הדיון במשפטו של בנימין נתניהו התנהל היום (רביעי) בבית המשפט המחוזי בירושלים. עורך הדין בעז בן צור סיים את חקירתו הנגדית של עד המפתח בתיק 4,000, מנכ"ל וואלה לשעבר אילן ישועה, שכלל חומרי חקירה חדשים. בדיון הבא, סנגוריהם של בני הזוג אלוביץ' צפויים לחקור את ישועה.

במהלך הדיון הנוכחי, בן צור המשיך לעמת את ישועה מול חומרי החקירה שהגישה ההגנה לבית המשפט. בין הפוליטיקאים שעלו בתכתובות: נשיא המדינה יצחק הרצוג, וראש הממשלה הנוכחי נפתלי בנט.

מהלך הדיונים:

14:15: ‏בן צור הציג תכתובות של ישועה עם יצחק הרצוג, מהן עולה שהרצוג שיבח את וואלה באזני מנכ"ל התאגיד הגרמני אקסל-שפרינגר, שהתעניין בקניית האתר. זאת, לצד תכתובות בין ישועה והרצוג הנוגעות לסיקור באתר. הודעה ששלח ישועה להרצוג סביב בחירות 2015: ״מחזיק לך אצבעת. אל תהסס להיעזר בי ולסמס בכל שעה. מצידי גם 10 פעמים ביום״.

13:45: התכתבות מתאריך 1.12.15 בין ישועה לאלקעי: "תקטינו להבות גם מול ינון וגם מול בנט והבית היהודי, הכתבה של נחמיאס מצוינת אבל אתה צריך לשים לב למינונים".
בן צור: "תקטינו להבות?" 
ישועה: "לא לתקוף כל כך חזק, לא זוכר, ריחמתי".

13:40: התכתבות מתאריך 16.3.15 בין ישועה לבנט, יום לפני הבחירות. ישועה: "תקוע בדירקטוריון, אנא סמס לי, בקשתי מאבי אלקלעי לדבר עם האיש שלך, האם דיברו?".
בן צור: "על מה דיברת? יום לפני הבחירות?"
ישועה: "איני זוכר".
בן צור: "אפשר להניח שזה עניין של סיקור".
ישועה: "כן".

13:34: התכתבות בין ישועה לינון מגל סמוך לבחירות 2015: "מקווה שיהיה טוב לעם ישראל. בנט היה מאוד בלחץ אתמול. אחרי שפנה אלי העלינו ידיעה על איך הליכוד והמחנה הציוני מנסים לגנוב קולות מלפיד והבית היהודי". 

13:34: גם שמו של ראש הממשלה נפתלי בנט עלה בדיון. אחרי שבנט הגיע לביקור במערכת וואלה בתקופת הבחירות של 2015, ישועה כתב לו: "אשמח אם תנחה את קלוגהפט (יועץ התקשורת) לשים את הקמפיין הקרוב בוואלה. מבטיח לך אישית תמורה מעל ומעבר. משום מה הוא מחרים את וואלה שעה שאנחנו האתר המוביל ודומני שמשתדלים לפחות להיות הגונים. שלך בהערכה תמיד, אילן ישועה".

13:11: מוצג צילום מסך ששולח ינון מגל לישועה בעניין נפתלי בנט: מגל: "שולח תטלפון שלך למנכל שלי אילן ישועה, תענה לו". בנט: "בסדר גמור. שישלח לי סמס שאדע". 
בן צור שאל: "אתה צריך את הטלפון של בנט, למה?"
ישועה: "לא זוכר, חושב שזה קשור לחברת דאטה, לעניין אותו בחברה הזו כפלטפורמה. פעם אחת פניתי אליו, כמו קיימברידג' אנליטקס, הייתה אמורה לעשות ניתוחים, רציתי לעשות טסט קייס, רציתי לראות אם כזה מוצר יכול לעניין פוליטיקאי. באותה תקופה, מקווה שלא טועה, התחלנו לעניין גורמים שונים, מפרסמים, פילוחים, שימוש בנתונים..."
בן צור: "והיתה פגישה עם בנט".
ישועה: "לא פגישה אישית, היו עוד 10 אנשים בחדר, הצגנו לו, נדמה לי שזה זה, אולי אני טועה".

13:07: מציגים התכתבות בין ראש המטה של איילת שקד לישועה: "אילן איילת מוסרת לך מזל טוב גדול!!". ישועה בתגובה: "תודה רבה! וחג שמח! מאוד נהניתי מפגישתנו היום וכפי שאמרתי אני בהדרגה הפכתי למעריץ שלה. תמיד מדברת לעניין לא ממצמצת מול ביקורת, צנועה. פשוט מרשימה!".
בן צור: "זה היה אותנטי?"
ישועה: "כן".
בן צור: "איך אפשר לדעת?"
ישועה: "בכל פעם שתרצה לדעת תשאל".

13:04: עוברים לעסוק בשרה איילת שקד. מציגים הודעה שמעביר הדובר של שקד לישועה: "בוקר טוב פנחס, כאן שגיא בן נון כתב תרבות של וואלה מבקש את תגובת השרה שקד ליצירה של אמן ששמו ים עמרני..." וישועה עונה: "מטפל".
בן צור: "מה זה לטפל?"
ישועה: "להוריד... במקרה זה החלטה עניינית, זאת השאילתא".

13:00: מציגים כתבה שכותרתה "סינדרום ירושלים: מה חשבנו על שמלת הכותב של מירי רגב בקאן?", שהכותרת הראשונית שלה הייתה "ירושלים של טרלול הפדיחה של השרה רגב תיזכר".
מציגים התכתבות: אבירם: "אתה מזלזל באינטילגנציה שלי ופוגע בחברה". ישועה: "אף גוף תקשורת לא פועל בחלל ריק, גם עמוס שוקן ניסה ליישר הדורים עם נוחי וגם אני מבטיח לך לא יכתוב מחר כתבה שלילית על נבזלין".
ישועה טען: "אבירם החליט לשנות את הכותרת".
בן צור: "הוא מיתן את זה".
ישועה: "הוא החליט".

12:59: בן צור: "תאשר לי שהיו לא מעט פוליטיקאים שהגיעו לוואלה לפגישות". ישועה מאשר. 
בן צור: "היית מעודכן לגבי זה?" 
ישועה: "יותר לא מאשר כן. היו מגיעים כמעט כל יום. הייתה תכנית יומית. יותר לא הגעתי לפגוש מאשר כן".

12:53: בן צור עובר לעסוק בחברת הכנסת מירי רגב ובקשר שלה עם אתר וואלה ואילן ישועה. הוא מציג הודעה מאיריס אלוביץ': "לגבי מירי, תשנה כותרת", והודעה מישועה: "היי מירי, שמחתי לפגוש אותך היום, מצפה לחיזוק הקשר, אילן ישועה".
ישועה מסביר: "מירי רגב הייתה אחראית על לפ"מ. באופן עקבי קיפחה את וואלה".
בן צור מציג הודעה ממירי רגב לישועה: "אילן אנא וודא את עניין האסוציאציות". ישועה בתגובה: "מוודא... אל תדאגי... וידאתי שוב הכל בסדר".
ישועה: "ייתכן שמדובר על השמטת קטע מהראיון".

מנכ''ל וואלה לשעבר, אילן ישועה, עד הראשון במשפט נתניהו (צילום: פול אורן בן חקון)
מנכ''ל וואלה לשעבר, אילן ישועה, עד הראשון במשפט נתניהו (צילום: פול אורן בן חקון)

12:00: בן צור הציג נושא חדש - פניות מצד מנכ"ל אל על דוד מימון בנוגע לסיקור באתר וואלה.
ישועה: "כבר נחקרתי על זה. פניתי אליו פעם פעמיים כשהייתי צריך עזרה באל על".

