ראש המל"ל לשעבר, אלוף (מיל') גיורא איילנד, שוחח היום (שני) עם אראל סג"ל ודוד ורטהיים ב-103FM והסביר את תמיכתו בהקמת ועדת חקירה ממלכתית לבדיקת נושא כלי השיט והצוללות: "מדובר על שש פרשות שונות שבכל אחת מהן יש פער בלתי מתקבל על הדעת בין מה שהנהלים אומרים לבין מה שהיה בפועל, הפערים עצומים. אני לא יודע להסביר את הפער הזה ואף אחד לא יודע".

"המשטרה חקרה זווית צרה בלבד, והיא העניין של האם הייתה פה שחיתות ומישהו שילם שוחד. אבל יש למשל מצב שראש הממשלה בעזרת ראש המל"ל התכוונו לפנות לגרמניה בבקשה לקנות בין היתר שתי ספינות נגד צוללות", הוסיף.

לדבריו, עניינית זה אבסורד, "חיל הים הישראלי קטן וורסטילי אלו ספינות שכל תפקידן רק נגד צוללות. מה פתאום לבוא עם משהו שנוגד לכל המבנה של חיל הים? אם רוצים לקנות ספינות מהסוג הזה אפשר לקנות מארה"ב".

"ההיבט השלישי, הכוונה לעשות את זה נעשתה ללא ידעת שר הביטחון, הרמטכ"ל ומפקד חיל הים, למה זה דומה? כמו שראש הממשלה יפנה לארה"ב בבקשה לקנות עוד טייסת F15 ומפקד חיל האוויר לא ידע מזה", הסביר. 

איילנד הוסיף כי "עשרות אנשים, כולל אנשים שהיו מעורבים בעניין, אם זה עמוס גלעד או ראש המוסד, מתארים דברים שהם מסמרי שיער. אני לא מדבר על הנושאים הנוספים ומכירת צוללות למצרים שהיא בגדר שערורייה".

"בוא נאמר כך, אני מכיר את התהליכים שבמדינת ישראל רוכשים ציוד צבאי, אולי אחד המומחים לעניין הזה. מה שקרה פה בכל שש הפרשות זה פער עצום בין התהליכים המקובלים לבין מה שהיה", אמר.

בהמשך, הוא הסביר כיצד מתנהלים התהליכים המקובלים: "נגיד חיל האוויר רוצה לקנות מטוסי תדלוק חדשים על מנת שיהיה לו חיזוק לזרוע מול איראן, מי מציג את הנושא לרמטכ"ל? לעולם לא מפקד חיל האוויר, כי מפקד חיל האוויר מה שמעניין אותו זה הצד שלו ולא רואה את המחיר האלטרנטיבי של מה שהוא קונה".

"המחיר של הספינה פחות מ־15 אחוז מעלות הפרויקט, שזה כל הציוד הנוסף שאתה שם עליו לאורך כל חיי המוצר. הטענה היא שאין החלטה שקשורה לרכש משמעותי בצה"ל שהגורם שמציג אותו לדיון רמטכ"ל ושר ביטחון הוא לא ראש אגף תכנון כי זו הראייה היחידה שלוקחת בחשבון את כל המרכיבים", הוסיף.

לטענתו, מעולם לא היה תהליך שלא עבר דרך המסלול הזה. "יכול להיות שאתה יכול להגיע לממשלה והיא לא תאשר את תוכנית הצבא, אבל מעולם לא היה דבר שראש הממשלה יוזם קנייה של שתי ספינות".

כשנשאל על עסקת קניית מטוסי האימון של חיל האוויר השיב כי: "אני לא חתום על כל אחד מסעיפי הסעיפים, אבל אני יודע אותם מספיק טוב כדי להגיד שיש שש פרשות, בתור אחד שבקיא בעולמות האלה מאוד, יש פערים בלתי סבירים בין ההיגיון למה שקרה, בין המקובל למה שקרה, בין הנהלים הכתובים למה שקרה מבחינה פרוצדורלית וחלק מההסברים שאני לא יודע לתת אותם אני חושב שוועדת חקירה יכולה".

סייעה בהכנת הכתבה: עופרי גליכמן/103fm