משפטו של ראש הממשלה בנימין נתניהו בתיקי האלפים התחדש הבוקר (רביעי) בבית המשפט המחוזי בירושלים. מנכ"ל וואלה לשעבר אילן ישועה עלה שוב על דוכן העדים להמשך חקירתו הנגדית, כאשר הפעם עומד מולו עורך דינו של ראש הממשלה בועז בן צור.

בפתח הדיון, עדכנה התובעת עו"ד תירוש כי ישועה פנה אליה והתלונן שתכתובות אישיות שלו, כולל שיחות בינו לבין עורך דינו, הגיעו לידי ההגנה. למרות טענות ההגנה כי מדובר בחומר רלוונטי לחקירה, השופטת רבקה פרידמן-פלדמן קבעה כי המדינה תעבור על החומרים ותדאג למחוק את חילופי הדברים עם עורכי הדין ודברים אישיים שאינם רלוונטים לתיק. בהמשך, דרשה ההגנה להעביר לידיה את רישומיו של ישועה מהרענון שעבר בפרקליטות, בקשה אליה נעתרו השופטים באופן חלקי בלבד. 

כזכור, אתמול נחשפה במהלך הדיון התכתבות בין ישועה לבין יו"ר מפלגת העבודה לשעבר בוז'י הרצוג, ממנה עולה כי ישועה יזם הטיית סיקור לטובת הרצוג אחרי שניצח בפריימריז בעבודה ובהזדמנויות נוספות - בניגוד לעדותו בחקירה הראשית ולהכחשתו שסייע לפוליטיקאים נוספים. ההגנה טענה כי מדובר בחומרים שלא הופיעו בחומר החקירה ושלא הועברו לה בתחילה, והשופטים מתחו על כך ביקורת.

עדכונים שוטפים מהדיון:

13:25: בן צור: "כמה כתבות שליליות היו על ראש הממשלה באתר הזה? לתפיסתך כמעט ולא הרי במשך ארבע שנים האתר היה משועבד לראש הממשלה".
ישועה: "מצד אחד הייתה את ההוראה הזו שהלכה והוחמרה עם השנים ומצד שני השתדלתי להביא כתבים עם דעה עצמאית, והשילוב הזה יצר את המתח. היינו במצב ביניים אז בין ציות מוחלט כמו שקיים נניח ב'ישראל היום', ששום דבר לא עובר בלי שהוא מאשר, לבין מערכת עצמאית". 

13:15: פרקליטו של ראש הממשלה עו"ד בן צור ביקש להקריא קטע מתוכניתם של בן כספית וינון מגל ב-103FM
מגל: "מה מנכ"ל וואלה צריך להיפגש עם כל הפוליטיקאים האלה. מה יש לו לעשות ארוחת בוקר עם גדעון סער וגאולה אבן סער. מה יש להם לעשות ארוחת בוקר. הוא מתעסק בתוכן? הוא מסקר אותם? הוא עובד איתם? איך זה מגיע? איך הגענו לרכבת הזו של התקשורת הישראלית, איך הגענו לזה?"
כספית: "אז אני אסביר לך לגבי ישועה. כל עורך, עורך ראשי, מוציא לאור או מנכ"ל מעורב כזה, שאגב קבע הכל בתוכן, בקיצור כולם, צר לי להגיד את זה למאזינינו, מנהלים מערכות יחסים מסועפות, לפעמים קרובות לפעמים רחוקות, שבנויות על סוג של באזאר טורקי שהוא התקשורת עם בכירי הפוליטיקאים".

ישועה אמר בתגובה: "השיטה הייתה בעיקר לציית להוראות של ראש הממשלה ורעייתו. ינון מגל אתמול קרא שאני אומר באיזה שהוא מקום וואלה הרוויחה ועם ישראל הפסיד עיתונאי שהוא אפס מאופס. ולזה הוא הגיב. עובדתית. הפוליטיקאי היחיד שוואלה שועבדה לו, הייתה עבד מוחלט שלו, היה ראש הממשלה בלי השוואה לכל הדוגמאות שאתה מראה פה. לגבי תקופת ינון, תלונותיו העיקריות של ינון מינואר 2013 עד דצמבר 2014 אז עזב, תלונותיו העיקריות היו למה השיגעון הזה עם ראש הממשלה? מה כל השטויות של הביביהו הזה? וכדומה".

12:50: בן צור מציג תכתובות בין ישועה לבין מנכ"ל ערוץ 10 (היום רשת 13) לשעבר, יוסי ורשבסקי. השניים היו בקשרי חברות, ובין היתר ישועה כתב לורשבסקי כי "אם תצטרך משהו ברמה של וואלה תקבל כל הסיוע". ישועה: "היחסים ביני לבין ערוץ 10 היו יחסים קונקרטיים. כששאול נכנס, התחילו היחסים של תן וקח של כותרות, זה היה לבקשת שאול".

12:10: עימות בין ישועה לבין פרקליטו של ראש הממשלה עו"ד בן צור, לאחר שבמהלך החקירה הנגדית אמר ישועה מספר פעמים כי לראש הממשלה היה אינטרס במרוץ לנשיאות המדינה בה רצו סילבן שלום, דליה איציק ורובי ריבלין, שלבסוף נבחר. עו"ד בן צור גיחך על כך והעד ישועה התרעם והרים את קולו: "הגיחוכים האלה מגחיכים אותך", הטיח בסנגור. "אני למדתי על כך מניר שלום שהיה איש הקשר בין שאול אלוביץ לנתניהו, יש אדם אחד שלא יודע שנתניהו התערב במירוץ? מופרך להגיד את זה? אתה מגחך את עצמך".

עו"ד בן צור לא נותר חייב: "אתה המאסטר של ההורדות וההעלאות. אתה הפרוטוטייפ של דיבור כפול ומסרים כפולים לכל העולם וכשאני שואל אותך אם הורדת כתבה על דליה איציק ואתה מעיז להגיד לי על ראש הממשלה, שבית המשפט ישפוט".

11:44: בן צור מציג התכתבות מיולי 2014 בין ניר שלום וישועה סביב סאגת הצהרת ההון של דליה איציק. ניר: "קיבלת את המאמר על דליה איציק?". ישועה: "כן, יש לחצים אדירים להעלות עליה תחקירים עם הדירה אני כרגע בולם. שרון שפורר ואלדד יניב רצים עם זה חזק".

ישועה: "אני זוכר שב-2014 היה קמפיין סוער לנשיאות וסביב זה היה עניין עצום של ראש הממשלה. היה לראש הממשלה אינטרס מי יבחר. ניהלנו קמפיין שלם כדי שזה לא יהיה ריבלין". 
בן צור: "כשאתה אומר שיש לו אינטרס, אדוני דיבר עם ראש הממשלה? היה משהו שראית במו עיניך ואוזניך?"
ישועה: "כבר עניתי שלא. למדתי על הקמפיין בעיקר בגלל התידרוכים של שאול. ניהלנו קמפיין שלם עם פושים לדחות את המועד של הבחירות כדי שזה לא יהיה ריבלין. אני זוכר ששאול התכתב איתי ואמר שמוטרדים מלמעלה. יש מועמדים שהמלך, מרשך, חפץ ביקרם ויש שלא".
בן צור: "אדוני פצח במונולוג נרגש על קמפיין הנשיאות והקשרו לראש הממשלה".

11:21: בן צור מראה התכתבויות בין ישועה לבין מפלגות, בהן הוא מתחנן ודורש שלא יחרימו אותם ויפרסמו גם אצלם, היות ומדובר בהיקף פרסום משמעותי במהלך תקופת הבחירות. ישועה הסביר: "מדובר בתקופה שמהווה כ-3% לערך מתקציב החברה השנתי, שעמד על 120 מיליון לשנה".
בן צור: "כמנכ"ל יש לך אינטרס מסחרי שיפרסמו אצלך מפלגות מכל הקשת הפוליטית".
ישועה: "לא היה דבר מהותי כי אתה רוצה את התקציב מכולם ולא רק מאחת. נקודה שניה, זה לא קשור כל כך בפוליטיקה אלא בכסף. משרדי הפרסום מקבלים את התקציב. השיקול מספר אחד שלהם זה עמלה (שהם מקבלים מהאתרים)".

11:15: בן צור: "בדצמבר 2014 אתה כותב ליועץ של ליברמן 'תסתכל על הכותרת הראשית בוואלה'. הוא מפנה אותך למספר פרסומים שהיו פחות מפרגנים ואתה כותב לו 'אני מבין'. והוא כותב לך 'זה רק על קצה המזלג' זאת אומרת הוא ממשיך את הטרוניה. יש לך עניין להראות ליועץ של השר דאז שזה פרסום מפרגן שאתם מחזיקים הרבה זמן בראשית".
ישועה: "נכון".

11:07: בן צור הפנה לפגישה נוספת שהייתה עם ליברמן, יועצו וישועה, ושאל: "כשהיועץ אומר וואלה עשר למה הוא מתכוון?".
ישועה: "שיפרנו את הדרכים שלנו אל מול העבר".
בן צור: "איך משפרים את הדרכים?"
ישועה: "כותרות חיוביות".

10:55: פרקליטו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, עו"ד בועז בן צור, התחיל את החקירה הנגדית. בן צור שאל את ישועה אם הוא זוכר מתי נפגש עם שר הביטחון לשעבר אביגדור ליברמן, וישועה ענה: "אולי 2015. זוכר את הפגישה. הוא היה מאוד קורקטי. הוא לא דיבר על סיקור, הוא דיבר באופן כללי על המצב".
בן צור: "אני מפנה אותך לרישום שכתבת לאבי אלקלעי (העורך הראשי דאז). אתה אומר לו כך במרץ 2015: 'תשתדל לא לפגוע בליברמן, פגשתי אותו לפני חודשיים'. זה נכון?".
ישועה: "כן".
בן צור: "כתבת לאלקלעי 'אשמח לראות כותרות טובות מבחינתו. הייתה פגישה במשרד הביטחון והשר אומר לכם שאתם מכסחים אותו ואתה אומר שתשמח לראות כותרות חיוביות מבחינתו. זה משקף מה שהיה?"
ישועה: "זה משקף את הפגישות שלי עם היועצים שלו שקדמו לפגישה".

10:50: השופטים יצאו להפסקה בסיומה החליטו להעתר לבקשת ההגנה לקבלת את המזכר באופן חלקי. "המדינה העבירה להגנה תיאור של מהלך הראיון. אנו רואים בתרשומת מעין השלמה לראיון העשויה לסייע להגנתם של הנאשמים. אשר להערות שרשם העד לעצמו, לא מצאנו שיש בכך כדי לסייע להגנה ואל מול הפגיעה בפרטיותו, לפיכך הבקשה בעניין הזה נדחית".

09:55: הדיון עבר לעסוק בפתק שכתב לעצמו אילן ישועה כשעשה ריענון זיכרון בפרקליטות לפני כחודשיים. ישועה הזכיר את דבר קיומו של הפתק אתמול וההגנה דורשת לקבל זאת לידיה. רישום אותו ההגנה דורשת לראות, למרות שישועה לא הגיע איתו לבית המשפט. עו"ד תירוש הבהירה: "אין לתת תרשומות של הפרקליטות עם העד מלבד חריגים".

עו"ד ז'ק חן טען: "זה דבר קריטי למהימנותו של העד ישועה. בפעם ראשונה שבדקתי בית המשפט הנכבד הזה לא עובד אצל פרקליט המדינה שהוציא הנחיות. אין באף מקום בפסיקה, בוודאי לסוגיות כאלה, התנתקות מהראיון המרכזי של רלוונטיות, והדבר השני אין איסור למסור את החומר. אין בזה פגיעה פרטיות או בחיסיון, אין שום איסור שאוסר עלינו לקבל את זה כשהדברים שרשומים שם מהותיים לנו. אלו נקודות שמצויות במוקד המחלוקת ואי אפשר לחסום אותנו מקבלתו".

ישועה סיפר: "קודם כל עובדתית מה יש שם. רשמתי הערות שלי שמתחבר אל זה. בצד כתבתי לעצמי. אני חושב שדברים שאני רושם לעצמי מחשבות על דברי קיצון. אני לא חושב שזה משהו שצריך להיות מועבר אבל זה עניין משפטי. אם הוחלט להעביר את המסמך אז שמה שכתוב בצד השני לא יועבר, ודבר שני שהמקומות שבהם אני רושם מחשבות שלי או שאלות שלי לעורך הדין, אני חושב שאותם ראוי להשחיר אבל זה החלטה שלכם השופטים".

09:38: אחרי שהתגלה שהועברו להגנה בטעות חומרים שבהם גם התכתובות של ישועה עם עורכי דינו, ראש הרכב השופטים רבקה פרידמן-פלדמן עדכנה: הוסכם שהמדינה תבדוק את הדברים וחלק מהחומרים יימחקו - חילופי דברים עם עורכי הדין ודברים אישיים שאינם רלוונטים לתיק. 

09:23: נפתח הדיון בבית המשפט המחוזי בירושלים. התובעת, עו"ד תירוש, עדכנה שישועה פנה אליה אמש ואמר שהוא מוטרד מכך שהגיעו לידי ההגנה תכתובות פרטיות שלו.