בן צור הציג התכתבויות של ישועה ומימון וכן את הכתבות שירדו ועלו לטובת מנכ"ל אל על. באחת ההודעות כתב ישועה למימון: "שלח לאבירם חומרים במייל עם העתק אלי. אני אוודא אישית כתבה חזקה". בהודעה אחרת כתב: "אני מטפל וגם שתמיד תשלח גם לי את החומר. אחרי פעם פעמיים יבינו את רוח המפקד".

בן צור ניסה לטעון כי ישועה פנה למימון בנוגע לשדרוג טיסה פרטית שלו, וישועה הבהיר: "היה לי כרטיס עסקים, קיבלתי הודעה מהאפליקציה ששודרגתי על ידם, אז אמרתי ששידרגו אותי ואני החזרתי את עצמי לעסקים וטיפלתי בזה לבד. לא שדרגתי את הכרטיס שלי עם מנכ"ל אל על. קלקלתי לעצמי שדרוג, לא בקשתי שום דבר, ואח"כ הצלחתי לסדר לבד, שדרוג שהחברה נתנה לי בעצמה".

בן צור: נעבור להתכתבויות אישיות שלך. תכתבות ראשונה שאתה אמור לחזור מברצלונה "באסתם לי את הצורה", מה רצית שיעשה עם זה?
ישועה: "שידע".
בן צור: "כתבת "תוכל לסייע לי להחזיר את השדרוג". אחר כך כתבת "הוקל לי, תוודא שמתקנים טוב, אחרת לא יהיה לך למי להתקשר בוואלה"".
ישועה: "כתבתי לו בבדיחות הדעת שיהיה לו למי לטלפן, זה בטל בשישים לעומת מה שגופי המדיה עושים".

11:50: בן צור סיים עם אקוניס: "בוא נעבור לפואד בן אליעזר". ישועה סיפר בעדותו ששאול אלוביץ' ביקש לאתרג את פואד בן אליעזר ולסייע לו מכיוון שזה היה חשוב לנתניהו. ישועה כתב לאודי הירש, אז עורך בוואלה: "לא מאשר להעלות כתבות על פואד ללא בדיקה שלי. אנחנו לפני תביעה ענקית, קצתי בגנון". ישועה אישר בבית המשפט ששיקר ושלא היה שום איום בתביעה.

בן צור: "אין שמץ של תביעה, המצאה שלך".
ישועה הסביר: "היה סביב הנשיאות עניין, הוא הבהיר לי שיש כמה מועמדים לנשיאות שרה"מ מעוניין בהם, היו שיחות מפורטות שיש מישהו שמפיל את המועמדים של רה"מ, וקיבלתי הוראה מפורשת לא לפרסם דברים נגד פואד. מה אכתוב, שקיבלתי הוראה מרה"מ דרך שאול לאתרג את זה ואת זה? לפעמים אני משתמש בתביעה משפטית. הייתי צריך להבהיר שזה חשוב, לשאול היה חשוב".
בן צור: "כשאתה אומר שלשאול היה חשוב, כשאתה אומר שלרה"מ זה היה חשוב, הואיל ולא דיברת, איך אתה עושה את הקפיצות האלה?"
ישועה: "אם שאול כל הזמן נותן לי הוראות על דברים שחשובים לרה"מ, זה בשפתו בלשונו, גם אשתו, גם לגבי הבחירות לנשיאות, חד משמעי היה עניין שחשוב לרה"מ, מופיע גם בכתובים".

שאול אלוביץ' (צילום: שלו שלום/TPS)
שאול אלוביץ' (צילום: שלו שלום/TPS)

10:56: מוצגת התכתבות נוספת בין אקוניס לישועה: "נתתי למיה מנע ראיון מקיף בנושא רשות השידור. לידיעתך". ישועה לאבי אלקלעי: "תשגיח שיהיה חיובי. אצטרך הרבה עזרה בקרוב סביב משבר הנגישות". 
ישועה מסביר: "משבר הנגישות זה תקנות שחייבו את כל האתרים לציית לתקנות נגישות בזמן קצר. האתרים פנו למשרד התקשורת, המשפטים, פעלנו מול הוועדה במשרד התקשורת/המשפטים".
בן צור: "מבחינתך ומבחינת האחרים זה היה עניין אקוטי. אתה פונה לשני שרים בעניין, לשר אקוניס ולשרה שקד".
ישועה: "חשבתי שנצטרך אותו".

בן צור: "אתה חושב שנאות ורצוי שיהיה סיקור חיובי, לכן וידאת עם אלקלעי שהכתבה תהיה חיובית, לא ראית בזה שום פסול".
ישועה: "אולי ראיתי בזה פסול, יכול להיות שכן. לפעמים עושים דברים לא תקינים".
בן צור: "כשקידמת את עסקת יד 2, חשת אז שאתה עושה משהו לא בסדר? לא אתי?"
ישועה: "עניתי כבר, מצד אחד, גם במקרה הזה של הנגישות וגם ביד 2, חשבתי שהפעולה תקינה, האתרים ביקשו עוד מכסת זמן, בהקשר של כן או לא להרגיז, לא יכול להפריד, ברמה האתית אמרתי הרבה פעמים שלא הרגשתי נוח".

10:33: בן צור הציג התכתבות בין אקוניס לישועה מתאריך, 15.3.15, יומיים לפני הבחירות, שעסקה באייטם על עצרת הימין: ישועה: "תוקן לעשרות אלפי". אקוניס: "זאת האמת".
בן צור: "היתה שיחת טלפון לפני? זוכר על מה דיברתם?"
ישועה: "אינני יודע. אולי היה מספר יותר נמוך. סביב האירוע היו הרבה פניות סביב רה"מ".
נציגת הפרקליטות: "היו עוד פניות בנושא".
בן צור: "לפני הפנייה היה כתוב 30 אלף. פונה אליך אקוניס ואומר עשרות אלפים ואתם מתקנים. ככל שהמספר לא משקף, הכי לגיטימי להעמיד על דיוק הדברים, נכון?"
ישועה מאשר. השופטת שוב מעירה לבן צור שהוא חוזר על אותם דברים. 

10:28: בן צור מציג התכתבות של שי חייק, דוברו של אקוניס, לישועה, בו חייק מאחל חג שמח ומודה לו. 
בן צור: "על מה מודה?" 
ישועה: "על היענות לבקשות".

10:23: בן צור מוסיף ומציג התכתבויות בין ישועה לבין אקוניס הנוגעות לסיקור. התכתבות מה-18.11.13: "אקוניס: הי מה נשמע הסיפור שלכם על מענק מהרשות לכל מחבל ששוחרר - חשוב ביותר. אל תרדו מזה. שלחנו לנחמיאס תגובה מקיפה".
ישועה מסביר: "פה זה נראה לי שגרתי, ידיעות שגרתיות של יח"צ". 

התכתבות מתאריך 10.1.14: ישועה לאקוניס: "הופעה חזקה כולם מוחאים לך כפיים יישר כוח!! היית 10! ממוקד הגון וחכם!" אקוניס: תודה רבה, תמסור תודה לכולם" ישועה: "בכיף אוהב אותך מאוד אתה מהשורשים האמיתיים!!".
ישועה מסביר: "הגזמתי, לטיפוח הקשר... התבקשתי... התחנפתי אליו".

10:16: בן צור ממשיך ומציג התכתבות בין ישועה לאקוניס מתאריך 1.1.13: אקוניס: "כמו שאמרתי לך, יציג עובדות. הוא אומר שרצה לבוא היום אבל "ביקשו מלשכת רה"מ שכולנו נמשיך לשתוק" ישועה:" מתסכל, אלוהים ישמרנו".
בן צור לישועה: "למה כתבת מסתכל אלוהים ישמרנו?"
ישועה: "אינני זוכר".
בן צור מתעקש, ישועה לא זוכר.
השופט ברעם: "העד ענה".

