תופעה חדשה ומסוכנת מתעצמת בשבועות האחרונים בקרב בני נוער הנוהרים לחופשה בבתי מלון ואכסניות באילת. מעבר לצריכת אלכוהול וסמים, נחשפו חוקרי מחלק הנוער של מרחב אילת במשטרה לשימוש חדש יחסית והוא קשור לגז קצפת שהנערים שואפים באמצעות בלון שגורם לתחושת "סאטלה".

כך, עלה מחקירה שנפתחה השבוע עם עיכוב לחקירה של 11 נערים בני 15־17 מכל רחבי הארץ. "תופעת גז הקצפות היא חדשה יחסית, אבל בתקופה האחרונה זה ממש מסיבי", אומרת פקד בת אל קפלן, קצינת הנוער של מרחב אילת.

קצפות (צילום: דוברות המשטרה)
קצפות (צילום: דוברות המשטרה)


בעקבות דיווח שהעבירו אנשי צוות בשלושה בתי מלון באילת לקפלן, יצאו צוותי חקירה לאותם בתי מלון ופגשו בעשרות נערים ובני נוער שסביבם כמויות עצומות של אלכוהול, סמים וכן 40 ארגזים, שכל אחד מהם הכיל 24 או 36 בלוני גז קטנים, המיועדים להכנת קצפת.

בעקבות דיווח שהעבירו אנשי צוות בשלושה בתי מלון באילת, לקצינת הנוער של מרחב אילת במשטרה, יצאו צוותי חקירה לאותם בתי מלון ופגשו בעשרות נערים שסביבם כמויות אלכוהול וסמים, יחס עם ארגזים בהם בלוני גז קטנים המיועדים להכנת קצפות.

לאחר שיחה קצרה ומבירור שערכו חוקרי הנוער עלה כי בני הנוער, שמחפשים בכל פעם אתגרים חדשים, פיתחו תחביב מסוכן: הם שואפים את הגז שבמכלים באמצעות חיבור בלון פשוט, מה שמסב להם תחושת רוגע זמנית, כמו אחרי עישון סמים.

בלשי הנוער עיכבו לחקירה תשעה מהמעורבים, מרביתם קטינים שברשותם סמים, אלכוהול ומכלי הגז. ביום שני עוכבו שני קטינים נוספים שנתפסו על סירות בלב הים, במסגרת פעילות צוותי הנוער ובעקבות מידע מוקדם. אחד המעוכבים נתפס כשברשותו סמים במשקל של 20.7 גרם, שאינם לשימוש עצמי, ונגדו נפתחה חקירה פלילית. 

במסגרת הפעילות המשטרתית שפכו בלשי הנוער כ־100 בקבוקי אלכוהול שנתפסו ברשות המעורבים וכן יותר מ־700 מכלי גז קצפת. קצינת הנוער של המרחב, פקד קפלן ציינה כי חרף העובדה שעדיין אין חקיקה בנוגע לגז קצפות, הצוותים במחלק הנוער מקיימים שיחות עם הורי הנערים ובאישורם מחרימים את המכלים, משום "שאנחנו מבינים שיש כאן סכנת חיים", אמרה.

במשטרה ציינו כי הצוותים שפכו כמויות אלכוהול מסוגים שונים, לרבות בקבוקי ויסקי, קוניאק, יינות, וודקה ובירות. נבהיר, כי מפאת העבודה שחלק מהנערים הגיעו לאילת במסגרת נופש לפני גיוס, מתייחס אליהם מחלק הנוער בסלחנות. לאחר שיחה נוקבת ואזהרה חמורה, וכמו כן, שיחה ארוכה עם הוריהם - ובתנאי שאין להם רישומים פליליים - לא נפתח נגדם תיק והפרשה נשארת מאחוריהם מבלי להכתים את עתידם בצבא.

"לצערנו זה מתגבר משנה לשנה ומתברר שאחרי הסגר הארוך בגלל הקורונה הם הגיעו לאילת לפרוק כל עול", מוסיפה קפלן. "צוות הנוער של מרחב אילת בשיתוף כלל היחידות, מבצעים פעילות מנע והסברה במיוחד בתקופה הזו של חופשת הקיץ. הנוער במדינה שמתכוון להגיע לאילת צריך להבין שצוות הנוער שלנו לא מעלים עין ומגיע לכל פינה שבה מתקבצים בני נוער גם אם מדובר בלב הים. חשוב שההורים יפקחו בטרם יציאתם לאילת על הנעשה סביב ילדיהם ואנחנו נדאג במרחב הפעילות שלנו".