מפכ"ל המשטרה רנ"צ יעקב (קובי) שבתאי הודיע היום (חמישי) בישיבה של סגל הפיקוד הכללי על סיום מבצע "חוק וסדר", שנערך בשבועיים האחרונים בכל מחוזות המשטרה במטרה להעמיד לדין את כל החשודים שהיו מעורבים בהפרות הסדר וההתפרעויות האלימות שאירעו ברחבי הארץ ובעיקר בערים המעורבות בשבועות האחרונים. 

נציין כי מבצע חוק וסדר הגיע לסיומו, למרות שעד כה לא שמה המשטרה את ידה על מבצעי הלינץ' והרצח של תושב לוד יגאל יהושע ז"ל, שנרצח במהלך הפרעות בלוד. במשטרה ובשב"כ עדיין מנהלים חקירה תחת מעטה של צו איסור פרסום, כשכל כיווני החקירה נבחנים - לרבות האפשרות שהרצח לא בוצע על ידי ערבים.

ההערכה היא שבמשטרה זהירים שבעתיים לאור אירוע השלכת בקבוקי התבערה בבית ביפו, כאשר תחילה הופץ כביכול כי מדובר באירוע על רקע לאומני, אך החקירה הובילה למעצרם של חשודים מוסלמים תושבי יפו, שככל הנראה טעו בזיהוי.

נדגיש כי 32 שוטרות ושוטרים נפצעו במהלך הפעילות וזאת לצד נתונים המצביעים על הצלחה מבחינת המבצע. במשטרה רואים ומאמינים כי החזירו את השלום והשלווה במרבית האזורים בהם התרחשו אירועים אלימים, חרף העובדה שעדיין ישנם תיקים פתוחים שהחקירה בעניינם עודנה מתנהלת.

ניצב אבי ביטון, ראש אגף המבצעים במשטרה, ציין כי המבצע, אשר היווה המשך למבצע "שומר החומות", החל ביום ה-23.5 והסתיים כאמור אתמול - נועד לעבור ממצב בלימה של אירועי הפרות סדר להתקפה של אכיפה נחושה, כדי "להפוך את הקערה על פיה" ולהגיע אל מאות הפורעים האלימים ומפרי הסדר.

במסגרת המבצע נטלו חלק כלל שוטרי משטרת ישראל, יס"מ, יסמ"ג, להב 433, יחידה אווירית, זיהוי פלילי, מודיעין, טכנולוגיה, לוחמי מג"ב ויחידות נוספות, לרבות שירות הביטחון הכללי (שב"כ), שסייעו לאיתור והבאת החשודים למעצר בדרך למיצוי לדין. 

ניצב ביטון הוסיף: "הפעלנו אמצעים חדשניים לפיזור הפגנות שהכנסנו בתקופה האחרונה והם הוכיחו את יעילותם". בין היתר מדובר על נשקים חדשים שהמשטרה עשתה בהם שימוש, לרבות אקדח יורה כדורי גז מדמיע כשהירי בוצע בכפוף לנוהל פתיחה בירי וכן כדי להימנע מהרוגים. 

בסך הכל, מאז החל מבצע "שומר החומות" ב–3.5 ועד אתמול עם סיום "מבצע חוק וסדר", המשטרה הובילה ל–2,142 עצורים, מתוכם 614 עצורים שנותרו כלואים עד היום, 247 מהם עצורים עד תום ההליכים כנגדם. כ–1,600 נעצרו עד לתחילת מבצע "חוק וסדר" לפני כשבועיים ומאז תחילת המבצע נעצרו 532 חשודים. 

גורמים במשטרה מציינים כי רובם המכריע של העצורים הוא לא יהודי, כאשר במהלך המבצע נעצרו 21 יהודים, לעומת 531 עצורים שאינם יהודים. בין מכלל העצורים ישנם 468 בגירים ו-64 קטינים. במבצע "שומר החומות" נעצרו 170 יהודים ו-1,420 עצורים שאינם יהודים, מתוכם 1,299 בגירים ו–291 קטינים.

כוחות המשטרה סגרו מעגל ככל שהיה ביכולתם וככל שתמונת הראיות הספיקה לכך וגיבשו תשתית ראייתית מספקת להגשת כתבי אישום. עד כה הוגשו 184 כתבי אישום ב-805 אירועים שונים. 

במשטרה מדגישים עוד כי במסגרת המבצע בוצעו אלפי חיפושים ונתפסו כ–1,000 פריטי אמל"ח בלתי חוקיים וכן 117 אקדחים ונשקים מאולתרים, רימונים, מטעני חבלה ועוד.