10:09 השופטת פלדמן פרידמן מעירה לפרקליט נתניהו: "עו"ד בן צור, הדברים חוזרים על עצמם. אפשר להגיש את זה. לא חייבים לשאול. אם יש שאלה חריגה. עכשיו כשאדוני שואל, אפשר לצמצם עוד".
בן צור: "מופעים שונים של אותו עניין".
שופטת: "אנחנו נראה אתה מופעים כי הוגשו לנו".
ברעם: "אדוני יכול לרכז מאמץ ולשאול שאלות על מספר גורמים. אני מבין את הרזולציה, אבל...".
בן צור: "להראות היקף, לקבל תשובות העד, אותן שאלות, אותן תשובות, מופעים שונים".
השופטת: "לצמצם".

10:07: מוצגת התכתבות מתאריך 23.5.13:
ישועה לאלוביץ': "פוגש בצהרים את אקוניס לבקשתו".
ינון מגל: "תראה לאקוניס את הראשית עכשיו באתר (ציטוט של אקוניס במשנה)".
ישועה לאלוביץ': "אקוניס חולם שגלעד יסע לחו"ל והוא יהיה שר התקשורת. רמז שרוצה לפגוש אותך".
אלוביץ': "חשוב לשמור איתם על קשר טוב".

09:57: בן צור מציג מייל מישועה לינון מגל: "ציטוט יפה ומרשים של אקוניס ליום העצמאות אתה אתה אומר? כדאי לתת לזה במה יפה..."
מגל: יראה אפס קצת מוזר שנצטט את ראש הממשלה, שר הביטחון וסגן השר אקוניס מפתח תקווה".

09:53:  ישועה בתגובה להתכתבויות שהציג בן צור: "הקשר עם אקוניס הוא קשר ששאול מבקש ממני. אפשר לראות לאורך הדרך מי מבקש ומי פנה אל מי". 
בן צור: "מה היה חשוב לשאול?"
ישועה: "היו כמה נקודות שהוזכרו, שהוא נמצא בסביבה של רה"מ, עלה שאיכשהו תהיה לו נגיעה בענייני תקשורת, רשות לענייני תקשורת, עלה פעם, שאול תדרך אותי מה לדבר, דובר שרה"מ נתניהו לא יוכל לטפל בחלק מהעניינים, דובר שאקוניס יהיה שר במשרד התקשורת...".
בן צור: "אנחנו בשלהי 2012".
ישועה: "את הקשר עם אקוניס ושטייניץ לא אני יזמתי. הכתבות של שאול".

09:48: בן צור מסכם את טענתו: "עשרות של עשרות גורמים פנו אל ישועה, כמות אינסוף של פניות בנושא סיקור, זו התשתית שנבנתה עד עכשיו. זו הנחת העבודה שלנו. החומר מדבר".
השופט ברעם: "מה מייחד קבוצה זו? מה גודלה של הקבוצה שאדוני שואל את העד? מנסה להבין מדוע אדוני בוחר גורמים מסוימים לשאול לגביהם".
בן צור: "ייחוד שצריך לסיים. בקבוצה שהגשנו מרביתה אינם פוליטיקאים. אנשי תקשורת וגורמים מסחריים. אני חוקר כמעט אך ורק לגבי פוליטיקאים".

09:43: בן צור מציג התכתבות נוספת בין ישועה לדובר של אקוניס הנוגעות לסיקור: "יומיים אח"כ כותב שי חייק: "לא דיברו איתי עדיין". ישועה: "ידבר איתך בחור שקוראים לו גם שי". חייק: "מעולה תודה". ישועה: "דבר איתו ישירות קיבל הנחייה לפנק בגדול". ישועה טוען שאותו "שי" הוא איש מכירות ולא גורם במערכת.

בן צור לישועה: "כמה פגישות היו עם אקוניס באותן שנים?"
ישועה: "שתיים שלוש".
בן צור: "ועם הדובר שלו?"
ישועה: "לא זוכר".

