תאונות עבודה מתרחשות באופן פתאומי בדרך לעבודה, במהלכה או בחזרה ממנה, ועלולות לגרום לנזקים גופניים ונפשיים כמו גם לאובדן כושר עבודה חלקי או קבוע לעובד. פנייה לגופים השונים כמו חברות הביטוח והביטוח הלאומי הינה קריטית על מנת לקבל את הפיצויים בהתאם לנזק שנגרם מהתאונה. פנייה לעורך דין תאונות עבודה בהקדם האפשרי הינה הכרחית לטיפול הנכון בתביעה ולמיצוי הזכויות המקסימלי.

לפניה ישירה אל משרד עו"ד כפיר דיין דובב ושות', לחץ/י כאן

תאונת עבודה - מהי האחריות של המעסיק? 
תאונת עבודה היא תאונה שנגרמה לעובד בדרך לעבודה, במהלכה או בדרך חזרה ממנה. תאונות עבודה יכולות להתרחש בכל מקצוע, גם במקצועות הנחשבים לבטוחים למדי, כמו עבודה משרדית - ולאו דווקא רק במקומות עבודה הנחשבים למסוכנים כמו ענף הבניין, שם אנו שומעים חדשות לבקרים על תאונות מצערות שנגרמו כתוצאה מליקויים בטיחותיים ורשלנות.
 
האחריות על בטיחות העובדים מוטלת על המעסיק, ועליו לדאוג שסביבת העבודה הינה בטיחותית, אך גם לוודא שהעובדים מכירים את נהלי הבטיחות, על ידי ביצוע של הדרכות והשתלמויות באופן קבוע. כל תאונה שנגרמה לעובד במקום העבודה כתוצאה מרשלנות של המעסיק, אי הקפדה על הנחיות, תקנות, נהלי העבודה והבטיחות ועוד - יכולה להיחשב כתאונת עבודה ומן הראוי שהעובד שנפגע יפוצה על כך בהתאם. 

נכות נפשית והטרדות במקום העבודה - תאונת עבודה? 
לא רק תאונות שגרמו נזק גופני לעובד נחשבות כתאונת עבודה. עובדים רבים לא מודעים לכך, אך גם התדרדרות במצב הנפשי או נכות נפשית שנגרמה כתוצאה ממקום העבודה יכולה להיחשב כתאונת עבודה. 

לדוגמה, אם מצבו הבריאותי של עובד מסוים התדרדר מאוד כתוצאה מלחצים, הטרדה, התעמרות בעבודה, ועוד, לעיתים עד כדי התדרדרות קשה ומחלות גופניות כמו התקף לב - מדובר בתאונת עבודה ואכן ניתן לתבוע את הגופים השונים.  

עם זאת, חשוב לדעת, כי בשני המקרים - הן אם נגרם נזק גופני והן נזק נפשי לעובד, יש להוכיח קשר נסיבתי בין התאונה לבין למקום העבודה, אחרת לא ניתן יהיה להחשיבן ככאלה. 

אילו גופים ניתן לתבוע במקרה של תאונת עבודה? 
תאונות עבודה קורות באופן פתאומי ולא צפוי, וההשלכות שלהן עלולות להיות קריטיות לעובד ואף להוביל למצב של אובדן כושר עבודה - כך שהעובד לא יהיה מסוגל יותר לבצע את עבודתו ואף עלול להיות נכה לצמיתות. עם זאת, תאונות עבודה רבות היו יכולות להימנע אם המעסיק לא היה מתרשל, כך שיש ברוב המקרים עילה לתביעה. 

במקרה של תאונת עבודה זכאי העובד לפיצויים מהגופים השונים - כמו הביטוח הלאומי, חברת הביטוח בה יש לו פוליסת אובדן כושר עבודה, המעביד, או במקרה של תאונות דרכים יש לתבוע את חברה הביטוח של הרכב, או גופים נוספים בהתאם למקרה. 

עורך הדין כפיר דיין דובב  (צילום: יוסי שלו)
עורך הדין כפיר דיין דובב (צילום: יוסי שלו)

מדוע לא כדאי לתבוע באופן עצמאי את הגופים השונים?
יש לדעת כי תביעות נזיקין הינן מורכבות ומסובכות, ומומלץ לא לנסות להתמודד לבד ובאופן עצמאי בתביעה מול הגופים השונים, אלא לפנות לגורם מקצועי - עורך דין המתמחה בתאונות עבודה בהקדם האפשרי. 

עובד שנפגע בתאונה לא רק שנמצא במצב נפשי וגופני לא טוב, אלא אין לו את הכלים המקצועיים או הידע הדרוש ואת הזמן, על מנת להתמודד עם המשימה המורכבת הזו, שבהעדר ידע מקצועי יכולה לקחת זמן רב והוא עלול לצאת בידיים ריקות.  

יש לקחת בחשבון כי הנכות והנזק שנגרם לעובד מתבצעות מול ועדות רפואיות - שקביעתן תשפיע על אחוזי הנכות אותם יקבל וכך גם על גובה הפיצויים, לכן לא מומלץ לקחת סיכונים אפשריים. 

פנייה לעורך דין - מדוע חובה לעשות זאת כמה שיותר מוקדם?
כאמור, תחום דיני העבודה והנזיקין הינם מורכבים ביותר, ועובדים רבים אינם מודעים לזכויותיהם בחוק. עניין זה הינו קריטי כשמדובר על מיצוי הזכויות מול הביטוח הלאומי וחברות הביטוח. תפקידו של עורך הדין במקרה זה הוא להדריך, ללוות, לנסח את התביעה וטיעוניה, ולייצג את העובד שנפגע בכל ההליך מתחילתו עד סופו מול הוועדות הרפואיות וחברות הביטוח, תוך מיצוי מקסימלי של הזכויות שלו מול הגופים השונים. 

יש לפנות בכל מקרה של תאונת עבודה - גם אם לא בטוחים בשלב הראשון אם מדובר בכזו - לייעוץ אצל עורך דין לו ניסיון מוכח בתאונות עבודה. עורך הדין יבדוק כל מקרה לגופו ויעריך את סיכויי התביעה וכך יחסוך לעובד הנפגע זמן וכסף. 

משרד עו"ד כפיר דיין דובב ושות' עוסק בייצוג נפגעי עבודה, תביעות אובדן כושר עבודה, רשלנות רפואית, נזיקין, תביעות סיעוד וביטוח. הכתבה באדיבות דין - עורך דין לכל דין.

*לתשומת ליבך, המידע בעמוד זה אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. כל המסתמך על המידע עושה זאת על אחריותו בלבד. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת.