פרשת הצוללות: פרקליטות מיסוי וכלכלה החליטה היום (שני) לסגור את התיקים נגד מפקד חיל הים לשעבר, אליעזר (צ'ייני) מרום ודוד שימרון במסגרת מעורבותם לכאורה בעסקת הצוללות (תיק 3000). במקביל לכך, הוחלט על הגשת כתבי אישום נגד נגד מיקי גנור, ששימש סוכן תאגיד טיסנקרופ (Thyssenkrupp AG) בישראל, המשנה לראש המל"ל דאז, תא"ל (במיל') אבריאל בר יוסף, מנהל לשכת רה"מ דאז, דוד שרן, יו"ר קרן היסוד לשעבר, אליעזר (מודי) זנדברג, איש העסקים תא"ל (במיל') שי ברוש והיועץ הפוליטי דאז לשר שטייניץ, רמי טייב ויועץ התקשורת יצחק (צחי) ליבר.

גנור נאשם בשורת עבירות של הצעות שוחד, מתן שוחד, הלבנת הון ועבירות מס שונות וכן בעבירה על חוק המפלגות; בר יוסף מואשם בבקשת שוחד, קבלת שוחד בצוותא ומרמה והפרת אמונים; שי ברוש בבקשת שוחד, קבלת שוחד בצוותא והלבנת הון וסיוע לעבירות מס; דוד שרן בלקיחת שוחד, הפרת אמונים והלבנת הון ועבירות על חוק המפלגות; אליעזר זנדברג בלקיחת שוחד, הלבנת הון, מרמה והפרת אמונים ועבירות מס; רמי טייב בתיווך לשוחד הלבנת הון וסיוע לעבירות מס; ואילו יצחק ליבר נאשם בתיווך לשוחד, הלבנת הון וסיוע לעבירות מס. כן נאשמות ארבע חברות בבעלות גנור בעבירות מס.

ההצבעה בכנסת על הקמת וועדת החקירה לפרשת הצוללות. צילום: דוברות הכנסת

על פי כתבי האישום, בשנת 2009 ביקש בר יוסף לקדם את מינויו של מיכאל גנור, עימו היה לו קשר אישי על רקע עברם בחיל הים, לתפקיד סוכן תאגיד טיסנקרופ בארץ. גנור בעת ההיא היה איש עסקים בתחום הנדל"ן. במשך השנים, רכשה מדינת ישראל מהתאגיד כלי שיט לצורך שירות מבצעי בחיל הים הישראלי. תפקידו של סוכן התאגיד בישראל הוא לפעול בארץ על מנת לשווק ולקדם את פעילותו של התאגיד בה. במידה והסוכן מתווך בעסקה היוצאת לפועל, הוא זוכה לעמלה הנגזרת משווי העסקה. ככלל, מדובר בעמלות בגובה מיליוני אירו עבור כל עסקה.

אבריאל בר יוסף, על פי כתב האישום, פעל בתקופה זו באופנים שונים לקידום עסקאות כלי שיט בין ישראל לתאגיד. בכל תקופה זו קיים בר יוסף קשר תכוף ואינטנסיבי עם גנור, במסגרתו מסר לגנור מידע וסייע לו לקדם רכש של כלי שיט מהתאגיד, ותוך הסתרת הקשר ביניהם מהממונים עליו, ובהתאם להסכמה כי בעתיד יתוגמל על ידי גנור עבור פעולותיו.

שרן נאשם כי פעל במסגרת תפקידיו לסייע לגנור לקדם את עסקאות כלי השיט ולמסור לו מידע, תוך הבנה שגנור יגמול לו עבור פעולותיו. בין השנים 2016-2013 גנור שילם באמצעות מתווכים (יצחק ליבר ורמי טייב) בשלוש הזדמנויות סכום כולל של כ-130,000 ₪ לדוד שרן, כל זאת בעודו משמש כעובד ציבור בתפקידים בכירים.

אליעזר זנדברג, ששימש בין השנים 2018-2010 כיו"ר קרן היסוד נאשם כי פעל במסגרת תפקידו כעובד ציבור לסייע לגנור בקידום עסקאות כלי השיט. בין השנים 2016-2012 שילם גנור לזנדברג שוחד בשבע הזדמנויות שונות בסכום כולל של 103 אלף שקלים. תשלומי השוחד הוסוו באמצעות חשבוניות כוזבות כתשלומים עבור ייעוץ.

מחאה נגד פרשת הצוללות (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
מחאה נגד פרשת הצוללות (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)


עורך הדין שמרון התייחס להחלטה לסגירת התיק נגדו, ואמר בתוכנית הרדיו של בן כספית וינון מגל ב-103FM: "יש תחושת הקלה, יש לנו יכולת עמידה. אני מצדי מוכן לקבל מבוגי (יעלון) התנצלות על הדברים הלא מבוססים שאמר. אני לא מחפש את ראשו או את כספו. אני יודע גם שאם אזכה בתביעה, אני יודע מה תהיה מטרת הכסף".

עורך הדין עמית חדד ונועה מילשטיין, ממשרד חדד רוט שנהר, המייצגים את שמרון מסרו: "אנחנו שמחים ומברכים על החלטת הפרקליטות לקבל את טענותינו, ולסגור גם את הספיח האחרון בחשדות נגד עו״ד שמרון. היום כולם יודעים את מה שידענו כל השנים - עו״ד שמרון לא ביצע עבירה כלשהי והוא נקי מכל רבב. סופסוף, אחרי שנים של הכפשות והתעמרויות, יכול עו״ד שמרון להתמקד במשפחתו ובעשייתו המקצועית והציבורית העניפה וארוכת השנים".

עורכי דינו של בר-יוסף, עורכי הדין ז׳ק חן, אורנה פינטו גפסון ושרון ינוביץ מסרו: "קיבלנו בצער את החלטתה השגויה של הפרקליטות. נשים יהבנו על בית המשפט ואנו בטוחים שלאחר שישטחו טענותינו, יעשה סוף סוף צדק עם מר בר יוסף ובית המשפט יקבע את חפותו".