עורך הדין דוד פורר, לשעבר בכיר בפרקליטות המדינה, שוחח היום (שני) עם אראל סג"ל וטל שלו ב-103FM והתייחס להודעת פרקליטות מיסוי וכלכלה כי החליטה לזמן את אבי אלקלעי, לשעבר עורך אתר 'וואלה', להשלמת חקירה במסגרת תיק 4000. "החלטת הפרקליטות לקיים השלמות חקירה, היא החלטה שאין לה בסיס חוקי מתאים. יש פה חשש לתיאום עדויות ושיבוש הליכים. כל מי שרואה את התנהלות הפרקליטות צריך להיות מוטרד", הוסיף. 

בהמשך, התייחס לתדרוך מטעם הפרקליטות, לפיו החומרים דווקא מחזקים את עמדת התביעה: "נחיה ונראה, כי ההגנה אומרת אחרת. צריך להבין, לא עושים השלמת חקירה אחרי הגשת כתב אישום. לתביעה יש את כל הזמן שהיא רוצה לאסוף את הראיות, ואחרי שהיא גמרה לאסוף את הראיות, להגיש את כתב האישום ולתת את החומר הנאשם, היא יודעת עם מה היא מתמודדת".

"רק במקרים חריגים ונדירים אפשר להשלים חקירה אחרי הגשת כתב אישום. החריגים האלה לא מתקיימים כאן, אף לא אחד מהם. לכן, לכאורה, החלטת הפרקליטות לקיים השלמת חקירה אחרי הגשת כתב האישום היא החלטה שאין לה בסיס חוקי מתאים. אבל לא אני מחליט בזה, בית המשפט יצטרך לתת את דעתו בנושא הזה".

לדבריו, השלמת חקירה זה דירקטיבה של פרקליט המדינה בכמה מקרים: "יש כל מיני אפשרויות. למשל, אם הנאשם מבקש, או אם יש השלמות חקירה טכניות, אם יש טענות חדשות שעולות, אם יש התפתחות משמעותית שחלה אחר כך, אם יש ראיות על פרטים עובדתיים חדשים. אף אחד מהדברים האלה לא מתקיים כאן".

"בעצם יש פה חשש לתיאום עדויות, שיבוש הליכים, בחסות של הליך השלמת החקירה. הפרקליטות לא אמורה לקחת את החומר החדש ולהכין את באמצעותו את אלקלעי לחקירה הנגדית שלו", המשיך.

כשנשאל אם מאז ואז פתיחת המשפט הפרקליטות לא עשתה לעדים ריענוני חקירה, השיב פורר: "לכל עד, לפני שהוא בא להעיד בביהמ"ש, עושים ריענון, שזה הליך בעייתי בפני עצמו, כי הוא יושב עם הפרקליטות ואין תיעוד למה שקורה כשהוא יושב עם הפרקליט בחדר. הוא יכול לשבת שבעה ימים עם הפרקליטות בחדר ובסוף מקבלים שבע שורות – 'הקראנו לעד את ההודעות שלו ושוחחנו אתו על תוכנן'. במסגרת ההליך הזה יש לפרקליטות יד חופשית לשבת עם העד ולהכין אותו".

"יש בתיק הזה החלטה ספציפית של השופטים שהפרקליטות לא רשאית להציג לעד יותר מעשרה מסמכים בריענון הזה. לכן, הם הלכו בדרך של השלמת חקירה כדי לעקוף את ההחלטה של ביהמ"ש שאוסרת עליהם להשיג יותר מעשרה מסמכים, אלא אם כן היא מודיעה לפני כן, נותנת אותם להגנה ומאפשרת להתמודד עם זה. לכן, כל בכל המהלך הזה יש משהו מאוד מטריד ועקום", אמר.

בסיום דבריו, התייחס למשמעות של אלקלעי בתוך הסיפור הזה: "מתוך הטלפון של ישועה הועברו עשרות אלפי שורות של חומר רלוונטי להגנה. הפרקליטות כרגע החליטה שהיא רוצה לעשות השלמת חקירה לאבי אלקלעי, יכול להיות שבעתיד היא תחליט לעשות לעוד אנשים. יכול להיות שזה עניין של ספין תקשורתי, להגיד 'בוא נלך לעשות ריענון חקירה לעד שהוא הכי קיצוני נגד נתניהו, שכינה אותו בכיוונים שאי אפשר לחזור עליהם בכלל', וכך מאפשרים גם עוד לתדרך את העיתונאים להגיד שהחומר הוא לרעת ההגנה וטובת הפרקליטות, שכל הפעולות האלה הן לא לגיטימיות".

"כל מי שרואה את התנהלות הפרקליטות בתיק הזה צריך להיות מוטרד. מה קורה כשהפרקליטות מתמודדת מול אנשים מהשורה, שזה לא נמצא בתקשורת ואין להם את היכולת הנפשית והכלכלית להתמודד עם התיקים האלה. מה הפרקליטות עושה לאנשים האומללים האלה שהיא מתנפלת עליהם בכוח כ"כ לא מידתי", סיכם.

סייע בהכנת הידיעה: מאור ראטה 103FM