אירוע האלימות אמש בכפר קאסם, במהלכו שוטרים ומתנדב שהגיעו לעיר הותקפו על ידי ההמון, הוביל לגל תגובות ומחאה ברשתות החברתיות, בו לקחו חלק שוטרים שהצטלמו כשפניהם מוסתרות תחת הכיתוב: "דם השוטרים אינו הפקר".

בתוך כך, מרבית התגובות מופנות לעברם של מפכ"ל המשטרה רנ"צ יעקב שבתאי, מפקד המחוז והשר לביטחון פנים, עמר בר לב. מחאת השוטרים או כפי שהיא מכונה זעקת השוטרים קמה בעקבות מספר אירועים בהם הותקפו שוטרים על ידי אזרחים בעיקר מהמגזר הערבי.

שוטרים מותקפים בכפר קאסם (צילום: ללא)

ראש הממשלה, נפתלי בנט, הביע תמיכה בשוטרים שהותקפו, וקרא לחברה הערבית לתמוך במשטרה. "האלימות בחברה הערבית הגיעה לנקודה בלתי נסבלת, נילחם בה בכל הכח", קרא, "אני מצפה מהחברה הערבית, שמבקשת מהמדינה להתערב, לתת לשוטרים את כל התמיכה והגב. נגיע לתוקפים ונמצה עמם את הדין".

אשרה אסף ראש הזכויות על השוטרים, מסרה כי "קראתי לשוטרים שלא לתת שירות יותר לאזרחים. מי אמר שאנחנו לא יכולים לשבות. שייתנו שירות רק מתוך התחנות. השוטרים מפחדים, הם אומללים, אנחנו מדינה שאיבדה משילות וזה לא בגלל המשטרה. אני בטוחה שאם מח"ש לא הייתה ברקע אותם תוקפים היו מקבלים בחזרה מכות. השוטרים מפחדים מחקירות, אני חושבת שחייבים ללמד שוטרים שאם מכים אותם הם חייבים לנקוט ביד תקיפה".

"זה התחיל באנרכיה לפני כשלוש שנים. אני מקבלת אלפי פניות משוטרים שידיהם כבולות. השר טוען שיש להם שעות נוספות והיד של הערבים על הפרצוף שלהם זה כבר תקלה חמורה. מי שמוריד דם משוטר צריך שיוריד דם מגופו", המשיכה.

מחאת השוטרים ברשתות החברתיות על התקיפה בכפר קאסם (צילום: זכויות השוטרים)
מחאת השוטרים ברשתות החברתיות על התקיפה בכפר קאסם (צילום: זכויות השוטרים)

גם ח"כ איתמר בן גביר תקף וטען: "אם מקרה כזה היה קורה ביצהר היו יורים כדורים חיים. המפכ"ל צריך ללכת הביתה. שוטרים מותקפים ולא עושים כלום".

שוטר ממחוז המרכז ציין: "מה שקרה בסוף השבוע זה אירוע נורא ואיום אבל אי אפשר לבוא בטענות לשוטרים. הם הותקפו מול המון אלים, ספגו אגרופים ואיומים ואם היו פותחים בירי היו עוצרים אותם לחקירה במח"ש".

לדבריו, שולחים אותם למשימות בלתי אפשריות: "חייבים לשנות את ההנחיות והחוקים אחרת ארגון האכיפה הכי משמעותי במדינה שאני חלק ממנו יאבד את זה. לא יכול להיות שהילדים שלנו יראו אותנו בעלי המדים סופגים מכות בצורה כזאת ואנחנו לא מגיבים. חייבים להיכנס לכפר קאסם עם כל הכוח ולהביא את כל מי שהיה שם עד אחרון הפורעים".

שוטרת אחרת סיפרה כי "זה מפחיד רק לראות את התמונות. היום כבר אין ההרתעה מהשוטרים. אני מגיעה לטפל באירוע ואפילו ילדים מתחצפים ומאיימים כי הם יודעים שאנחנו בעלי התפקידים במצוקה במקרים כאלה. אני מחזקת את חברי למדים אבל התמונות איומות ומזעזעות".

קודם לכן, מפכ"ל המשטרה, רנ"צ יעקב שבתאי, התייחס לאירועים ואמר כי: "לא נעבור לסדר היום אירועי אלימות כלפי שוטרים כפי שקרה בכפר קאסם". הוא הוסיף: "אני מגבה באופן מלא את השוטרים לפעול על פי חוק עם האמצעים שעומדים לרשותם אל מול כל מי שינסה להרים עליהם את ידו. לא נקבל מצב שבו פוגעים בשוטרים שבאים לבצע את תפקידם".

כמו כן, המפכ"ל הודיע כי "הנחתי את פיקוד המחוז והמרחב לפעול בנחרצות ובתקיפות ולשים את היד על כל מי שלקח חלק באירוע ואנו נעמיד לרשותם את כל האמצעים והכוחות שידרשו. כבר עצרנו ארבעה חשודים ביניהם שני החשודים המרכזיים שעל פי החשד תקפו את השוטרים ולא נרפה עד שנביא את כל העבריינים לדין". 

השוטר שהותקף בכפר קאסם (צילום: ללא קרדיט)
השוטר שהותקף בכפר קאסם (צילום: ללא קרדיט)


בסיום, אמר רנ"צ שבתאי כי הוא שוחח עם השוטרים באירוע, להם אמר כי "אני מגבה אתכם ומבטיח לכם שנעשה ככל שביכולתנו למצות את הדין עם העבריינים".

בנוסף לכך, ראש העירייה כפר קאסם, עאדל בדיר, גינה גם הוא את האירוע. בהודעה שיצאה מטעם העייריה נמסר כי: "ההתקפה על אנשי הסיור במשטרה בזמן שעשו את עבודתם, הוא מעשה בלתי מתקבל על הדעת. עיריית כפר קאסם מגנה בתוקף כל סוג של אלימות או תוקפנות כלפי המשטרה ואנשי הצוות. המשטרה מייצגת את החוק, וכל תקיפה עליהם נדחית, בלתי מתקבלת ואינה מייצת את המוסר שלנו ואת תורת הדת הסובלנית שלנו". 

הגינוי של עיריית כפר קאסם (צילום: עיריית כפר קאסם)
הגינוי של עיריית כפר קאסם (צילום: עיריית כפר קאסם)


עוד נמסר כי "עיריית כפר קאסם פוסלת כל ניסיון לערב את השמירה בעימות עם המשטרה. שרבוב השמירה באלימות שאירעה אינה מקובלת בהחלט, שכן הנהלת השמירה וכל מתנדביה מגנים את התקיפה על השוטרים".

יו"ר האופוזיציה, ח"כ בנימין נתניהו, גינה את האירועים ואמר: "כשהממשלה של בנט תלויה במנסור עבאס ובאחים המוסלמים, עבריינים במגזר הערבי מרימים את הראש ומעזים לפגוע בשוטרים שלנו. זו חציית קו אדום שאסור לעבור עליה לסדר היום. יש למצות את מלוא חומרת הדין עם כל מי שהיה מעורב במעשה האלימות הנפשע הזה".