במקרים רבים, בני זוג שמחליטים להתגרש זו מזו ולפרק את התא המשפחתי גורמים לילדיהם טלטלה רגשית עזה כאשר הם מערבים אותם כצופים מן הצד או כמשתתפים פעילים במאבק גירושין ממושך ואינטנסיבי. ההתדיינות המשפטית שכרוכה בניהול הליכי גירושין בפני ערכאה שיפוטית, בין אם מדובר בבית הדין הרבני ובין אם מדובר בבית המשפט לענייני משפחה, גורמת לא פעם לטלטלה רגשית עזה עבור הצדדים ועבור ילדיהם שלפתע נמצאים במוקד של סכסוך בעצימות גבוהה בין שני בני האדם הקרובים להם יותר מכל.

לפניה ישירה אל משרד עו"ד ומגשרת יהודית שם טוב, לחץ/י כאן

עומס רגשי רב עבור ילדים של בני זוג שהחליטו להתגרש
לעיתים ההורים מתקשים להתעלות מעל הכעס, האיבה והמתיחות ביניהם למען ילדיהם ופותחים במאבק משפטי ממושך ויקר שמתנהל בפני בית המשפט לענייני משפחה או בית הדין הרבני. במקרה כזה, במשך התנהלות ההליכים המשפטיים, הילדים עלולים לסבול מעומס רגשי רב ומתחושה שעליהם "לבחור צד" במאבק שמנהלים הוריהם.
 
הורים שמעוניינים לחסוך מילדיהם את החוויה הרגשית הקשה הנלווית לניהול הליכים משפטיים כאמור, יכולים לבחור להשתתף בהליך גישור שבמסגרתו הם ינסו להגיע להסכמות ביחס לכל הסוגיות הקשורות לגירושין כגון חלוקת רכוש, מזונות ילדים, משמורת ילדים, זמני שהות עם ילדים, פירוק שיתוף ועוד. חשוב להבהיר כי השתתפות בהליך גישור כחלופה לניהול הליכים משפטיים בערכאות, נחשבת לזולה יותר, מהירה יותר והרבה פחות טראומטית עבור בני הזוג וילדיהם המשותפים.

האם ניתן לנהל דו שיח מכבד בהליך גירושין?
הורים שבוחרים במסלול של גישור גירושין לצורך גיבוש הסכם גירושין כולל בהסכמה מעבירים לילדיהם את המסר שניתן לנהל דו שיח מכבד ופתוח גם במצבים שבהם נראה שאין מנוס ממאבק משפטי ממושך. בחירה בהליך גישור משדרת לילדים מסר מרגיע שלפיו הוריהם לא הפכו אויבים מרים האחד של השני וכי הם עדיין מסוגלים לנהל ביניהם תקשורת בריאה במטרה להגיע להסכמות בנושאים שבמחלוקת.

ההמלצה לבני זוג שהחליטו להתגרש ובחרו לפנות להליך של גישור גירושין לצורך הגעה להסכם גירושין, היא להיעזר בעורך דין מקצועי ומיומן שהוסמך גם כמגשר. עורך הדין יוכל לסייע לבני הזוג לגבש את ההסדרים המשפטיים המתאימים תוך שימוש בניסיונו ובידע המשפטי שלו. בתוך כך,  עורך דין שהוא גם מגשר ניטרלי ואובייקטיבי יוכל לסייע לבני הזוג לנהל ביניהם תקשורת פתוחה, לתווך ביניהם ולסייע להם ליצור שיח מכבד, תוך מיקוד הדיון בסוגיות שבמחלוקת והצעת פתרונות יצירתיים.

המגשר כפוף לחובת סודיות
במסגרת הליך גישור גירושין, כל צד מוזמן להביע את צרכיו ורצונותיו ביחס לסוגיות שבמחלוקת. הליך הגישור מתקיים במסגרת אינטימית ופרטית בהשתתפותם של הצדדים והמגשר בלבד. יובהר כי המגשר כפוף לחובת סודיות וכי כל דבר שנאמר במסגרת הליך הגישור אינו יכול לשמש בהמשך במסגרת הליכים משפטיים.

השתתפות בהליך גישור גירושין מקנה לשני הצדדים את האפשרות להחליט כיצד יתנהלו חייהם לאחר הגירושין ללא צורך בהתדיינות יקרה וממושכת בפני ערכאות שיפוטיות. חשוב לציין כי הליך הגישור מתקיים בכפוף להסכמת הצדדים להשתתף בו כאשר כל אחד מהם רשאי להפסיקו בכל שלב אם הוא מעוניין בכך.

על פי רוב, הליך גישור גירושין נפתח בפגישת היכרות שהמגשר מנהל עם שני הצדדים. בפגישה המגשר יסביר לצדדים על מטרות ההליך, על אופן התנהלותו בפועל וייתן מענה לשאלות שמציגים בפניו הצדדים. בהמשך, המגשר יערוך פגישות גישור נפרדות עם כל אחד מהצדדים כדי להבין לעומק את צרכיו, שאיפותיו ומטרותיו ביחס לגירושין.

בהמשך, המגשר יערוך פגישות משותפות על שני הצדדים, יסייע להם לנהל דו שיח פתוח ומכבד ויציע להם פתרונות רלבנטיים לפי נסיבות המקרה. עם סיום ההליך, המגשר יסכם את ההסכמות שהושגו בין הצדדים במסגרת הסכם גירושין שיוגש בהמשך לאישור הערכאה השיפוטית לצורך קבלת תוקף מחייב של פסק דין.

עורכת הדין יהודית שם טוב  (צילום: צילום עצמי)
עורכת הדין יהודית שם טוב (צילום: צילום עצמי)

גישור גירושין מוביל לחיסכון משמעותי בעלויות
יתרון נוסף של השתתפות בהליך גישור גירושין על פני הגשת תביעות וניהול מאבק משפטי ממושך בפני בית הדין הרבני או בית המשפט לענייני משפחה הוא ההבדל המשמעותי בעלויות. בעוד בהליך משפטי הצדדים מחויבים לשלם לעורכי דין בין היתר עבור פתיחת תיק, הכנת מסמכים משפטיים וייצוג בדיונים משפטיים, התשלום לעורך דין שהוא גם מגשר מוסמך הוא עבור פגישות הגישור ועריכת הסכם הגירושין בלבד. על כן, העלות הכוללת של הליך הגישור היא נמוכה באופן משמעותי בהשוואה לעלות של ניהול הליך גירושין בפני ערכאה שיפוטית. 

השתתפות הצדדים בהליך גישור גירושין עשויה להגביר את מחויבותם לקיים את הוראות הסכם הגירושין שגיבשו במסגרתו, מכיוון שהצדדים הם שותפים פעילים בגיבוש ההסכמות שיחייבו אותם בעתיד. יתרה מזאת, השתתפות בהליך גישור גירושין עשויה להשפיע לטובה גם על ילדיהם של בני הזוג אשר אינם נאלצים לבחור צד במאבק של הוריהם, ומקבלים דוגמה מצוינת לשיתוף פעולה דווקא בזמן משבר.

עורכת דין ומגשרת יהודית שם טוב עוסקת בדיני משפחה, גירושין, גישור בגירושין, חלוקת רכוש, הסכמי ממון, משמורת, צוואות, ייפוי כוח מתמשך, אפוטרופסות, ניכור הורי ועוד. במשרד ניתן לקבל שירות גם בשפה הרוסית. הכתבה באדיבות אתר עורכי הדין LawGuide.

*לתשומת ליבך, המידע בעמוד זה אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. כל המסתמך על המידע עושה זאת על אחריותו בלבד. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת.