שופט בית המשפט המחוזי בלוד, עמי קובו, גזר היום (חמישי) את דינה של "המטפלת המתעללת" כרמל מעודה, וקבע כי היא תשלח ל-9.5 שנות מאסר, ועוד שלוש שנים על תנאי. 

בנוסף, נקבע כי מעודה תפצה את עשרות נפגעי העבירה בסך 400 אלף ש"ח. "הפיצוי יחולק שווה בשווה בין עשרת נפגעי העבירה, כך שכל נפגע עבירה יקבל פיצוי בסך של 40 אלף ש"ח", כתב קובו בגזר הדין.

"הנזק שנגרם לפעוטות כולל פגיעה בתפקודם, בהתנהגותם, וביכולתם לרכוש אמון ולהסתגל למסגרות חינוכיות חדשות", הוסיף השופט.

"הפגיעה הקשה בילדיהם, גרמה למשבר גם בקרב ההורים ובני משפחות הפעוטות והשלכות מעשי הנאשמת צפויים ללוות את הפעוטותה והוריהם עוד זמן רב. סבורני שעונשה יהיה חמור יותר מעונשים אחרים".

בכך, אם לא יהיו ערעורים, תבוא לסיומה הפלילי אחת מפרשות ההתעללות המזעזעות של השנים האחרונות. בתוך כך, בשעת הדיון התאספו בכניסה לבית המשפט משפחות ילדי הגן ומחו כנגד מעודה. 

עו"ד שירן ברגמן, המייצג את כרמל מעודה מטעם הסניגוריה הציבורית, אמר בתגובה להכרעת בית המשפט כי "חרף העובדה שעונש המאסר שנגזר על כרמל רחוק מהעונש לו עתרה המדינה, עדיין העונש שנגזר הוא עונש חמור. אף בית המשפט, בגזר דינו נתן משקל, אם כי לא מספק לטעמנו, למשפט הציבורי הברוטלי אותו עברו כרמל ובני משפחתה".

פרקליטה של מעודה, עוה''ד שירן ברגמן (צילום: אבשלום ששוני)
פרקליטה של מעודה, עוה''ד שירן ברגמן (צילום: אבשלום ששוני)

"גזר הדין שהוטל היום על כרמל מעודה הוא צעד נוסף במאבק הפרקליטות בהחמרת הענישה במקרים של התעללות ותקיפת חסרי ישע על ידי אחראי", מסרה הפרקליטות בתגובה לגזר הדין. "אנו תקווה כי העונש שהשית היום בית המשפט על הנאשמת יהווה תמרור אזהרה לכל המתעתד לפגוע בשלמות הגוף והנפש של פעוטות וחסרי ישע".

חן קובריץ-כהן, דוברת ההורים ומטה המאבק: "אחרי שנתיים של אינספור דיונים, הפגנות, ועדות בכנסת והורים נוספים שהצטרפו למשפחת מטה המאבק - היום נעשה צדק גם עבורם. 9.5 שנות מאסר בפועל זה לא מובן מאליו. הענישה כיום מגוחכת בעבירות של התעללות בחסרי ישע ואני שמחה שיש תקדים להתעללות בישראל. מטה המאבק יפעל למיגור התופעה הנוראית הזו ואנחנו נמשיך לציין את שמותיהן של כל המתעללות בילדים שידעו כי לא נעבור על כך בשתיקה. מטה המאבק מאחוריהן".

מעודה הורשעה בחודש דצמבר ב-17 סעיפי התעללות ותקיפה של 11 פעוטות בגילאי 3 חודשים עד 3 שנים בין התאריכים 16 ביוני 2019 ל-27 במאי 2019 בגן שניהלה בראש העין. הפרקליטות ביקשה מביהמ"ש לגזור עליה 14 שנות מאסר בפועל. גם הסייעת של מעודה, לירז נתן, הורשעה בשמונה אישומים של תקיפת הילדים בגן.

