בתום אירועים אלימים קשים, בעיקר בערים מעורבות, כשברקע תחושה שהאווירה עדיין מתוחה, ורגע לפני מה שנראה כמו גל חדש של המגיפה - מתפנה מפכ"ל המשטרה רנ"צ יעקב (קובי) שבתאי לסכם חצי שנה כשוטר מספר 1. רנ"צ שבתאי (56), נשוי ואב לשלוש בנות, מתגורר בכרכור. הוא כיהן בארגון בשורה של תפקידים בכירים, ובאחרון שבהם שימש כמפקד משמר הגבול. "הייתי חלק מכל תהליך שהיה במשטרה", הוא אומר, "קיבלתי משטרה אחרי למעלה משנתיים בלי מפכ"ל בפועל, במצב לא פשוט".

קיבלת משטרה די מושמצת.
"אני נזהר בלשוני כדי לא לפגוע בכבודו של אף אחד, אבל באיזשהו מקום המשטרה היא גוף שחבוט מבחינת הלגיטימציה שלה, מבחינת חוסר גיבוי גם מצד הציבור וגם מצד הגופים האחרים. צריך לזכור שזה גם אחרי תקופה של קורונה ואכיפת קורונה, שזה לא הפך את המשטרה למאוד פופולרית בקרב הציבור. הציבור יכול לאהוב את זה יותר ויכול פחות, אך אני חושב שחלק ממניעת התפשטות המגיפה היה בזכות פעולות האכיפה של המשטרה. נכון שהיו מקומות שפחות אהבתי את מה שראיתי בגלל התנהלות כזו או אחרת, אבל אלו היו מקרים קיצוניים, ובסך הכל המשטרה עשתה הרבה מאוד בנושא הזה. בוא לא נשכח שמדובר במשטרה בלי תקציב של שנתיים ברצף, עם קושי התעצמותי, אחרי ניהול של מספר מערכות בחירות, שגם פה באה לידי ביטוי העבודה והעשייה. גם היום המשטרה דלת אמצעים כדי לקיים את המשימות שאנחנו אמונים עליהן ואת השירותים שאנחנו אמורים לספק לאזרחים".

מתי סימנת את עצמך כמועמד למפכ"לות?
"את האמת, רק בשנה האחרונה. לפני כן לא חשבתי על זה, כי היו לי כיוונים אחרים, אבל כשראיתי את המצב ומה קורה, החלטתי שאני - בלי חלילה להתגאות או להשתחצן - יכול להיות האדם הנכון במקום הנכון, להביא שינוי ולהשפיע, כפי שנהגתי כל השנים. אני לא מאלה שיושבים בצד ואומרים מה צריך לעשות, כמו כל הפרשנים למיניהם".

הייתה פנייה אליך?
"היו גורמים שפנו אליי, כי בהתחלה לא הייתי בכיוון, פחות חשבתי על זה. פנו אליי מספר גורמים שתהו למה אני לא מתמודד והעלו את הרעיון, ומכאן הכל התחיל".

מהי תגובתך לטענות שעלו בנוגע לשיחות ולפגישות שלך עם גורמים בכירים בליכוד?
"קשה לי מאוד עם כל הרכילויות הזולות האלו שמסתובבות, ויש אנשים שפשוט משעמם להם והם מחפשים רכילויות. נפגשתי עם אנשים מכל הארץ מכל הסוגים, וזאת מתוקף תפקידי. אני לא מזוהה עם שום גוף כזה או אחר, ואי אפשר לבוא ולתרגם כל מפגש עם אנשים ולבוא להצטלם איתי ברחוב, כשמולי אדם שאני אפילו לא יודע מיהו. כמפקד מג"ב הצטלמתי עם אלפי אנשים ובן אדם הצטלם איתי ואחר כך אני רואה את התמונה שלי בפוסט קידום של אותו בן אדם. אם לא היו מאירים את עיניי, לא הייתי בודק אפילו. אחר כך הבנתי שזה פעיל פוליטי. לא לשם כך הצטלמתי".

אתה עצמך מרגיש נקי?
"אני אישית נקי לחלוטין. אני יכול להגיד שהרבה פנו אליי, עם כוונות טובות לעזור. לכולם אמרתי 'מי שרוצה לדבר, שידבר. אני לא פונה לאף אחד ולא מוכן שיעשו את זה מטעמי'. פנו מכל קצוות הקשת הפוליטית. אני לא מתייחס לטענות כאלו ואני בטוח שבחצי השנה שאני בתפקיד הוכחתי שאני לא שייך לשום כיוון, אלא נטו למען האזרח במדינת ישראל ומחויב רק לחוק".

מפכ''ל המשטרה יעקב שבתאי (צילום: משטרת ישראל)
מפכ''ל המשטרה יעקב שבתאי (צילום: משטרת ישראל)

לצוד, לא לדוג

שבתאי, לדבריו, נכנס ללשכת המפכ"ל כשבאמתחתו אג'נדה ברורה במטרה לבצע את השינויים שהמשטרה מייחלת להם. "אני חושב שהשינוי כבר התחיל", הוא מבהיר. "האתגרים שמוצבים בפני המשטרה אינם פשוטים. זו משטרה שהורעבה במשך כמה שנים טובות, הוטלו עליה משימות נוספות, אחריות נוספת, והמשטרה לא גדלה ולא התעצמה".

תצליח להגדיל את מצבת כוח האדם?
"אני לא יודע להגיד כרגע אם אצליח, אבל אעשה כל שביכולתי על מנת להשפיע על מי שצריך כדי שיבין את הצרכים של משטרת ישראל. אף אחד לא עושה לי טובה כדי לתת למשטרה את המשאבים הראויים בשביל לשמור על הדמוקרטיה ושלום הציבור".

האם ניסית להתכונן לאפשרות שאולי לא תצליח בתפקיד?
"בוא נבדוק הלכה למעשה מה קרה בחצי השנה שאני בתפקיד. התחלנו בהליכי התייעלות פנימיים, בהסטת משאבים מתחומים מסוימים לאחרים, בהתאם למיפוי של הצרכים והבעיות הבוערות. לדוגמה, המגזר הערבי, שזה היום היעד שאותו הגדרנו כמרכזי בעבודה".

הוא מוגדר כיעד לא מאתמול. כבר לפני חמש שנים הוקמה מנהלת המגזר הערבי.
"יש הבדל בין להגדיר לבין מה שאתה עושה בנדון. לקחת 300 שוטרים מתפקידים שונים ולהעביר אותם לטיפול במגזר הערבי, זה כבר בוצע. לא חיכיתי לתקציבים. לא המתנתי לתקנים כדי להקים את אגף סייף (לטיפול בפשיעה במגזר הערבי - א"ח), וזה קודם כל שינוי תפיסה של הפעלת המשטרה מול המגזר הערבי. הציגו בפניי הרבה מאוד תוכניות, אך במבחן התוצאה כמות הנרצחים במגזר רק הלכה ועלתה והפערים התעצמו. במקרה הזה באתי עם גישה שונה לחלוטין של מיפוי הבעיות ובמקביל טיפול בהן. האג'נדה שלי היא 'מדייגים לציידים', וזה אומר שעוברים ממצב שאתה פורס את כל הכוחות בניסיון ללכוד משהו, למצב שאתה עובד ממוקד כמו צייד על תחום מסוים, לפתור אותו, ואז לעבור לבעיה הבאה. אני חושב שאנחנו בהחלט בכיוון הנכון.

"אני כמובן אשמח לקבל עוד משאבים ועוד אמצעים שמחויבים על מנת לשפר את השירות. אשמח מאוד לשיתופיות וחיבור של כלל משרדי הממשלה שאמונים. הרי מה קורה? משטרת ישראל היא בעצם שובר הגלים של החברה. דברים שלא טופלו ושלא הושקעו בהם משאבים, התפתחו. אם ניקח כדוגמה את האלימות במשפחה, הרי בסופו של דבר אני מטפל באישה המוכה או בנרצחת, אבל אני לא מתחיל את הטיפול. הטיפול מתחיל ברמות של רווחה ומוסדות אחרים שאמורים לתת מענה, ואליי זה מגיע רק כשזה מתנפץ, ומאיתנו מצפים לפתור את הבעיות. מה שקורה במגזר הערבי זה סוג של הזנחה בכל התחומים, ובסופו של דבר - נוער שמסתובב ברחובות ומעורב בפשיעה".

אבל זה לא רק נוער. כמויות הנשק שנאגרות במגזר הן בלתי נסבלות.
"בשנים האחרונות התחיל גל של ייצור נשק מקומי בשטחים. כלים זולים וקטלניים שהתחילו לזרום, במקביל להברחות נשק שפחות היינו חשופים להן מכל גבולות המדינה - מהצפון, גבול מצרים וירדן. וזה מעבר לנשק שנגנב בתחום המדינה ומגיע לאותם גורמים פליליים. בדיוק כאן אני מאמין ששינוי התפיסה כבר פועל. במקביל יש פעילויות סוכנים גם בארץ וגם ביו"ש. רק לאחרונה אחד כזה הביא להפללת 29 סוחרי אמל"ח, כל זאת במקביל לטיפול מקומי בתפיסות כלי נשק. נתפסו מתחילת השנה כ־7,400 פריטי אמל"ח, ובכללם למעלה מ־1,200 כלי נשק. אי אפשר להתווכח עם תוצאות. נרשמה עלייה בשיעור של 25% בהגשת כתבי אישום. אז נכון שיש כמות אדירה של נשק שעדיין מסתובבת, נכון שממשיך השימוש בנשק אצל גורמים פליליים, אבל במקביל, במשאבים שיש לנו, התפוקות מדהימות והיד עוד נטויה בנושא הזה".

אם אתה מסיט כל כך הרבה כוחות לטיפול בנושא אחד, האם השירות בתחומים אחרים נפגע?
"צריך להבין, השמיכה קצרה. כל דבר בא על חשבון דבר אחר. לצערי, אנחנו מגיבים במה שכואב ברגע נתון, ובמקביל פועלים גם בתחומים אחרים. אנחנו לא מזניחים שום דבר, אבל כשאתה משקיע את כולך במאבק בנושא אחד, כנראה שאתה מפנה פחות תשומת לב למקום אחר".

נשק לא חוקי שנתפס (צילום: דוברות המשטרה)
נשק לא חוקי שנתפס (צילום: דוברות המשטרה)

"אני לא קוסם"

השמיכה הקצרה שעליה מדבר שבתאי באה לידי ביטוי בתקופת מבצע שומר החומות, כשלפחות בתחילתו נראה היה כי המשטרה כורעת תחת נטל המשימה, והמצב החל להשתפר רק לאחר שהשב"כ נכנס לפעולה. שבתאי לא מסכים. "צר לי לשנות את התפיסה הרווחת", הוא אומר, "השב"כ עזר רק בשלב השני בכל האירועים של הלינצ'ים. אין ספק שיש לנו שת"פ מצוין עם השב"כ בתחומים שהוגדרו כלאומניים. נכון, ב־24 השעות הראשונות היינו מוגבלים בכמות הכוחות שעמדו לרשותנו כדי לטפל באירועים. קצת קשה שתחנת משטרה מצומצמת תתמודד עם 40 אירועים במקביל, אז היו אירועים שלא הגענו אליהם. מרבית הכוחות הופנו באותו יום לפעילות במסגרת יום ירושלים. ריכזנו מאמץ של כמעט כל הכוחות בירושלים, התחנות היו דלילות, וזה המצב הראשוני שנתפסנו בו. מהר מאוד הגבנו".

הכנסת את כוחות מג"ב.
"מג"ב זה חלק ממשטרת ישראל. ידענו להתארגן מהר יותר מכל גוף. צריך להפנים שתוך ארבעה ימים חיסלנו אינתיפאדה, זה משהו שהציבור, אם דיברת על יכולות, חייב לדעת. אני בוגר מאורעות אוקטובר ואני בוגר ועדת אור, ואני אומר בוודאות שהאירועים בפרעות הללו שהחלו בלוד היו קשים יותר ואלימים יותר כלפי שוטרי משטרת ישראל. 322 שוטרים נפצעו במהלך המהומות האלה. עם זאת, הצלחנו. שילוב של גיוס פלוגות המילואים, צירוף פלוגות מג"ב מאיו"ש, ניתוח נכון של הבעיות, הפעלה נכונה של הכוחות ושימוש באמצעים שלא היו מקובלים עד כה בתוך הארץ - הביא להורדת גובה הלהבות בארבעה ימים עם אפס הרוגים בקרב הפורעים. ועדיין, לא פתרנו את הבעיות. השטח עודנו רוחש וגועש ונפיץ".

אתה צופה התפרעויות נוספות?
"אני אומר שהשטח מתוח, ועלול להיות טריגר כזה או אחר שיכול להרים לנו את השטח פעם נוספת".

ואתם ערוכים לזה?
"אנחנו ערוכים במסגרת מה שיש לנו, במסגרת הכלים שעומדים לרשותנו, וכמובן עשינו גם הפקת לקחים מהירה מאוד מהאירועים הראשונים שהיו. אנחנו עדיין חלשים, ואין לנו מספיק כוחות כרגע שפרוסים בשטח. כמו שאמרתי, דבר בא על חשבון דבר אחר".

מה לגבי התוכנית לעתיד של המשטרה?
"מיד כשנכנסתי לתפקיד, תהיתי איך אני משפר את השירות בטווח הזמן המיידי כאן ועכשיו, ומהם הדברים בראייה אסטרטגית לשלוש השנים הקרובות. בטווח הזמן המיידי כבר שיפרנו את הנושא של השירות לקריאות למוקד 100. התחלנו את זה באזור תל אביב. הרבה יותר אופנועים היום מגיבים לקריאות 100, וזה על מנת לשפר את השירות גם בזמן ההגעה לאזרח ולתת מענה מהיר של השוטרים, וזה גם בסכום אפס. זה לצבוע כוחות מסוימים של לוחמים ושיטור ולהפוך אותם לאופנוענים כדי לייצר אותם ככוחות זמינים, בעיקר במקרים מצילי חיים, וזה מודל שתופס בכל הארץ, ואנחנו בונים אותו, מעבים אותו.

