כניעה מוחלטת או פשרה מוסכמת? בנו של יו"ר האופוזיציה, יאיר נתניהו, ידוע בציבור בשנים האחרונות בין היתר בשל התבטאויותיו ברשת החברתית טוויטר. התבטאויות אלו לעיתים אף הביאו אותו לבית המשפט. נתניהו הצעיר פרסם פוסט המשווה בין אישים בוגרי קרן וקסנר ודעותם הפוליטיות, לאופן התנהלותם בשירות הציבורי. בעקבות הציוץ הזה, הגישו 74 בוגרי קרן וקסנר תביעת לשון הרע לבית המשפט בסך מיליון שקלים.

"אמירותיי לא היו נכונות": יאיר נתניהו מתנצל בפני בוגרי קרן וקסנר

לאחר גישור והתפשרות בין שני הצדדים המייצגים, עו"ד יורם מושקט, בא כוחם של בוגרי הקרן, ועו"ד יוסי כהן המייצג את נתניהו, הוחלט אמש כי האחרון יכתוב פוסט הבהרה בחשבון הטוויטר שלו: "במהלך החודשים מרץ־יוני 2020 פרסמתי ברשתות החברתיות פרסומים פוגעניים כלפי בוגרי 'קרן וקסנר'. לאחר שבדקתי את עצמי, ונוכחתי ברקע של בוגריה, אני סבור כי אמירותיי בפרסומים אלה לא היו נכונות, לא ראויות ואני מוצא לנכון להתנצל עליהן. הסרתי פרסומים אלה, וקורא גם לאחרים שלא לפרסם דברים דומים ולהסיר כל העתק של פרסום שלי".

פרקליטיהם של שני הצדדים התראיינו הבוקר (רביעי) על הפרשה המשפטית בתוכניתם של ענת דוידוב וגולן יוכפז ב-103FM. עו"ד מושקט טען כי הסכם הפשרה נובע מ"כניעה מוחלטת" של נתניהו: "אנחנו הגשנו תביעה, וביקשנו בה תיקון, הכחשה ופיצוי בגין הנזקים שנגרמו לכל אחד מ-74 התובעים. בין התובעים - ד"ר איתן שיקלי אביו של חבר הכנסת, עמיחי שיקלי האלוף נועם תיבון, עו"ד יהודה שפר, עו"ד משה לדור. אנחנו רואים לכבוד שייצגנו אנשים שהם מלח הארץ. עו"ד יוסי כהן הגיש בקשה לפסילת התביעה על הסף, מאחר ואנחנו לטענתו חבר בני אדם, שבהתאם לסעיף 4 לחוק איסור לשון הרע לא יכול לתבוע. השופט קיבל את עמדתנו בכך שאין למחוק או לדחות את התביעה על הסף".

"לשון ההתנצלות מוכיחה שאנשים בודדים ולא קבוצה נפגעו אחד לאחד, ואלה אנשים שהקדישו את מיטב שנותיהם לשירות הציבורי. התביעה נשענה על 'קייס' משפטי מוסמך ומאושר על ידי ביהמ"ש. בכך יש מסר לכל המכפישים שיחדלו מלהפיץ תביעה", אמר עוד עורך הדין המייצג את בוגרי קרן וקסנר.

"הם רצו כסף ולא התנצלות"

עורך דינו של נתניהו, לעומת מושקט, טוען הפוך. לדבריו, מדובר ב"הפסד צורם מאוד עבורם". הוא המשיך: "התביעה שהוגשה הייתה בסך מיליון שקלים, היו בה טענות חמורות ודרישות חמורות, כולן התאיידו. למעשה, מחיקת התביעה או דחייתה עם ציוצון קטן מדברת בעד עצמה".

"התביעה הוגשה בניגוד לחוק, עו"ד יורם מושקט אשף", הוסיף. "נקבע שהתביעה לא חוקית, היא הוגשה בניגוד לדין. הדין אוסר הגשת תביעה על ידי קבוצה וגם השופט וביהמ"ש העליון אמרו את זה". באשר להודעת ההתנצלות של יאיר נתניהו, הסביר עורך הדין כי "אנחנו היינו מוכנים לזה מהרגע הראשון, לפני שהוגשה התביעה. הם רצו כסף ולא התנצלות". כהן המשיך: "הטענות לא היו מכוונות לכל בוגרי הקרן, הן היו מכוונות למישהו ספציפי שיודע זאת. גם חברי יורם מושקט יודע את זה. השם לא היה בתביעה".

"הוא מצייץ 40-30 ציוצים ביום", סיכם כהן, "הוא עושה את זה לא כשעשוע אלא כאידיאולוגיה. הוא עושה את זה כדי לאזן את התקשורת הלא מאוזנת שלנו. בסוף, המבחן הוא האם הוא הפסיד בתיק, והוא לא מפסיד".