כחמש וחצי שנים לאחר שנחשפה פרשת משה איבגי באתר וואלה!, בית המשפט המחוזי בחיפה גזר היום (שני) על השחקן 11 חודשי מאסר בפועל. זאת, לאחר שהורשע במעשים מגונים ובהטרדה מינית בארבע נשים. 

על פי גזר הדין, עונש המאסר של איבגי יחל ב-1 בספטמבר. בנוסף, הוטלה על איבגי עוד חצי שנה של מאסר על תנאי. לאחר שחרורו מן מכלאה ולמשך תקופה של שלוש שנים, יחול על איבגי עונש מאסר על תנאי של תשעה חודשים.  

בנוסף, הוטל על איבגי לשלם פיצוי בגובה של 10,000 שקלים למתלוננת מן האישום הראשון. כמו כן, יחוייב איבגי לתת פיצוי למתלוננת ג', מהאישום השלישי, בסך של 30,000 שקלים. 

אנה סטפן, שהשתתפה בהפקה לצידו של השחקן וחשפה כי גם היא הוטרדה מינית על ידו, הגיבה על גזר הדין: "לא פיללתי לשום דבר. הוא נשפט על המקרים האחרונים, היחסית קלים, שלא משקפים את כל מה שהוא עשה. זה שהוא הגיע למשפט ונענש זה כבר אדיר. הייתה לו את החוצפה לערער ולהגיד שהעונש קשה מדי. הוא לא מבין כמה הוא פגע. המסר הוא שגם אם אתה חושב שאתה מלך, אפשר להוריד אותך מהכס".

יו"ר תנועת נעמת חגית פאר, ברכה על עונש המאסר שהוטל על איבגי ומסרה: ״מנגנון השתיקה וההשתקה סביב איבגי נופץ. מעשיו הקשים של איבגי נמשכו שנים, היו שראו וידעו אך לא עשו דבר בשל החשש ממעמדו וכך אותן נשים אמיצות נותרו משך תקופה ארוכה לבדן במערכה". עוד אמרה פאר כי מעבר לגזר הדין במשפט הפלילי, קיימת חשיבות במסר הערכי שהועבר לציבור: "ניתן וצריך למנוע מפושעים סדרתיים כאלו להרוס חייהן של נשים. אל תעמדו מנגד בפעם הבאה ולא חשוב במי מדובר״.

משה איבגי (צילום: ראובן קסטרו, וואלה!)
משה איבגי (צילום: ראובן קסטרו, וואלה!)


לפני שבועיים, בשלב הטיעונים לעונש בבית משפט השלום בחיפה, פרקליטות מחוז חיפה ביקשה לגזור על השחקן יותר משלוש שנות מאסר בעקבות הרשעתו במעשים מגונים ובהטרדה מינית בארבע נשים. סנגורו של איבגי, עו"ד מיכאל כרמל, התנגד לבקשת הפרקליטות, וטען כי יש לגזור על השחקן עבודות שירות בלבד.

במרץ השנה קיבל בית המשפט המחוזי בחיפה את ערעור המדינה והרשיע את איבגי בכל עבירות המין שיוחסו לו בכתב האישום המקורי. זאת לאחר שהשופטים אברהם אליקים, ארז פורת ותמר נאות פרי דנו בערעורים שהגישו פרקליטות מחוז חיפה ועורך דינו של השחקן על פסק הדין של השופט זיו אריאלי בבית משפט השלום בעיר בינואר אשתקד, שבו הורשע איבגי בשני מעשים מגונים באישה שעבדה עמו ב־2012.

בגזר הדין שהוטל עליו לפני שנה נגזרו עליו רק שישה חודשי עבודות שירות, שישה חודשי מאסר על תנאי ופיצוי לאישה אחת בסך 10,000 שקל. קולות ביקורתיים רבים מחו אז נגד קלות גזר הדין, בין השאר מצד נשים שטענו לפגיעה מהשחקן, מארגוני נשים, מעולם התרבות ומהציבור בכלל.

בעוד בפסק הדין הסופי הורשע איבגי במעשים מגונים ובהטרדה מינית בארבע נשים, בתקשורת פורסמו עדויות של עשרות נשים שטענו לפגיעה מינית מצד השחקן - מתוכן 12 נשים שהעידו בתחקיר שפורסם בוואלה!. הנשים טענו כי השחקן הטריד אותן, תקף אותן, בדחיפת לשונו לפיהן ובשליחת ידיים למקומות אינטימיים. בחלק מהמקרים חזר על הפעולה שוב ושוב, גם לאחר שהביעו התנגדות.

שתי העדות המרכזיות בתחקיר - השחקניות דלית קהן ואנה סטפן - שדיברו בעילום שם ומאז נחשפו בשמותיהן, תיארו דפוס התנהגות זהה במקרים שונים שבו השחקן תקף אותן מינית בעת עבודה משותפת, כשדחף את לשונו לפיהן בניגוד לרצונן. שתיהן הדפו אותו, וכמה ימים לאחר מכן פוטרו מעבודתן.

בחודש שעבר התראיין איבגי בתוכנית "המקור" ברשת 13 והרבה להציג את עצמו כקורבן בפרשה. הוא אומנם אמר שטעה ואף התנצל, אך לא הודה בהטרדות ובתקיפות המיניות. באשר לחלק מהמקרים המיוחסים לו - הכחיש, ובמקרים אחרים אמר שאינו זוכר, או שטען כי המעשים היו בהסכמה.

מנכ״לית שדולת הנשים בישראל עו״ד דנה מיטב ציינה לקראת גזר הדין: "איבגי ניצל את המעמד שלו בתעשייה במשך שנים כדי לפגוע בנשים - הוא השפיל, הטריד, תקף אותן ונקם מקצועית בחלקן על כך שהתנגדו לו. אנחנו מצפות שימצו איתו את הדין כראוי. יידע כל אדם רב השפעה, שאין לו שום זכות להשתמש בהצלחתו כדי לפגוע בנשים, ויש למעשים אלימים מחיר".