מבצע "שומר החומות" הסתיים בלילה שבין חמישי לשישי, וגם גל האלימות בערים המעורבות דעך מעט בעקבות הגברת הנוכחות המשטרתית במקומות המועדים לפורענות, אך עדיין לא ניתן לדבר על חזרה מלאה לשגרה בערים אלו.

יואל פרנקנבורג, תושב לוד, סיפר בראיון לגל"צ: "את הלילות האחרונים אנחנו מעבירים בשמירות, הבוקר ילדים מצאו בגן בקבוק תבערה, ובשבת היו ניסיונות דריסה. משפחות שוקלות ואפילו עוזבות, כי המשטרה אומרת 'אנחנו לא יודעים לשמור עליכם'". דבריו נאמרו לאחר עוד אירוע אלימות בעיר, כאשר הבוקר השליכו מספר תלמידים ערבים השליכו אבנים לעבר תלמידים יהודים וברחו. המשטרה הוזעקה למקום.

זריקת אבנים בגן ילדים בלוד (צילום: אבשלום שושני)
זריקת אבנים בגן ילדים בלוד (צילום: אבשלום שושני)

יו״ר תקווה חדשה, ח״כ גדעון סער, תקף בטוויטר: "הכלה וחזרה לשיגרה בלוד ובכלל היא שגיאה קשה. אתחול חשיבה ופעולה חייב לכלול יוזמה בלתי פוסקת מצד המדינה, כולל מבצע רחב לתפיסת הנשק הבלתי חוקי במגזר הערבי. ריבונות המדינה חייבת להיות מורגשת בערים המעורבות ובכל הארץ".

תושבת העיר, עופרה לקס, צייצה בטוויטר: "תלמידי בית הספר הערבי, הצמוד למתחם המכינה הספיקו להשליך הבוקר כבר כמה פעמים אבנים על איזור הגנים ובית הספר היהודי. עכשיו דמיינו שהיו שם ילדים. הילדים שלכם".

דריכות בעיר לוד (צילום: אבשלום שושני)
דריכות בעיר לוד (צילום: אבשלום שושני)

ח"כ בצלאל סמוטריץ' (הציונות הדתית) צייץ בתגובה: "לסגור באופן מידי את בית הספר הערבי שממנו זרקו אבנים וכך גם כל מוסד או מבנה שממנו תתבצע פעילות טרור נגד יהודים בעיר. לא ניתן לממשלה לטייח את האיומים האסטרטגים בלוד ולחזור לשגרה בלי טיפול שורש שיחזיר את הריבונות והביטחון ליהודי העיר".

גם בערים אחרות מנסים לחזור לשגרה. חוסיין עסדי, תושב עכו, אמר לגל"צ: "המצב רגוע יותר מאשר קודם, אבל האמת היא שתגברו בשתי פלוגות של מג"ב בעכו, ואתה רואה אותם בכל פינה. אני חושב שזה לא טוב, כי זה נותן תחושה שהמצב עדיין מתוח, אבל בעצם אין כלום.  לא היו ימים כאלה, אל תשכח שזה בכל המדינה ולא רק בעכו. זה נתן לזה אפקט יותר גדול".

"הרוב המוחלט הוא נגד אלימות. לא כל הצעירים בעכו השתתפו במה שקרה. אני לא חושב שכולם היו שם עבריינים, אם זה היו עבריינים היו משתמשים בנשק. בהפגנות השתמשו באבנים. אני חושב שלצעירים יש תחושות של כעס ותסכול, אנחנו בתקופה הזו חשופים לרשתות ורואים מה קורה, והם מושפעים", הוסיף.