"הקמנו לא מעט מפקדות בגזרת הדרום, שם יש ארבע מפקדות משימתיות שפועלות בכל הנושאים המשטרתיים. נכון, לדרום יש את הבעיות שלו, אבל אנחנו פועלים. יש מפקדה שלמה של מג"ב שפועלת ברהט, ואנחנו רואים את התוצאות הלכה למעשה. יש מפקדה שלמה שפועלת בצירים, וגם שם אנחנו רואים תוצאות מדהימות. יש מפקדה נוספת שפועלת בבאר שבע בנושא האלימות וכאן החרמנו 37 כלי רכב מזויפים, ויש מפקדה נוספת שפועלת בגבול הדרום למיגור תופעת הסמים והאמל"ח, וכאן רואים עבודה מצוינת של מפקד המחוז ואנשיו".

שוטרים במהלך פעילות בלוד (צילום: יוסי אלוני, פלאש 90)
שוטרים במהלך פעילות בלוד (צילום: יוסי אלוני, פלאש 90)

נושא הפרוטקשן בדרום רחוק מלהיפתר.
"תראה, אני לא קוסם שבא ובשנייה פותר את כל הבעיות. גם בנושא הזה חיזקנו את כל היחידות, ויש כבר תוצאות בכל הארץ. זה לא מספיק, אבל צריך להבין שמדובר באירועים שצריך לגבש בגינם תיקי חקירה. לוקח זמן להביא אנשים שיעידו וזה לא פשוט. בנושא הזה הוקמו עכשיו שלוש יחידות כלכליות, והן יחלו לפעול כבר בתקופה הקרובה על מנת לתת מענה לכל סוגיית הפרוטקשן גם בצפון וגם בדרום. במקביל הוקמו חמישה צוותי עבודה בראשות תנ"צ, ובפרק זמן של פחות משלושה חודשים הצוותים האלה השלימו את עבודתם וגיבשנו תוכנית אסטרטגית לטיפול בחמישה כיוונים שכבר יוצאים לפועל. אחד מהם זה האזרח תחילה, הנושא השני זה שיטור מוגדר קהילות, הנושא השלישי הוא עוצמה אנושית וחיזוק פנים־ארגוני, התחום הרביעי זה עליונות טכנולוגית ושיטור, והחמישי - משטרה מבצעית וחדשנית".

תחום מרכזי שבכוונת שבתאי לשים עליו דגש הוא שקיפות. "אני לא חף מטעויות, ואין לי בעיה שהציבור יהיה חשוף לנתונים משטרתיים למעט מידע מודיעיני", הוא אומר. "אני לא נבהל מזה, כי אני מוכן לקבל טעות וכמובן לטפל, אין לי מה להסתיר בעבודת המשטרה, והדברים יהיו פתוחים לציבור, כי כך בעיניי צריך לעבוד. אמון הציבור שכולם מדברים עליו לא צריך להיות היעד של המשטרה, אלא הוא התוצאה של העשייה שלנו. אם אציג לציבור את העשייה המשטרתית, לרבות התקלות בדרך, ובהחלט יהיו תקלות ולא חלילה במזיד או בכוונת תחילה - אז אני מאמין שהאמון במשטרה ובשוטרים יקבל תפיסה שונה".

לקראת סיום הראיון, למפכ"ל חשוב להעביר מסר ברור. "יש לנו משטרה טובה", הוא מבהיר, "אבל היא יכולה להיות הרבה יותר טובה. זו משטרה שהרבה שנים לא קיבלה לא משאבים ולא אמצעים. אנחנו מבינים את המצב הלא פשוט עם הגירעונות הכלכליים, אבל צריך להבין שככל שהמשטרה תהיה חזקה יותר, העלויות ההיקפיות שיש למדינה, בתאונות הדרכים לדוגמה, תהיינה קטנות משמעותית. בתחום תאונות הדרכים המדינה משקיעה 17 מיליארד שקל בשנה לתיקון נזקים. אני עם 2 מיליארד שקל בשנה מכפיל את אגף התנועה, מציף את הכבישים בשוטרי תנועה, וללא ספק מצמצם משמעותית את מספר תאונות הדרכים. אני לא אומר שאני מחסל לגמרי את תאונות הדרכים וההרוגים, אבל אני בהחלט מתחייב למגר, וזה משפיע לאחר מכן על ההוצאות של המדינה באופן ניכר".

[email protected]