נהגים רבים שסובלים מבעיות בריאות וכן נהגים שרישיונם נשלל מופנים למכון הרפואי לבטיחות בדרכים (להלן: "המכון הרפואי") לצורך ביצוע מבחנים שונים ובדיקות שיסייעו לקבוע את כשירותם לנהוג ברכב מנועי. המכון הרפואי הוא גוף ציבורי הכפוף למשרד הבריאות אשר מוגדר לפי תקנות התעבורה כ"רופא מוסמך". במכון הרפואי עובדים רופאים, אחיות, פסיכולוגים ופסיכיאטרים שתפקידם המרכזי הוא לבחון ולאפיין את כושרם הפיזיולוגי והנפשי של הנבדקים.

לפניה ישירה אל משרד עורכי דין דורון ויגלר, לחץ/י כאן

מהם תפקידיו של המכון הרפואי?
המכון הרפואי מוסמך לקבוע כשירות נהיגה של נהגים ולהמליץ לרשות הרישוי על שלילת רישיון נהיגה לפי הצורך. תפקידיו של המכון הרפואי כוללים בין היתר עריכת חוות דעת פסיכולוגיות ורפואיות שתכליתן לסייע בקביעת כשירות נהיגה של נבדקים שרישיון הנהיגה שלהם נשלל לתקופה ארוכה ושל נהגים שעקב מצבם הבריאותי ישנו חשש שכשירותם לנהוג נפגעה. יתרה מזאת, המכון הרפואי עורך בדיקות ומבחנים גם לנבדקים שמעוניינים להוציא רישיון נהיגה לרכב משא כבד או לרכב ציבורי כגון מוניות ואוטובוסים.
 
במסגרת תפקידיו של המכון הרפואי הוא גם עורך בדיקות לנבדקים שמעוניינים להוציא רישיון נהיגה לרכב פרטי וסובלים מבעיות רפואיות בתחומים שונים. יתרה מזאת, המכון הרפואי נוהג לבדוק נהגים שדווחו על ידי המשטרה כי היו מעורבים בתאונת דרכים, נכים שדווחו על ידי המוסד לביטוח לאומי, נכי משרד הביטחון ועוד.
 
כמו כן, לביצוע בדיקות במכון הרפואי יופנו גם נהגים שדווח כי הם משתמשים באלכוהול ו/או בסמים, נהגים מבוגרים שהופנו לביצוע בדיקות על ידי משרד הרישוי ונהגים שרופאם דיווח למשרד הבריאות כי הם עלולים לסכן את עצמם ואת הסביבה בעקבות נטילת תרופות או בשל מצב רפואי ו/או נפשי.

ביצוע מבחנים ובדיקות במכון הרפואי
לאחר שאחד הגורמים המוסמכים דיווח למכון הרפואי על נהג שצריך לעבור מבחנים ובדיקות או על אדם שמבקש להוציא רישיון נהיגה, אותו אדם יקבל מהמכון הרפואי מכתב שבו הוא יתבקש להעביר למכון הרפואי מידע אודות מצבו הרפואי ויזומן לבצע בדיקות במכון הרפואי ובדיקות משלימות חיצוניות לפי הצורך. במסגרת הבדיקות שנערכות במכון הרפואי יערכו לנבדק מבדקים פסיכולוגיים, מבחני אישיות ממוחשבים, בדיקת רופא בתחום הרלבנטי לנבדק ושיחה עם פסיכולוג. הרכב הבדיקות ייקבע לפי סיבת ההפניה למכון ובהתאם לצורך.

יובהר כי החלטת המכון הרפואי ביחס לנבדק ספציפי היא בגדר המלצה בלבד אשר מועברת למשרד הרישוי. חשוב לציין כי ברוב המקרים משרד הרישוי מקבל את המלצת המכון הרפואי מאחר שלעובדי משרד הרישוי אין את הידע המקצועי הנדרש כדי להכריע בעצמם בנושאים רפואיים.

נבדק שמעוניין לקבל את נימוקי ההחלטה של המכון הרפואי ולעיין במסמכים הקשורים אליה, ייאלץ לשלוח בעצמו או באמצעות רופאו בקשה מתאימה בכתב ולצרף לה הצהרת ויתור על סודיות רפואית שנחתמה על ידו.

הגשת ערר על החלטות המכון הרפואי
לא רבים יודעים זאת, אך החלטת המכון הרפואי היא לא המילה האחרונה עבור נבחנים שנדחו לאחר שביקשו לחדש או לקבל רישיון נהיגה, בעקבות החלטת המכון בעניינם. נבדק שנפגע מהחלטת המכון הרפואי רשאי לשלוח בדואר בקשת ערר על ההחלטה תוך 30 יום ממועד קבלת ההודעה בדבר דחיית בקשתו לרישיון נהיגה ממשרד הרישוי, כאשר הערעור יתברר בפני ועדת ערר בבית חולים תל השומר. יתרה מזאת, הנבדק רשאי להגיש ערעור לבית המשפט המחוזי בשבתו כבית משפט לעניינים מנהליים תוך 45 יום ממועד קבלת ההחלטה של ועדת הערר. עם זאת, יובהר כי בית המשפט המחוזי מוסמך לדון אך ורק בטענות העוסקות במישור המשפטי.

מכיוון שהמלצותיו של המכון הרפואי מתקבלות כמעט אוטומטית על ידי רשות הרישוי, לפני ביצוע בדיקות ומבחנים במכון הרפואי כדאי להיוועץ עם עורך דין שמתמחה בתחום התעבורה ומנוסה בייצוג נהגים ומבקשי רישיון נהיגה שמוזמנים להיבדק במכון הרפואי. עורך הדין ייבחן את נסיבות המקרה הספציפי לעומק ויסביר לנהג או למבקש הרישיון אודות הבדיקות והמבחנים שהוא צפוי לעבור במכון הרפואי. בהמשך, ולפי הצורך, עורך הדין יסייע לנבדק להכין ולהגיש ערר על החלטת המכון הרפואי עד למיצוי מיטבי של זכויותיו.

עורך דין דורון ויגלר עוסק בתחום התעבורה, המכון הרפואי לבטיחות בדרכים ומייצג נהגים בכל רחבי הארץ בעבירות תעבורה של מהירות מופרזת, תאונות דרכים, פסילה מנהלית ועוד. הכתבה באדיבות אתר עורכי הדין LawGuide.

*לתשומת ליבך, המידע בעמוד זה אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. כל המסתמך על המידע עושה זאת על אחריותו בלבד. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת.