עובדים רבים אינם מכירים את הזכות להתפטר מהעבודה כדין מפוטר בשל הרעה בתנאי עבודה או בשל נסיבות אחרות. עובדים שמתפטרים מהעבודה ללא ידיעת החוק מאבדים סכומים משמעותיים מאוד שהיו עשויים לשפר את שגרת יומם באופן ניכר.

לדוגמא: עובד שעבד במשך 30 שנים ברציפות באותו מקום עבודה ומעסיקו שינה את תנאי עבודתו לרעה, זכאי 'להתפטר מהעבודה כדין מפוטר' ולקבל פיצויי פיטורים מלאים.

הסעיף שמעגן את זכותו של העובד הוא סעיף 11(א) לחוק פיצויי פיטורים, התשכ"ג – 1963, אשר קובע כדלקמן:

"נסיבות אחרות שביחסי עבודה לגבי אותו העובד שבהן אין לדרוש ממנו כי ימשיך בעבודתו, רואים את ההתפטרות לעניין חוק זה כפיטורים".

ההבחנה בין שתי הקטגוריות, "הרעה מוחשית בתנאי עבודה" או מחמת "נסיבות אחרות שביחסי עבודה" עלולה להיות קשה.

לפניה ישירה אל משרד עורכי דין אלון כהן, לחץ/י כאן

אבחנה בין הרעה מוחשית בתנאי העבודה ונסיבות אחרות לבין הפררוגטיבה הניהולית של המעסיק
יש להבחין בין ה"פררוגטיבה הניהולית" של המעסיק לנהל את עסקו בדרך שנראית לו הטובה ביותר לבין הרעה מוחשית אמיתית בתנאי עבודה המקנה לעובד את הזכות להתפטר כדין מפוטר.

ה"פררוגטיבה הניהולית" איננה מילת קסם, אלא יש לבצעה בתום לב, ברציונליות ובאיזון. לצורך העניין, העברת עובד מתפקידו או הטלת משמעת במקום העבודה או ביצוע שינויים ארגוניים במפעל, נמצאים בגדר סמכותו של המעסיק.

העילה של "הרעה מוחשית בתנאי עבודה" מתאפיינת בשלילת זכויות או שלילת תנאי עבודה. למשל, בית הדין הארצי לעבודה הכיר בהתפטרות כדין מפוטר של עובד במקרה שבו המעסיק לא העביר כספי קרן השתלמות לקרן.

לעומת זאת, הקטגוריה של "נסיבות אחרות שביחסי עבודה" מתאפיינת במקרים שאינם קשורים לזכויות או להטבות אשר ניתנו בעבר לעובד, אלא מדובר במקרים בלתי צפויים ביחסי העבודה, המביאים לתחושה שהתהוותם מצדיקה את הבאת חוזה העבודה לסיומו ביוזמת העובד - כאילו המעסיק הוא זה שביקש להפסיק את יחסי העבודה.

חובתו של העובד לעמוד בשלושה תנאים מצטברים בכדי לזכות בתשלום פיצויי פיטורים מכוח סעיף 11(א) לחוק פיצויי פיטורים:

  1. על העובד להוכיח הרעה מוחשית בתנאי עבודה או שהתקיימו נסיבות אחרות ביחסי עבודה המצדיקות את התפטרותו כדין מפוטר.
  2. חובתו של העובד להוכיח קשר סיבתי בין ההתפטרות לבין הרעת התנאים או הנסיבות האחרות שבגינן התפטר כדין מפוטר.
  3. חובתו של העובד להוכיח שנתן התרעה בדבר כוונתו להתפטר כדין מפוטר ונתן הזדמנות למעסיקו לתקן את ההרעה או את הנסיבות.

יחד עם זאת, ככל שברור שהמעסיק לא יתקן את ההרעה או הנסיבות או שמדובר בתנאי עבודה הנחותים מאלה הקבועים בחוק כגון: תשלום שכר הנחות משכר מינימום, אזי היעדר התרעה לא תשלול מהעובד את הזכות לקבלת פיצויי פיטורים.

עורך הדין אלון כהן (צילום: משרד עו''ד אלון כהן)
עורך הדין אלון כהן (צילום: משרד עו''ד אלון כהן)

דוגמא מייצגת ופרקטית לקבלת פיצויים פיטורים לפי סעיף 11(א) לחוק
במקרה שבו מעסיק שולל מהעובד הפרשת כספים לקרן הפנסיה, חובתו של העובד לשלוח מכתב התראה למעסיק שבו הוא מציין את ההפרה החמורה וליתן למעסיק אפשרות לתקן את ההפרה. אם המעסיק לא תיקן את ההפרה והמשיך שלא להפריש כספים לקרן הפנסיה, אזי העובד יהיה זכאי להתפטר מעבודתו כדין מפוטר ולקבל את פיצויי הפיטורים.

לסיכום, כשם שמעסיק מחויב לעמוד בדרישות של משפט העבודה כך גם העובד נדרש לדבוק בתנאים שנקבעו בפסיקה בכדי לזכות בפיצויי הפיטורים בבית הדין לעבודה. מן הראוי שהעובד יבדוק את תלושי השכר במהלך כל תקופת עבודתו, בין אם באופן עצמאי ובין אם באמצעות איש מקצוע (עו"ד המתמחה בדיני עבודה ו/או באמצעות חשב שכר), כדי שההפרה לא תהווה חלק מתנאי העבודה החדשים שהעובד הסכים להם בהתנהגותו. לצורך העניין הפחתת שכר עבודה במשך תקופה ארוכה על ידי המעסיק ללא טרוניה ו/או תלונה מצד העובד עלולה להצטייר כשינוי מוסכם של שני הצדדים לשינוי תנאי העבודה.

משרד עורכי דין אלון כהן בעל ניסיון רב בייעוץ וייצוג מעסיקים ועובדים בסוגיות מעין אלו ובכלל הסוגיות של משפט העבודה: פיצויי פיטורים, פדיון חופשה שנתית, הפרת חוק שוויון הזדמנויות בעבודה, ייצוג בשימועים, החלת יחסי עובד - מעסיק, הפרשי שכר, פנסיה, ניסוח הסכמי עבודה ובניית תיק עובד למעסיק ועוד.

למשרדנו ניסיון רב בבדיקת הסכמי עבודה, תלושי שכר וכל חומר משפטי רלוונטי לצורך בחינת סיכויי התיק. אנו עורכים את כל התחשיבים וכימות הרכיבים הרלבנטיים, כולל רכיבי שכר בלתי ממוניים לפי הפסיקה העדכנית, לצורך מיצוי מירבי של מרכיב הפיצוי ו/או הפחתת חיובים.

משרדנו מדורג כאחד מהמשרדים המוערכים בארץ בתחום משפט העבודה לפי דירוג bdi לשנת 2020.

הכתבה באדיבות אתר עורכי הדין LawGuide.