פרשת הצוללות: "יש פערים עצומים בין מה שהיה בפועל לבין מה שאומרים"

ראש המל"ל לשעבר, אלוף (מיל') גיורא איילנד, שוחח עם אראל סג"ל ודוד ורטהיים ב-103FM והסביר את תמיכתו בהקמת ועדת חקירה ממלכתית לבדיקת נושא כלי השיט והצוללות

לוגו 103fm צילום: באדיבות 103FM
צוללות
צוללות | צילום: תומר נויברג, פלאש 90

"המשטרה חקרה זווית צרה בלבד, והיא העניין של האם הייתה פה שחיתות ומישהו שילם שוחד. אבל יש למשל מצב שראש הממשלה בעזרת ראש המל"ל התכוונו לפנות לגרמניה בבקשה לקנות בין היתר שתי ספינות נגד צוללות", הוסיף.

לדבריו, עניינית זה אבסורד, "חיל הים הישראלי קטן וורסטילי אלו ספינות שכל תפקידן רק נגד צוללות. מה פתאום לבוא עם משהו שנוגד לכל המבנה של חיל הים? אם רוצים לקנות ספינות מהסוג הזה אפשר לקנות מארה"ב".

"ההיבט השלישי, הכוונה לעשות את זה נעשתה ללא ידעת שר הביטחון, הרמטכ"ל ומפקד חיל הים, למה זה דומה? כמו שראש הממשלה יפנה לארה"ב בבקשה לקנות עוד טייסת F15 ומפקד חיל האוויר לא ידע מזה", הסביר.

איילנד הוסיף כי "עשרות אנשים, כולל אנשים שהיו מעורבים בעניין, אם זה עמוס גלעד או ראש המוסד, מתארים דברים שהם מסמרי שיער. אני לא מדבר על הנושאים הנוספים ומכירת צוללות למצרים שהיא בגדר שערורייה".

"בוא נאמר כך, אני מכיר את התהליכים שבמדינת ישראל רוכשים ציוד צבאי, אולי אחד המומחים לעניין הזה. מה שקרה פה בכל שש הפרשות זה פער עצום בין התהליכים המקובלים לבין מה שהיה", אמר.

בהמשך, הוא הסביר כיצד מתנהלים התהליכים המקובלים: "נגיד חיל האוויר רוצה לקנות מטוסי תדלוק חדשים על מנת שיהיה לו חיזוק לזרוע מול איראן, מי מציג את הנושא לרמטכ"ל? לעולם לא מפקד חיל האוויר, כי מפקד חיל האוויר מה שמעניין אותו זה הצד שלו ולא רואה את המחיר האלטרנטיבי של מה שהוא קונה".

"המחיר של הספינה פחות מ־15 אחוז מעלות הפרויקט, שזה כל הציוד הנוסף שאתה שם עליו לאורך כל חיי המוצר. הטענה היא שאין החלטה שקשורה לרכש משמעותי בצה"ל שהגורם שמציג אותו לדיון רמטכ"ל ושר ביטחון הוא לא ראש אגף תכנון כי זו הראייה היחידה שלוקחת בחשבון את כל המרכיבים", הוסיף.

לטענתו, מעולם לא היה תהליך שלא עבר דרך המסלול הזה. "יכול להיות שאתה יכול להגיע לממשלה והיא לא תאשר את תוכנית הצבא, אבל מעולם לא היה דבר שראש הממשלה יוזם קנייה של שתי ספינות".

תגיות:
צוללות
/
גיורא איילנד
פיקוד העורף לוגוהתרעות פיקוד העורף