה לבטל את ההנחיה שלא להביא לבית המשפט עצורים פלסטינים מיהודה ושומרון ועזה לדיונים בהארכת מעצרם. זאת לאחר שפקע תוקף ההנחיה שאפשרה לעצורים להשתתף בדיוני הארכת המעצר בשיחת וידיאו, בשל אי־מינוי שר משפטים. מנדלבליט כתב לפרי כי הנחייתה "נעדרת בסיס חוקי, נעשתה ללא ליווי של הייעוץ משפטי, ומנוגדת להנחיה מפורשת שהועברה לשב"ס".