השנה האחרונה לא הייתה פשוטה עבור משקי בית ובעלי עסקים, ההכנסות צנחו, עסקים נסגרו, עובדים פוטרו וכתוצאה מכך משקי הבית לא הצליחו לעמוד בהחזרי ההתחייבויות שלהם, הלוואות, הוראות קבע, תשלומים בכרטיס אשראי ועוד.

כפועל יוצא מכך, מתחיל כדור שלג של סגירת מסגרות אשראי, החזרת שיקים וביטול הוראות קבע - דבר אשר ממש מביא לקריסה כלכלית.

לפניה ישירה אל משרד עו"ד אבי חייט ושות', לחץ/י כאן

סיוע במניעת קריסה כלכלית ויצירת אופק לשיקום כלכלי של החייב
חוק חדלות פירעון נועד לסייע ולעזור ליחידים (אנשים פרטיים) ועצמאיים בעצירת המשך הקריסה תוך יצירת אופק לשיקום כלכלי. אחת המטרות העיקריות של יחיד/חייב בהליכי חדלות פירעון או פשיטת רגל, היא בסופו של יום להגיע להפטר מהחוב - קרי מחיקת חוב.

הליכי חדלות פירעון מתנהלים כיום בפני בית משפט השלום או בפני רשם ההוצאה לפועל (חובות עד לסכום של 150 אלף שקלים). במסגרת ההליך מוגשת בקשה לצו פתיחת הליכים לערכאה המוסמכת, כאשר לאחר מתן צו פתיחת ההליכים (ובבקשה מתאימה גם בטרם) יבוטלו עיקולים והגבלות.
 
חשוב להבהיר כי ההליך מתאים הן לאנשים פרטיים שכירים והן לעצמאיים.

עורך הדין אבי חייט  (צילום: סטודיו ליאורית)
עורך הדין אבי חייט (צילום: סטודיו ליאורית)

חובת תשלומים וחובת דיווח תקופתי
במשך התקופה שבין מתן צו פתיחת ההליכים ועד לקיום הדיון היחיד מחויב לשלם את הסכום שקבע הממונה (על חשבון החוב) ועליו לשקף מידי חודשיים את הוצאותיו והכנסותיו, זאת כדי שיהיה ניתן לראות כיצד הוא מתנהל כלכלית והאם ישנם כספים "ביתר" ומעל ההוצאות הרגילות שאותם ניתן יהיה לשלם לטובת הנושים.

לאחר שנה לערך, מתקיים דיון בפני בית המשפט/הוצאה לפועל, כאשר במסגרת הדיון נקבעת תוכנית השיקום של החייב/היחיד, אם זה באמצעות מתן הפטר לאלתר ומחיקת החוב , או אם זה על ידי תוכנית שיקום במסגרתה נקבע כי החייב/היחיד ישלם לטובת נושיו סכום מסוים בפריסה לתשלומים כאשר לאחר סיום התקופה יקבל הפטר ומחיקת כלל החובות שנצברו.

לא כל החובות הם ברי הפטר
חשוב לציין כי לא כל החובות הם ברי הפטר, כך למשל חובות בגין מזונות שנפסקו במסגרת פסק דין (ישנם מקרים שבהם גם חוב זה הוא בר הפטר). תשלום קנס/עונשי - מדובר על קנסות פליליים בדרך כלל אשר נגבים על ידי רשות האכיפה והגביה קנסות. כמו כן חובות שנוצרו במרמה לא יכנסו להפטר לדוגמא גניבה, תביעות נזיקין בגין עבירות מין למשל או אלימות.

סיכום
ככל שנוצר מצב שבו יש קושי לעמוד בביצוע ההחזרים, תיקי הוצאה לפועל מתחילים להיפתח, מוטלים עיקולים והגבלות.   מומלץ להתייעץ עם עורך דין שבקיא בתחום כדי שיכוון את הלקוח וימצא עבורו את האסטרטגיה הנכונה ליציאה מהמשבר.

עורך דין אבי חייט עוסק בחדלות פירעון ושיקום כלכלי, הוצאה לפועל, הסדרי חובות ופשיטת רגל, משפט מסחרי, גישור ובוררות. הכתבה באדיבות אתר עורכי הדין LawGuide.

*לתשומת ליבך, המידע בעמוד זה אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. כל המסתמך על המידע עושה זאת על אחריותו בלבד. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת.