השר לביטחון פנים עמר בר לב התייחס היום (ראשון), בכנס של המכון למדיניות נגד טרור באוניברסיטת רייכמן, לאירועי מבצע "שומר החומות" ולגל האלימות בערים המעורבות. לדברי בר לב, "משטרת ישראל פעלה נכון על אף הביקורת. ההתפרצות האוכלוסייה הערבית ב'שומר חומות' הפתיעה מאוד את מדינת ישראל, לא היינו מוכנים לזה".

בר לב ציין כי "בהסתכלות בהשוואה לשנת 2000, משטרת ישראל הצליחה להשתלט על הדברים בצורה סבירה אבל אין זה אומר שאין גחלים רוחשות מתחת לפני השטח כיום אשר יכולים לפגוע באופן קשה במרקם הישראלי העדין. לדברי השר, "מדובר באירועים שמעורבים בהם משפחות פשע והן בעלי השלכות לאומניות מאוד קשות, שעצם קיומם פוגעת בעצם הממלכתיות של מדינת ישראל".

עוד הוסיף בר לב: "הדבר הנוסף שנחשף בשומר החומות הוא משבר האמון הקיים כיום, בצדק, בין אזרחי ישראל הערבים למוסדות המדינה. משבר אמון שצמח כתוצאה מהתעלמות מצוקות המגזר הערבי לאורך שנים. ההנחה היא כי כל עוד הפערים האלה קיימים בין אזרחי ישראל היהודיים לערבים אי השוויון והתסכול השורר בקרב האוכלוסייה הערבית בישראל תמשך".

השר קישר את משבר האמון לדבריו, לפשיעה במגזר הערבי: "אי השוויון וההזנחה של המגזר הערבי היווה מרחב להתעצמות הפשיעה באופן חסר פרופורציות והגיעה לכדי ערבול וחציית הפשיעה הפלילית לתחום הפשיעה הלאומנית".

בר לב התייחס לאירוע בריחת האסירים מכלא גלבוע ואמר: "המשרד לביטחון פנים מתמודד כיום עם אירוע שהחל במחדל בית הסוהר גלבוע שממנו הצליחו שישה מחבלים להימלט ולשמחתנו בעבודה משותפת הצלחנו לתפוס ארבעה מתוכם. המרדף אחר הנותרים ימשך מבחינתנו ימים ואף שבועות עד שנשים את ידינו עליהם".

עוד אמר השר לביטחון פנים כי "בעקבות המחדל הקמתי וועדת בדיקה ממשלתית שסמכויותיה יהיו רחבות, ובימים הקרובים נאייש את הוועדה ונעביר אותה לאישור הממשלה. אנחנו נרד לעומק הקורה ונבדוק מה הביא להיווצרותו של האירוע הזה. כמו כן, נבחן את שירות השב"ס לעומק. בגלל האירוע הזה נוכל להקפיץ את השב"ס למדרגה גבוהה יותר".

לדברי בר לב, "הדבר ייעשה ללא שום מגבלה, בכוונתנו כי כל המידע וכל המסקנות של הוועדה יהיו שקופות לציבור. וועדה כזו לא נמשכת שבוע או שלושה, אולם אין בכוונתי למשוך אותה חודשים רבים כיוון שיש להפיק לקחים מיידים מהאירוע הזה, לבנות לקחי עומק ולסיים את האירוע הזה בצורה מהירה".

בנוסף התייחס השר על הירי אל עבר ביתו של הניצב ג'מאל חכרוש בשישי ואמר: "אם עד כה היה ברור שמתקיימת מלחמה מאחורי הקלעים בין משפחות הפשע לבין ישראל, הירי המכוון על ביתו של הניצב הוא הכרזת המלחמה הציבורית על המשטרה אבל למעשה על המדינה כולה וכן על המשילות הישראלית".

בתוך כך, נודע כי השר בר לב הוא קיים שיחה עם שר המשפטים גדעון סער בנושא הרחבת סמכויות ועדת הבדיקה בנושא בריחת האסירים מכלא גלבוע למעמד של ועדת חקירה. שר המשפטים הסכים עקרונית, לאחר שנועץ עם היועץ המשפטי לממשלה, להקנות לועדה שבכוונת השר לבט״פ להקים - את סמכויות נרחבות בהתאם לסעיף 8א לחוק הממשלה.