09:41: בן צור מציג התכתבויות מתאריך 22.11.12 הנוגעות לסיקור של יובל שטייניץ. ישועה לשאול: "בוקר טוב, שטייניץ בישודר ישיר בוואלה, ברק היה בטלפון שלי פה כבר עולה". שאול בתגובה: "יפה מתקדמים". בהמשך, הודעה מינון מגל לישועה: "דיברתי עם שטייניץ העניין סגור, עוד מעט תעלה תמונה שלו".
בן צור מסכם: "יש כאן פנייה אליך ואתה לינון ונסגרה תמונה שלו".
ישועה: "בעקבות פנייה של שאול".

09:37: בן צור מציג התכתבות בין ישועה לדוברו של אקוניס הנוגעת לכתבה מ-2012. בן צור: "אתה יוזם פנייה לשי חייק, "איזה כותרת יפה בראשי של וואלה 'נזק טוטאלי לחמאס'". אתה מחמיא לו, בזמן מבצע עמוד ענן. חייק: "תודה רבה! אין כמוך!"".
בן צור: "יש מעורבות שלך בהעלאת הכתבה והמיקום שלה, נכון?"
ישועה: מאשר.
בן צור: "אז כותב לך הדובר: 'רק אם תוכל נזק כבד מאד במקום טוטאלי' מבקש שתתקן".

09:30: בן צור: "נעבור למספר פוליטיקאים. בארבע השנים 2013-2016 אופיר אקוניס סוקר בוואלה 304 פעמים, וויינט 183 פעמים. נזכור שנתניהו 15,000 אזכורים. יחס של 1 ל-50. מתי נוצר בזכרונך הקשר בינך לבין אקוניס?".
ישועה: "נדמה לי סביב 2012-2013".
בן צור: "באיזה הקשר?"
שועה: "לא זוכר"
בן צור: "מן הסתם בהקשר סיקור?"
ישועה מאשר. בן צור שואל: "זוכר מי הדובר שלו?"
ישועה: "שי חייק".
בן צור: "בהמשך הופך לדובר של נתניהו". 

09:25: בן צור מוסיף לחקור את ישועה על החומרים החדשים. בן צור: "תאשר לי שהאופי של הפניות שרצו להגיב, לדייק, לעלות כתבות, להוריד אותן, לתקן".
ישועה מאשר.

בן צור: "תאשר לי שהפניות הללו מבחינת השגרה הן שגרתיות".
ישועה:"חלקן כן חלקן לא. תגדיר שגרתי".
בן צור: "חלק מהשגרה. הפניות שנראה בנושאים שונים של סיקור חלק מהשגרה".
ישועה: "באותה תקופה חלקן הגדול כן".

09:20: בן צור לישועה: "האלבומים האלה הם לאחר סינון, תאשר לי שהכותרות ביחס לאותן פניות, הכותרת הגדולה היא סיקור... מסכים?"
ישועה: "פניות בנושא סיקור? יכול להיות".
בן צור: "להוריד כתבות, להעלות כתבות... זה אופי הפניות".
ישועה מאשר שאלה התכתבויות שלו.

09:12: הסנגורים הגישו התכתבויות בנוגע לפניות סיקור לישועה, פרי החומר החדש מהנייד של ישועה. בן צור: "בפתח הדיון רוצים להגיש בשיתוף עם חברי הסניגורים שני קלסרים של התכתבויות שכוללות עשרות גורמים מסחריים תקשורתיים ופוליטיקאים מהחומרים החדשים. לא חקרנו ולא נחקור למעט מספר שאלות זיהוי. בהמשך חבריי יגישו חומרים נוספים".

אילן ישועה (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
אילן ישועה (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

הדיון התקיים ימים אחדים לאחר החלטת שופטי ההרכב לאפשר לבצע השלמת חקירה לעורך וואלה לשעבר אבי אלקלעי בעקבות בקשת הפרקליטות. בפרקליטות טענו שבאמצעות השלמת חקירתו של אלקלעי יושלם מסד עובדתי על הבקשות הקשורות לנתניהו. עורכי דינם של בני הזוג אלוביץ' ונתניהו התנגדו לביצוע השלמת החקירה, זמן רב לאחר הגשת זמן האישום, אך הסתייגותם זו לא התקבלה.