אביעד גליקמן, הכתב המשפטי של חדשות 13, שוחח הבוקר (רביעי) עם גולן יוכפז וענת דוידוב על הדיון שבג"ץ צפוי לקיים בשעות הצהריים בנושא מינוי שר משפטים. "מדובר בהמשך הדיון מאתמול", הסביר ב-103FM, "לפי דעתי, בית המשפט יהיה במבוי סתום, לבג"ץ אין יותר מדי מה לעשות במידה ולא יהיה מועמד מוסכם". הוא הדגיש כי "השופטים לא יכולים להכריח את הממשלה להצביע על שם מסוים, לפי איך שזה נראה כרגע, נישאר בלי שר משפטים".

המגישים ציינו כי "השופטים יכולים לקבוע שצריך למנות שר", וגליקמן השיב: "זה מה שהם יגידו, ישלחו את הממשלה להחליט, רה"מ יגיד אני לא רוצה את גנץ". יוכפז ודוידוב הוסיפו כי "השופטים לא יכולים לקבוע מי יהיה שר המשפטים הבא". הכתב המשפטי השיב לשניים - "בדיוק, הם יכולים לפרש את החוק כמו שהם עושים, להגיד שמה שנעשה לא חוקי כמו שאמרו, אבל הם לא יכולים לקבוע את זהותו של שר המשפטים הבא".

לדבריו, מדובר בניסיון של פשרה פוליטית. הוא נשאל האם במידה ואין פשרה פוליטית - ביהמ"ש לא יכול לכפות מועמד, ויכול להיות שהתוצאה של הסיפור הזה תהיה היעדר שר משפטים. "לגמרי וזה בכלל יהיה מהלך ביזיוני כי ברגע שביהמ"ש מוציא צו למנות שר משפטים, ברגע שלא ממלאים את ההוראה יש ביזיון של ביהמ"ש. מי מבזה? הממשלה, רה"מ, ומה יעשו? אנחנו בפלונטר שלא כל כך אפשר לצאת ממנו אלא אם אחד הצדדים יתיישר", הדגיש. 

"יש בעיה כי בכלל לא שמעו את חוות דעתו של מנדלבליט", ציין, "אתמול בעצם לא היתה ליועמ"ש הזדמנות להגיד שהמהלך שבוצע לא חוקי, ומתחילה הצבעה. רק אז הוא נזעק וזועק, על פי חוק צריך לאפשר לו להגיד את חו"ד והיא מחייבת. ברגע שמנדלבליט קובע שזו הצבעה לא חוקית חייבים לעצור את ההצבעה".

אביחי מנדלבליט (צילום: משה ביטון)
אביחי מנדלבליט (צילום: משה ביטון)

לדבריו, אם נתניהו חושב שמנדלבליט טועה, שיתכבד ויפנה לביהמ"ש העליון ויגיד 'אני חושב שדעתו של מנדלבליט שגויה', וזה כלי שהוא יכול להשתמש בו, אבל אתה לא יכול במדינה דמוקרטית להגיד שחוות הדעת של היועמ"ש לא מחייבת, היא מחייבת. הוא הסביר כי "זה כמו שהיום נתניהו יקבע שמותר לנסוע באור אדום, אין דבר כזה, זה חוק וחוק צריך לקיים. אתמול הפרו את החוק, נחום ברנע קרא לזה פיגוע בדמוקרטיה ואני מסכים איתו, זה לא פיגוע, זה רגע לפני אנרכיה".

גליקמן העריך כי "לא תהיה הוצאה של נתניהו לנבצרות, אנחנו נמצאים בשלב רגע לפני הרכבת ממשלה, אני מכיר את היועמ"ש הוא לא ימהר להוציא בשלב הזה". עם זאת, הוא הסביר: "אני חושב שהוא היה צריך להוציא אותו, היועמ"ש חושב שבגלל שהיו בחירות והליכוד קיבל 30 מנדטים בר' נתניהו, מנדלבליט לא ימהר להוציא לכאורה מישהו שקיבל מספר גבוה כל כך של מנדטים לנבצרות, למרות שהוא לא מקשיב לו, צריך לקרות משהו דרמטי ואתמול קרה משהו דרמטי".

"נבצרות זה לא מתמטיקה, זה לא אחד ועוד אחד, אבל ברור שמה שקרה אתמול, נפל דבר בישראל, בעיניי זו עילה אבל היועמ"ש אומר יש את הרכבת ממשלה, לנתניהו נגמר המנדט עוד מעט, אני לא יכול כרגע להוציא אדם כזה ולהגיד שהוא לא כשיר", ציין, "במידה ונתניהו יצליח להרכיב ממשלה - מנדלבליט ימשיך לבחון את המעשים, ואם יראה שעוד פעם מצפצפים על החוק יקימו דיון, אבל נכון לעכשיו אין דיון בלשכת היועץ להוציא אותו לנבצרות. כל עוד הרכבת הממשלה על הפרק הוא לא יצא לנבצרות אלא אם הוא יעלה היום וינאם ויגיד לבטל את החוקים במדינת ישראל".



"אני יכול להבין את היועץ שיש פה עניין פוליטי, יש רוב מסוים של אזרחים שכן הצביע לרה"מ עכשיו אז נכון מה שקרה אתמול זה לרמוס ברגל גסה את החוק אבל בשלב הזה אני לא יכול להוציא אותו לנבצרות. אני חושב שמזמן היה צריך לעשות את זה", הסביר גליקמן, "היו כמה וכמה אירועים – יו"ר הכנסת, ההתקפות של נתניהו, זה שהוא לכאורה תחת ניגוד עניינים. נתניהו טען שהוא מחויב לעמוד בניגוד עניינים של היועץ ואז טוען שלא. פה לדעתי היה צריך להתערב ולהגיד 'מה קורה פה?' וזה שהוא לא מסכים למנות שר משפטים".

הוא הדגיש: "אני חושב שזה עובר חלק מדי בישראל, אין שר משפטים בישראל חודש כי רה"מ מתעקש שלא יהיה, זה מצב שאסור שיקרה במדינה דמוקרטית".