לא הפעם הראשונה: סיפורי הבריחה מהכלא דרך מנהרה מרגישים תמיד כמו תסריט מתוך סרט הוליוודי, או במקרה הרע דרמה אמיתית שהתרחשה בבית כלא אי שם על אי בסוף העולם (כמו אלקטרז), אבל האמת, שבריחות מהכלא קיימות גם בישראל, כבר יותר מ-50 שנה.

אמנם לא כל הבריחות הירואיות כפי שאנחנו רוצים לדמיין, והרבה מהן קשורות להיסח דעת רגעי של הסוהרים והימלטות על טוסטוס, אבל חלק מהן גם מתוכננות במידה חלקית. והמסקנה? הפשע לא משתלם: מרבית המקרים הסתיימו בחזרתם של האסירים הנמלטים לכלא, לעונש חמור אפילו יותר.

1. צבי גור

פרשת הרצח של הילד אורון ירדן טלטלה את ישראל של שנות ה-80. הרוצח צבי גור, שנתפס רק לאחר כמה חודשים של חקירה מאומצת, נכלא למאסר של 36 שנים. חודשים ספורים לאחר תחילת ריצוי עונשו, גילו לתדהמתם הסוהרים כי גור נעדר מתאו.

בטרם נכלא, גור עסק באומנות ובציור. משהבחינו בכך הסוהרים, החליטו לנצל את כשרונו כדי שיצבע ויצייר את קירות הכלא מבחוץ. צוות הכלא סמך עליו, והותיר אותו פעמים רבות ללא שמירה בעת שהיה מחוץ לחומות. דיווח מ"מעריב" ב-22.12.1985 מספר על בריחתו של גור כ"סטירת לחי" מצלצלת למפקד הכלא שטען שהוא נתן אמון בגור.

שישה ימים לאחר בריחתו של גור, הוא זוהה על ידי אזרחית בעת שעלה על אוטובוס בראשון לציון. הוא הוסגר למשטרה, ונגזר עליו עונש מאסר חמור יותר, ונאסר עליו לצאת לחופשות למשך 10 שנים. גור מבקש להשתחרר דרך ועדת השחרורים באופן רצוף לאורך תקופת מאסרו, כשהבקשה האחרונה הייתה בדצמבר 2020 , ואיך לא - היא סורבה.

צבי גור (צילום: פלאש 90)
צבי גור (צילום: פלאש 90)

2. חנניה אוחנה

אוחנה היה עבריין ידוע, ונספר רבות כנותן שירות בשורותיהן של משפחות וארגוני פשע בישראל. באחת הפעמים נתפס כשסחר בסמים מסוג הרואין, בעזרת חבר שייבא אותם עבורו מבלגיה ומהולנד. 

במהלך משפטו, שהתרחש בשנת 1987, נקבע דיון בבית המשפט המחוזי במהלכו עד המדינה מנשה נקר היה אמור להעיד נגד אוחנה. בין השלבים השונים של הדיון יצא ביהמ"ש להפסקות. את אחת ההפסקות האלה, ניצל אוחנה כדי לברוח ממעצרו על גבי קטנוע קטן שחיכה לו בחוץ. בשנת 2003, כשהיה בן 42 בלבד, חוסל אוחנה על ידי שני אלמונים שככל הנראה השתייכו לארגון פשע מתחרה שבא "לסגור איתו חשבון".

3. הרצל אביטן

אביטן נפטר בשנת 2001 מדום לב בגיל 49, אבל הספיק די הרבה בזמן הקצר בו חי. כבר בגיל 19 נאסר אביטן לשנה על עבירות פריצה ותקיפה. בהמשך נגזר דינו ל-5 שנים על שוד וכעבור כמה שנים נכלא בשלישית - הפעם ל-15 שנה, על שוד אלים בבנק לאומי ברמת אביב.

כיאה לאדם שנכנס ויוצא מהכלא, לא התאים לאביטן להישאר בתא, ולאחר שאושר לו לבקר את אביו החולה, הצליח העבריין להימלט מחזרה למיצוי עונשו, בעזרתם של חבריו. בזמן שהיה אסיר נמלט המשיך לפעול בניגוד לחוק, ורצח את מפקד תחנת המעצר ברמלה, השוטר רוני ניצן, שוב בעזרתם של חבריו העבריינים, תוך שימוש במקלע עוזי. לבסוף, לאחר מקרה שוד נוסף לאחריו נמלט לצרפת, הצליחה המשטרה לשים את ידיה על אביטן, ובשנת 1982 הוא הוסגר לישראל ונשפט לשני מאסרי עולם. 

גם זה לא עצר את אביטן. בשנת 1988, מספר שנים לאחר תחילת ריצוי עונשו הארוך, ביים העבריין המפורסם סצנת חטיפה בעזרת אקדח מזוייף שהבריח לכלא בו ריצה את עונשו בסיוע של עבריין נוסף. לאחר שהצליח להגיע לדירת אחותו בהוד השרון, נלכד על ידי אנשי המשטרה שהיו מחופשים לפועלי בניין. את חייו הוא סיים בכלא. 

הרצל אביטן מובא לבית המשפט (ארכיון) (צילום: פלאש 90)
הרצל אביטן מובא לבית המשפט (ארכיון) (צילום: פלאש 90)

4. יעקב שמש

העבריין הזה, שפעל גם בשנות ה-80 של המאה הקודמת, הכיר את אביטן ואפילו שיתף עימו פעולה בכמה נסיונות הימלטות. השניים התמחו יחדיו באומנות הבריחה מהכלא, לצד חברם הנוסף, העבריין שמעיה אנג'ל.

שמש נולד בנתניה וגדל ביפו כעבריין לכל דבר: הוא נהג לפרוץ למכוניות, לבתים, לסחור בסמים ולהשתמש בהם. בגיל 19 ביהמ"ש גזר עליו 7 שנות מאסר בפועל לאחר ששדד שני טרמפיסטים שאסף ברכב גנוב. לאחר שהשתחרר מתקופת מאסר זו, נתפס שוב על ידי המשטרה, הפעם בעוולת פריצה וניסיון ירי על שוטר. שמש הצליח להימלט כשניסר את הסורגים מתא המעצר, אך נלכד לאחר שלושה חודשים כשהוא מבלה בפנטהאוז באשדוד, והועבר לאגף מיוחד באבו כביר. 

כלא (צילום: ingimage ASAP)
כלא (צילום: ingimage ASAP)

גם משם הוא נמלט, ובמהלך הבריחה השתתף במקרה הרצח שבו היה מעורב גם אביטן של השוטר רוני ניצן. לאחר שוד התכשיטים המפורסם שמימן את בריחתם לפריז בשנת 1982, המשטרה הצליחה לשים את ידה על שניהם, במרחק של 7 חודשים אחד מהשני. הוא נתפס בבית קפה בשאנז אליזה, עם דרכון מזויף.

גם כשגסס בכלא מסרטן בגיל מבוגר, נאלצו הסוהרים לקשור אותו למיטה. בראיון ל"מעריב" בשנת 2014, אשתו סיפרה: "לאן הוא יברח במצבו? בימים האלה הרגשתי שהוא לא חושב איך להיות בריא, אלא רק איך לא לצאת משב"ס בשקית שחורה".