בסוף השבוע האחרון נרשמה דרמה שהסתיימה למרבה המזל כשחייו של גלעד טפלא, צעיר בן 18 מפתח תקווה האלרגי לקשיו, ניצלו.

בלילה שבין חמישי לשישי האחרון ישב טפלא, מתנדב במד"א עם שמונה מחבריו בבית קפה בעיר. תוך כדי אכילת סלט, לקה הצעיר בהתקף אלרגי קשה ומסכן חיים, כיוון שאותו סלט הכיל אגוז קשיו. זאת, למרות למרות שבבדיקה שערך עם המסעדה נמסר לו בוודאות כי הסלט אינו מכיל את הקשיו שאליו הוא אלרגי כאמור, כך לדבריו.

טפלא, השתמש באחד מארבעה המזרקים שהוא נושא עמו לכל מקום בשם האלרגיה הקשה ממנה הוא סובל. בנוסף, צוותי מד"א שהגיעו במהרה למקום הם שהצילו בסופו של דבר את חייו. אלא, שהבילוי שלו ושל שמונה מחבריו בבית הקפה הותיר עבורו חוויה קשה ובלתי נסלחת.

מעבר לטענות על התנהלות "הזויה" של מנהלי המקום שסירבו לקזז מהחשבונות מנות שלא היו לשביעות רצון חבריו ונותרו על השולחן, הם חויבו גם על מנות שעוד לא יצאו מהמטבח וביקשו לבטלם.

אלא, שבכך לא מסתיים הסיפור לדברי טפלא. "הגענו למסעדה תשעה חברות וחברים. ביקשנו להזמין מספר מנות והמתנו קרוב ל-40 דקות עד שינקו לנו את השולחן למרות שהמקום לא היה מלא. בסופו של דבר ביררתי עם המלצרית אם הסלט שאני מתעניין בו מכיל קשיו, אליו אני אלרגי ברמות קשות. היא ניגשה אל המטבח, שבה אליי ואמרה בוודאות שהסלט אינו מכיל קשיו" משחזר טפלא.

"אכלתי מהסלט ולפתע חשתי שמתפתחות אצלי תופעות אלרגיות שהלכו והחריפו", המשיך. "מיד נטלתי את אחד ממזרקי האפיפן שאני נושא עמי והחדרתי לעצמי. חברים שלי הזעיקו את מד"א והם שהצילו את חיי".

לדברי טפלא, גם ברגעים שקיבל טיפול מציל חיים חש תחושת השפלה. "כשטענתי נגד ההימצאות של הקשיו, הגיב לי אחד המנהלים 'תתגרד קצת, לא יקרה לך כלום'. כשהחברים שלי ביקשו לבטל מנות מהחשבון המנהלים של המסעדה התעקשו שהם ישלמו על הכל גם על מנות שלא יצאו וגם על המנה שהגישו לי למרות סיכון החיים שחוויתי".

"זה פשוט הזוי. לבעלי מסעדות, למנהלים, לטבחים ולכל מי שעובד במסעדות אין מספיק מודעות לסכנת החיים הנשקפת מאכילת מזון שלסועד יש אלרגיה אליו", הוסיף. "הרגשתי כעס איום וחובה לשתף את הציבור בגלל היעדר המודעות. ההורים שלי דיברו עם המטבח של המסעדה ב-03:00 בלילה ולאיש לא היה הסבר הגיוני. פשוט ביזיון".

ממד"א נמסר כי הנער פיתח תגובה אלרגית קשה והוא נמצא "בסכנת חיים מיידית", וכי חובשים ופראמדיקים של מד"א פינו אותו לבי"ח כשמצבו הוגדר קשה ויציב.

פאראמדיק מד"א, אלחנן אלון, וד"ר יהודה סבינר, רופא ילדים שמתנדב במד"א, אשר נכחו באירוע, שחזרו: "ראינו את הנער יושב במסעדה בהתקף אלרגיה קשה, עם סכנה מיידית לחייו. לצידו היו חבריו שסיפרו שמייד סייעו לנער להזריק את תרופת האפיפין שהוא נושא איתו לכל מקום, אך מצבו לא השתפר ובהמשך אף החמיר, הענקנו לו טיפול רפואי מציל חיים שכלל מתן טיפול תרופתי מסיבי לטיפול במצבי אלרגיה קשים, וסיוע נשימתי, ופינינו אותו לבית החולים כשבדרך מצבו הלך והשתפר. אין ספק שבזכות חבריו שהזיעקו במהירות את מד"א חייו ניצלו." 

 כזכור, לפני כשלושה חודשים נפטרה אושר דרעי בת ה-21 לאחר שאכלה במסעדה בשרית כשרה קצפת שהכילה חלב, אליו היא אלרגית.

יואב חביב, דובר בעלי בית הקפה בפתח תקווה, התייחס לאירוע ואמר כי "שמחנו לשמוע הערב שמצבו של הנער טוב ואנחנו מאחלים לו החלמה מהירה ורפואה שלימה. המקרה מצער ככל שיהיה הוא לא הגיוני שכן במסעדה האמורה אין קשיו. ייתכן שבלהט האירוע נאמרו על ידי שני הצדדים דברים שטוב היה אילו לא נאמרו. אנחנו מכבדים את הנערים הצעירים שהינם מתנדבים במד"א. אין לנו טענה נגדם בשום צורה שהיא ואנו מצרים על קרות האירוע למרות שאין לנו כל אשמה בתופעת האלרגיה. אנחנו מאחלים לצעירים שימשיכו להתנדב ולגלות אזרחות טובה".