רצף האירועים הקשורים לכאורה לעבירות של סחיטת דמי חסות, המהווים מחולל פשיעה מרכזי באזור הצפון, הובילו את המשטרה לתת עדיפות לטיפול באירועים אלה, ולפעול למיגור תופעת הפרוטקשן תוך שימת דגש על פעילות יזומה. כך עולה ממידע שהגיע ל"מעריב". 

לאחר שבחנו את האירועים האחרונים, לרבות הצתת הרכבים בבית ההארחה ורד הגליל והירי לעבר בית הקפה נמרוד, סבורים במשטרה שמדובר, מעבר לתופעת הפרוטקשן, באירועים שקשורים לפעולות תג מחיר כנגד המשטרה עצמה. 

גורמים במשטרה ציינו כי לאחר בדיקת מקרה הירי, שתחילה דווח כפגיעה בבית הקפה נמרוד, עלה חשד מהותי שלפיו הירי כוון לעבר בית מלון צמוד ולא לעבר בית הקפה, מה שעורר בקרב החוקרים סברה מבוססת כי כעת המבצעים, בהוראת שולחיהם, מכוונים לפגיעה בבתי אירוח - למרות שחלקם משלמים בפועל דמי חסות, וזאת תוך כוונה לצאת בהצהרה נגד פעילות המשטרה.

"אנחנו יושבים להם על הצוואר, והם מתקשים לגשת לעסקים לגבות דמי חסות. עשינו להם תרגיל חקירה כששתלנו בלשים שהתמודדו במכרז כדי להילחם בתופעה, ולכן זה מבחינתם כמו חציית קו אדום של המשטרה. הם מכוונים את מעשיהם כנראה לעברנו, כדי לדרוש את הפסקת הפעילות או להניח להם, וזה לא יקרה. נגיע אל כל המבצעים וזאת שאלה של זמן". גורמים אחרים מציינים כי תופעת הפרוטקשן בצפון מקבלת פרסום מיידי כי מרבית המקומות והעסקים הינם בבעלות דמויות מוכרות, ומדובר באזור קטן יותר כביכול.

בדרום, לעומת זאת, תופעת הפרוטקשן רחבה ומסועפת, כשעליה לרוב מנצחת האוכלוסייה הבדואית, שפועלת בעיקר מול אתרי בנייה וקבלני תשתיות. אלו מקבלים הצעות להצבת שומרים כביכול, ובמקרים שנתקלים בסירוב, מתחילים בהסבת נזקים. "אם אתה לא משלם אתה מתחיל לספוג נזקים, ולא כולם יכולים לעמוד בזה. מעטים מתמודדים איתם ובמקביל מגישים תלונות. למשטרה לוקח זמן, לפעמים הרבה מאוד זמן, עד שיש תוצאות", אומרים קבלנים.