בהכרעת הדין שהרשיעה את מעודה כתב השופט קובו, כי "מדובר בסדרת מעשים מתמשכת שיש בה פוטנציאל רב לגרימת סבל או נזק לפעוטות, ויש בה משום אכזריות, הטלת אימה, ביזוי, השפלה או דיכוי.... מעשי הנאשמת הטילו מרות ומורא על הפעוטות, והיה בהם משום ענישה והפחדה, תוך שניכר כי הפעוטות היו חסרי ישע לחלוטין אל מול הנאשמת". 

הפגנת משפחות מול משפט גזר הדין של כרמל מעודה  (צילום: אבשלום ששוני)
הפגנת משפחות מול משפט גזר הדין של כרמל מעודה (צילום: אבשלום ששוני)

במהלך המשפט, עלתה מעודה לדוכן והתנצלה: "אני רוצה להתנצל בפני הילדים, ההורים. אני מתביישת בכל מעשה שעשיתי, מתביישת בעצמי, אני חיה את זה יום יום. זה משהו שאני חווה יום ולילה, אשמור כל חיי. אני רוצה להתנצל בפני כל הקהל, אפילו לא מסוגלת להסתכל.

"אני מתבייישת בעצמי, חרטה. אני מבקשת מכבוד השופט שיתחשב בי, בדברים שעברתי לא רק במעשים שעשיתי. מקווה שיסלחו לי, שיהיו בריאים כולם". עם זאת, ההורים הגיבו לה כי לא יסלחו לה וכי "על מעשיה אין מחילה. כל מה שאומרת כאן הם בגלל שמפחדת מעונש".

שנתיים מאז התפוצצות הפרשה ובשבועות האחרונים קבוצות של מאות אלפי הורים כגון "מטה המאבק נגד התעללות בגיל הרך" ו"הורות בזכות", היו כמרקחה.

כל יום פורסם פוסט אחר לקראת הגזר דין, ספירה לאחור לצד תמונות של הילדים בהם פגעה (מהגב) עם ציטוטים מכתב האישום באותיות המייצגות אותם. הפוסטים זכו למאות שיתופים ותגובות במסר "בשבילי את לא ט.ט, אתה לא ו.ו.. אתם גיבורים". כמו כן, מטה המאבק יצרו סרטון עוצמתי המסכם שנתיים של פעילות הכולל הפגנות, ועדות בכנסת, שיחות עם ראשי מפלגות, בתי משפט ועוד. 

הפגנת משפחות מול משפט גזר הדין של כרמל מעודה  (צילום: אבשלום ששוני)
הפגנת משפחות מול משפט גזר הדין של כרמל מעודה (צילום: אבשלום ששוני)

שרת החינוך, יפעת שאשא ביטון, אמרה בתגובה להחלטה כי היא "מברכת את בית המשפט על העונש שגזר על המטפלת המתעללת שהוא מהחמורים שניתנו עד כה. על הרשויות לנהוג באפס סובלנות כלפי המתעללים בחסרי ישע". 

לפני הדיון, מחוץ לכותלי בית המשפט, התקיימה הפגנה בהובלת מטה המאבק נגד התעללות בגיל הרך בדרישה להטיל עונש חומר על מעודה. יוסי חברה, אב לילדה מהגן ומנכ"ל עמותת "צדק לילדים - מטה המאבק נגד התעללות הגיל הרך", אמר כי "שנתיים שאנחנו נמצאים בתוך סיוט.התמודדות יומיות עם מה שעוברים הילדים שלנו כתוצאה ממעשיה של המתעללת כרמל מעודה, התמודדות שלנו כהורים על השפיות והחזרה לשגרה של המשפחות שלנו".

מיטל עטרי, אם לילד מהגן, אמרה כי עברה "שנתיים של סיוט, של התמודדות יומיומית עם מה שעשתה כרמל מעודה לבן שלנו ולחברים שלו. כרמל מעודה חנקה את הבן שלי. הוא יכל לא להיות איתנו היום. הוא עד היום מתמודד עם מה שעשתה. יש לו התפרצויות זעם, אגרסיבי מאוד, חוסר אמון מוחלט באנשים במיוחד בגננות".