בית משפט השלום בירושלים דחה שתי תביעות בגין לשון הרע שהגישו רשת "ויקטורי" ומנהל סניף בית שמש של הרשת נגד יובל מקוריה, צעיר ממוצא אתיופי שטען להפליה מצדם לאחר שהתבקש להיכנס לסניף ללא תיק, בקשה שלטענתו נעשתה על רקע מוצאו. במקביל, בפסק הדין שהתקבל אתמול, קיבלה השופטת קרן מילר את התביעות שכנגד שהגיש מקוריה נגד מנהל הסניף ונגד הרשת לפי חוק איסור הפליה במוצרים, בשירותים ובכניסה למקומות ציבוריים, וחייבה אותם לפצות את יובל בסכום של 75 אלף ש"ח. הפיצוי מתווסף לתשלום הוצאות משפט בסך 25 אלף ש"ח. 

כאמור, המקרה המדובר התרחש בתחילת שנת 2018, כאשר מקוריה הגיע לסניף "ויקטורי" בבית שמש על מנת לבצע קניות כאשר הוא נושא תיק גב. השומר בכניסה לסניף ביקש ממנו להשאיר את התיק בכניסה ולא להיכנס עמו. אולם, לאחר שהבחין כי בתוך המרכול נמצאים אנשים הנושאים תיקים שונים, הוא פנה למנהל הסניף לקבלת הבהרות.

בתום השיחה השתכנע יובל כי הוא הופלה במרכול באותו יום, ואף במקרים קודמים, על בסיס מוצאו. בעקבות האירוע, הוא צילם סרטון בטלפון הנייד שלו, בו הוא מספר את מה שאירע לו בסניף מנקודת מבטו ופרסם אותו בפייסבוק. הסרטון זכה למאות אלפי תגובות ושיתופים ברשת.

אנשים במסכה בסופר, למצולמים אין קשר לנאמר בכתבה (צילום ארכיון: מרק ישראל סלם)
אנשים במסכה בסופר, למצולמים אין קשר לנאמר בכתבה (צילום ארכיון: מרק ישראל סלם)

במסמך נכתב כי "דומה כי הפיצוי הניתן כאשר מופר חוק איסור הפליה צריך להיות גבוה יותר מקום בו מדובר על הפליה של קבוצות "חלשות" שסובלות מהפליה היסטורית, כגון המשתייכים לעדה האתיופית. הפגיעה במקרה זה היא אף קשה יותר ובעלת מסר חברתי שלילי, שכן היא מבוססת על סטריאוטיפ קשה וחמור לפיו בחור צעיר ממוצא אתיופי יהיה מועד יותר לגניבה מאשר מקבילו שאינו ממוצא זה. תפיסה סטריאוטיפית זו יש להוקיע באופן ברור וחד משמעי".

"הפליית קבוצות אוכלוסייה על ידי רשת מרכולים גדולה היא בוודאי עניין ציבורי שמצדיק דיון וביקורת ציבורית. כמו כן, הפליית בני העדה האתיופית היא נושא כאוב ורגיש שעולה מפעם לפעם לדיון ציבורי ותקשורתי ומצדיק דיון והעלאת הנושא לתודעה על מנת למנוע הישנות מקרים של הפליית ציבור זה. הדיון הציבורי אף יוצר הרתעה של גופים ציבוריים מפני הפליה האסורה על פי החוק ובכך מביא לתועלת ציבורית".

עוד נמסר כי כי "אין נוהל מסודר ברשת, וודאי שלא קיים נוהל המחייב את כלל הלקוחות להשאיר את תיקיהם בכניסה. השומרים בכניסה מצופים למנוע גניבות ולהבחין בין לקוחות המועדים לגניבה ובין אלו שלא. "ויקטורי" אינה מעבירה הדרכות מסודרות בעניין זה למניעת הפליה על בסיס אסור, והנחייתה לשומרים למנוע גניבות על ידי הבחנה על בסיס מועדות, מעבירה מסר של הפליה בין קבוצות אוכלוסייה על בסיס סטריאוטיפי".

מרשת ויקטורי נמסר בתגובה: "פנינו לערעור! פסק הדין מתעלם התעלמות בוטה מסתירות מהותיות שנתגלו בגרסאות של התובע ועדיו. 
ואכן, "ויקטורי" סבורה כי התוצאה מלמדת, למרבה הצער, כי פסק הדין כבר היה, הלכה למעשה, בבחינת "מלאכה מוגמרת", עוד טרם נשמעו הראיות, כפי שטענו התובעים בתחילת ההליך, ועקב זאת הוגשה בקשת פסלות, שנדחתה ע"י השופטת. לאור זאת, בכוונת חברת "ויקטורי" להגיש ערעור על פסק הדין השגוי מהיסוד".

עוד נמסר כי "בהקשר זה יובהר, כי לא ייתכן לתת הכשר לביצוע הכפשות ושיימינג, וחברת" ויקטורי", אשר מעסיקה ומספקת עבודה גם רבים מבני העדה האתיופית, ורבים מבני העדה הם גם לקוחותיה, אינה מתכוונת להשלים עם תוצאות פסק דין שהוא, כאמור, שגוי מן המסד ועד הטפחות".