משרד הביטחון מכיר ונותן מעטפת לנכי צה"ל שנפצעו במהלך שירותם אם בגין פציעות פיזיות ואם בגין מחלות נפשיות שהתפרצו במהלך השירות הצבאי או השירות במשרד הביטחון.

על מנת שאגף שיקום נכים במשרד הביטחון יכיר בפגיעה על התובע, החייל המשוחרר, להוכיח מספר פרמטרים על מנת שתביעתו לנכות תוכר.

  1. קיום חבלה או מחלה - על התובע להוכיח כי סובל מחבלה או מחלה שיכולה לזכות אותו באחוזי נכות.
  2. קשר סיבתי - על התובע להוכיח כי החבלה או המחלה מהם סובל היא כתוצאה מאירוע שקרה במהלך השירות הצבאי ועקב השירות.

בעניין הקשר הסיבתי על התובע להוכיח שבעבר, לפני השירות לא סבל ממחלה או חבלה דומה וכן שגם לאחר השירות לא היה באירוע אחר שגרם או החמיר את החבלה.
 
הוכחת קיומו של קשר סיבתי הוא השלב החשוב ביותר בתביעה, משום שבלעדיו אין, התביעה תדחה.
 
במידה והתובע יוכיח כי קיימת לו חבלה, לדוגמא מוגבלות תנועה בכתף, ושהיא קרתה כתוצאה מאירוע במהלך השירות הצבאי, לדוגמא פריקת כתף במהלך אימון קרב מגע, אגף שיקום נכים יכיר בפגיעתו ככזאת שקרתה במהלך השירות הצבאי והוא יופנה לוועדה רפואית לצורך קביעת שיעור נכותו.

לפניה ישירה אל עורכת דין שירן צמח, לחץ/י כאן

האם ניתן להכיר בחבלות שקרו במהלך השירות הצבאי אך בזמן חופשה? 
משרד הביטחון מכיר בתביעות של נכים שנפצעו במהלך השירות אך לא תוך כדי השירות. כלומר, גם אם אין קשר סיבתי בין אירוע החבלה לבין הפציעה, אגף שיקום נכים במשרד הביטחון עשוי להכיר בפגיעה או מחלה שקרו או התפרצו במהלך השירות אך ללא קשר ישיר לשירות. לדוגמא חייל במהלך שירותו הצבאי שנפצע בבית בזמן חופשה בברך, תוך כדי משחק כדורגל, משרד הבטחון עשוי להכיר בפגיעתו למרות שהיה במהלך חופשה. 

בתביעה מסוג זה, על התובע להוכיח כי שהה בחופשה מאושרת, וכי הפציעה ממנה סובל אכן קרתה במהלך השירות ולא לפני כן או לחלופין אחרי השירות כתוצאה מחבלה אחרת. 

במקרה מסוג זה, בו החבלה במהלך חופשה מאושרת בזמן השירות, הנכה יקבל את התגמולים ממשרד הביטחון רק במידה ותיקבע לו נכות על ידי הוועדה הרפואית בשיעור של מעל ל-19%, בשונה מחבלות שקרו עקב השירות.

עורכת הדין שירן צמח (צילום: אשרת סבאג)
עורכת הדין שירן צמח (צילום: אשרת סבאג)

מתי כדאי להגיש תביעה להכרה בנכות גם כשהפציעה קרתה במהלך חופשה והנכות וההגבלה כתוצאה מהפציעה אינה גדולה?
נכה המוכר במשרד הביטחון יכול להגיש 'תביעה להחמרת מצב' במידה ואחוזי הנכות שנקבעו לו בוועדה הרפואית, לא משקפים את נכותו. התנאי הבסיסי להגשת התביעה להחמרת מצב הוא שהפגיעה של התובע הוכרה משכבר על ידי אגף שיקום נכים. 

פציעות או מחלות יכולות להחמיר לאורך השנים כך לדוגמא, תובע שסובל מתסמונת פוסט טראומתית (PTSD) אשר אינה מגבילה את כושר תפקודו, תיקבע לו נכות בשיעור 5%. אולם ייתכן ולאורך השנים מצבו הנפשי יוחמר ותהיה לכך השפעה על כושר תפקודו, אז יהיה זכאי להגיש תביעה להחמרת מצב, ונכותו תיקבע בהתאם למצבו הרפואי.

ולכן גם במידה והמגבלה כתוצאה מהחבלה או המחלה אשר נגרמו בחופשה במהלך השירות הצבאי, אינה חמורה, יש לתת את הדעת האם יש אפשרות שהמצב יוחמר בעתיד, באופן שיזכה את התובע בנכות בשיעור של 19% ומעלה.

האם יש אפשרות שחבלה שאירעה במהלך חופשה תוכר כחבלה שאירעה בעקבות השירות?
ביהמ"ש הסכים להכיר בתביעתו של טייס קרב בקבע אשר נפצע בברך תוך כדי משחק כדורסל במהלך חופשת שבת לאחר שמשרד הביטחון סרב להכיר בתביעתו של הטייס בטענה כי החבלה אירעה במהלך החופשה וללא קשר לשירותו הצבאי.

הטייס ערער על החלטת קצין התגמולים בפני בית המשפט וטען כי משום שהוא נמצא בשירות פעיל הוא חייב לשמור על כושרו הגופני. מחמת אילוצי עבודה נמנעה ממנו האפשרות לעסוק בפעילות גופנית בבסיס ולכן בהמלצת מפקדיו רצוי שיעסוק בפעילות ספורט גם כאשר נמצא בחופשה בביתו. 

במקרה זה השתמש בית המשפט בהלכה שקובעת כי גם אם חייל יצא מיחידתו באישור אבל ממלא בזמן מסוים בחופשה "תפקיד בשירות", לדוגמא על ידי אימון גופני, החבלה בה נחבל תיבחן עפ"י אמות המידה הרגילות החלות על חייל שנחבל בתוך הבסיס.

כלומר, אם בתקופת החופשה מבצע החייל שנפגע פעולה הקשורה בדרך נלווית לשירות, ובמיוחד כשהיא מקדמת בדרך זו או אחרת את מטרותיו בצה"ל - ייחשב הדבר לאירוע שקרה עקב השירות, בין אם הפעולה התבקשה באופן מפורש ובין אם באופן משתמע.

לאור זאת, אם חלילה נחבלתם או שהתפרצה אצלכם מחלה נפשית במהלך השירות הצבאי, אך לא בשל אירוע הקשור באופן ישיר לשירות הצבאי, אל תהססו לקבל ייעוץ בדרך להכרה וליהנות מההטבות השונות המגיעות לכם על פי חוק. תחת זאת צרו קשר ותאמו פגישת ייעוץ עם עו"ד המתמחה בליווי חיילים בתביעות מול משרד הביטחון ויפה שעה אחת קודם.

עורכת דין שירן צמח עוסקת בתחום הנזיקין על כל רבדיו ומייצגת נפגעים בתביעות להכרה בנכות למשרד הביטחון. הכתבה באדיבות אתר עורכי הדין LawGuide.

*לתשומת ליבך, המידע בעמוד זה אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. כל המסתמך על המידע עושה זאת על אחריותו בלבד. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת.