אחרי הסערה בחברה הערבית: בכניסה לכפר כנא שבגליל התחתון נראים היטב אותות המהומות שהסעירו לאחרונה את המדינה. כתמים שחורים של צמיגים שרופים מכסים עדיין את הכביש הראשי, עדות אילמת למה שקרה. והנה, כמו במטה של קסם השקט חזר. יהודים וערבים שותים קפה, מנגבים חומוס. הזיכרון קצר, וחודש מאי השחור כבר נשאר מאחור.

במעלה הכפר, מול נוף מדהים ואוויר נקי, ישב ניצב ג'מאל חכרוש, ראש אגף סיף במשטרה, האגף החדש לסיכול פשיעה בחברה הערבית, ודבריו לא אופטימיים. "אישית, המהומות האלה לא הפתיעו אותי, ואני אומר את זה בפה מלא", הצהיר. "צפיתי שיהיו אירועים חמורים בעוצמתם, אפילו יותר מאירועי אוקטובר 2000".

מה בישר עליהם?
"אתן לך נתון מדאיג. אם אני לוקח את הדור הצעיר בחברה הערבית, חבר'ה בגילאי 24-18, אז 33% מהם מובטלים המסתובבים חסרי מעש ברחובות ועתידם מעורפל. אותו צעיר הוא לא רק מתוסכל, אלא קל מאוד להסיתו לכיוון השלילי. המצב יותר חמור בערים המעורבות, שם הנתון בקרב הצעירים הערבים עולה ל־44% אבטלה. אם המדינה רוצה לטפל בבעיה, היא חייבת להתחיל בתחום הזה, במיידי וללא דיחוי, כי אם היא תתמהמה, אז עוצמת האירועים רק תלך ותעלה".

גם בקרב הצעירים היהודים יש לא מעט שנמצאים בשוליים.
"הצעיר הערבי מסיים בית ספר תיכון וחלק באמת ממשיך בלימודיו, אבל לא כל אחד יכול להגיע ללימודים אקדמיים, או בגלל סיבות כלכליות או בגלל רמת השכלה. אותו צעיר כבר לא מוכן ללכת לעבודות שחורות, אז הוא נשאר בחוץ. צעיר יהודי שמסיים תיכון הולך לצבא, יש לו מסגרת מעצבת, אבל הערבי הוא הבעיה האמיתית שתתפוצץ לנו בפנים מדי פעם אם נזניח".

אז לא הלאומנות ואל־אקצא הוציאו את הצעירים לרחובות?
"תמיד תמצא סיבה, אל־אקצא או כל דבר אחר, ואז האירוע יכול בקלות לצאת משליטה. תרד מהסיבות ותיצמד לעובדות. למה בערים המעורבות ההתפוצצות הייתה חזקה יותר? גם בגלל האבטלה וגם בגלל שהצעיר הערבי רואה מקרוב את המקביל היהודי וקשה לו. זה כמו שבאותו בית אח אחד נמצא במצב מצוין והשני במצב לא טוב, ותמיד תמצא אצלו את התסכול וההתדרדרות, ולכן חייבים לפעול. אני מדבר כשוטר במשטרת ישראל וגם כאזרח ערבי. זה לא יכול להמשיך ככה. הממסד היחידי שעובד כיום בחברה הערבית באופן ישיר ומעכשיו לעכשיו זו המשטרה. עזוב כרגע אם היא עושה את עבודתה, יש ממסד אחר שנמצא שם? אתה יכול לשאול למה היו כעת התפרצויות כנגד שוטרים? כי אין מישהו אחר, הם הנציג היחידי. אני אומר את זה מתוך הבית שלי, המשטרה, הפכנו למבוגר האחראי בחברה הערבית".

אז הרגיעה כרגע היא זמנית?
"בן אדם חולה, אם לא תטפל בו, מה יקרה? אני מסכים שיש פשיעה ויש בעיית נשק, אבל אני מצביע על הנקודה הכואבת ביותר. אם יהיו אירועים חמורים בעוד שנתיים, תזכור את מה שאמרתי לך".

הראיון המלא במוסף מעריב סופהשבוע