טקס האזכרה הממלכתי לקורבנות מבצע צוק איתן נערך היום (ראשון) בהיכל הזיכרון הממלכתי בהר הרצל, בהשתתפות ראש הממשלה נפתלי בנט, שר הביטחון בני גנץ, יו"ר האופזיציה בנימין נתניהו, הנשיא היוצא ראובן (רובי) ריבלין והנשיא הנכנס יצחק (בוז'י) הרצוג.

ראשון הנואמים היה נשיא המדינה, ראובן ריבלין, שאמר: "האויב שלנו הוא ארגון טרור אכזרי, קיצוני שלא מקדיש מחשבה לרווחת תושבי עזה. הוא מחזיק בהם כבני ערובה. לא עוד! תמו הימים בהם חמאס פתח באש ומחליט מתי היא תשקוט. בעת הצורך צה"ל יכה באובינו מכה קשה וחותכת. על ארגוני הטרור להביא - מי שיפתח באש, יספוג את אש כוחותינו בנחישות ובאחריות. אחריותה של מדינת ישראל להגן על תושביה. אנחנו מחויבים להחזיר את גופות חיילי צה"ל ואת אברה מנגיסטו והישאם א-סייד, שנמצאים בשבי החמאס".

"משפחות יקרות. אתן שילמתן את המחיר היקר והכואב ביותר. אין מזור לכאבכן. לפני שבע שנים, בעוד הארץ בוערת במבצע צוק איתן – המבצע אשר שינה את חייכן והפך את עולמכן מן הקצה אל הקצה – נכנסתי בשליחות אזרחי מדינת ישראל אל תפקידי כנשיא. פקדתי אז, את בתיכם. הכרתי באיחור את האהובים שלכם אשר אינם עוד. סיפרתם לי עליהם. על אהבותיהם וחלומותיהם. יחד צפינו בתמונות וסרטונים. ואני – נדרתי אז נדר – לקדש את זכרם", המשיך ריבלין.

ראובן ריבלין (צילום: נעם ריבקין פנטון, פלאש 90)
ראובן ריבלין (צילום: נעם ריבקין פנטון, פלאש 90)

אחריו עלה לנאום ראש הממשלה, נפתלי בנט, אשר טרם תחילת נאומו נתקבל בצעקות לעברו מצד אחד הנוכחים בקהל, מאיר תורג'מן - אב שכול, שביקר אותו על תפקודו כחבר הקבינט בימי צוק איתן: "למה נכנסתם לעזה, למה לא הפצצתם מהאוויר? אתה מבין אלו שדחפת את נתניהו להיכנס לעזה". תורג'מן התפרץ גם לעבר יו"ר האופוזיציה, בנימין נתניהו, עליו צעק "בגללך הבן שלי נהרג".

"עמדתינו ברורה, היריבות שלנו לא עם האוכלוסיה העזתית ואנחנו לא שונאים את מי שמחוזקים כי בני ערובה על ידי ארגון טרור. לא ניסבול אלימות, טיפטופים. הסבלנות שלנו אזלה, תושבי עוטף עזה אינם סוג ב'. נעשה כל שביכולתי להשיבם הביתה. כעת זו המשמרת שלנו והמחויבות שלנו, הינו שם ששלחנו את הבנים פנימה. נפעל בנחישות כדי שנוכל לומר ושבו בנים לגבולם", אמר בנט.

"היום, יותר מתמיד, אנו נדרשים לחזק את חוטי האריג שקושרים את כולנו לאומה אחת. להוכיח במעשים שלנו לדור הצעיר שאפשר לפעול ביחד. בלי להירתע מהשוני, זה בסדר, יש לנו דעות שונות, זה בסדר. בלי לשנוא את הפערים בינינו, אלא לחגוג אותם. אחדות היא מילת המפתח. אחדות היא צו השעה", הוסיף בנט.

לאחר מכן נאם שר הביטחון, בני גנץ, והתייחס למקרה בו איציק סעידיאן, הלום הקרב שלחם במבצע, הצית את עצמו: "חלה עלינו החובה לא לשכוח ולא להפסיק לפעול. לא להסס ולהעפיל את כל הכוחות על מנת להשיב את השבוים הביתה. אנחנו כמערכת כשלנו בטיפול באיציק סעידאן. אנחנו מחויבים לעשות כל מאמץ לעזור לכל מי שנפגע בקרב. אנו פועלים להביא שקט ארוך טווח, חיזוק המתונים והרשות הפלסטינית ויצירת מציאות טובה יותר לשכנינו בעזה. אם בעזה רוצים להביא לשינוי הדברים, זו הדרך".

בני גנץ (צילום:  אוליבייה פיטוסי פלאש 90)
בני גנץ (צילום: אוליבייה פיטוסי פלאש 90)

"כל אופציות התקיפה על השולחן, וכל המאמצים המופעלים- ימשיכו להיות מופעלים גם בעתיד. אנו עומדים בפני אתגרים רחוקים וקרובים – בחירתו של ראיסי לנשיא איראן, היא עוד עדות להקצנה הצפויה ולתוקפנות האיראנית המתמשכת. ישראל תמשיך לפתח את היכולות הנדרשות להגן על עצמה, מול כל איום ואת זאת נעשה ביחד עם ידידנו האמריקאים וכל שותפינו ברחבי העולם", הוסיף גנץ.