גל הרציחות הבלתי נפסק בחברה הערבית מאז תחילת השנה, לא מניח את נפשו של מפכ"ל המשטרה יעקב שבתאי, שמאחורי הקלעים פועל בשבועות האחרונים לקידום חקיקה שתאפשר שימוש ונקיטה בצעדים מנהליים למיגור הפשיעה בכלל ובחברה הערבית בפרט. מדובר באישור למעצר מנהלי וכן מניעת מפגש עם עורך דין במקרים שבהם המשטרה תקבל אישור מיוחד מהיועץ המשפטי לממשלה. 

גורמים בכירים במשטרה ציינו כי לצד הפעילות המבצעית המוגברת, חייבים בעת הזאת המוגדרת כשעת חירום, לנהוג בצעדי חירום. "בשב"כ מבצעים מעצרים מנהליים על פוסטים בפייסבוק, בעוד במשטרה גם כשיש מידע מודיעיני אולם הוא לא מושתת על ראיות מוצקות באותו זמן, לא ניתן לבצע מעצר מניעה של חשודים המתכוונים לבצע פשע חמור, לרבות רצח. זה בלתי נתפס".

עוד ציינו הגורמים כי "המפכ"ל רוצה ליצור מערך הרתעה שלעבריינים פשוט לא יהיה משתלם. אין ספק שניתן היה למנוע מספר מקרי רצח במעצרים מנהליים. מערכות אכיפת החוק והמשפט חייבות להפנים ולהבין את זה. אנחנו לא מדברים על מעצרים מנהליים לצורך פעולות אכיפה שגרתיות כי אם על הברחת נשק, ביצוע ירי ומניעת מקרי רצח. מדובר בסנקציות שינקטו בהם במקרים חריגים בלבד ובאישור מבעוד מועד".

אותם גורמים ציינו כי המפכ"ל אמר את עמדתו בשיחות סגורות והוא פעל מול משרדי ממשלה לקידום המהלך, כי לעניות דעתו זה הדבר היחידי שניתן לבצע על מנת לבלום את עליית הפשיעה בחברה הערבית. 

אלא, שגורמים במשרד לביטחון פנים טוענים כי לא מדובר במהלך מתקדם ולא כזה שבסופו של דבר יובא לכדי הלכה למעשה שכן ישנן מגבלות שלא מאפשרות שימוש במעצרים מנהליים ובאקטים שכאלה במקרים של פשיעה. "אין כוונה במשרד לקדם מהלכים כאלה וזה לא יצא לפועל" ציין גורם במשרד לביטחון פנים.

נדמה כי מעבר לרצון המפכ"ל לנהוג במידת השפיות ישנם גורמים הסבורים שזכויות האדם לא יאפשרו מבחינה חוקית שימוש באקטים מנהליים למיגור הפשיעה. 

מעדאלה - המרכז המשפטי לזכויות המיעוט הערבי בישראל, נמסר בתגובה לפרסום: "עצם השמעת הכוונה לעשות שימוש בכלים הפוגעים אנושות בזכויות האדם, מעידה כי אכן בכוונת הרשויות לנצל את גל הפשיעה שהן עצמן אחראיות לו, כדי ליצור מערכת אכיפת חוק נפרדת לאזרחים הערבים.

"בצעדיה האחרונים, המדינה מוכיחה שהיא מעוניינת לשלוט בציבור הערבי כמו בימי הממשל הצבאי: תחילה על ידי הסתייעות בשב״כ ואחר כך באמצעות הרחבת השימוש בכלי הפסול של מעצרים מינהליים. תוצאת המהלכים הללו היא שלילת גזענית של זכויות יסוד על רקע לאומי. אין דרך להכשיר זאת שלא באמצעות חקיקה אשר ממילא תוכל לעמוד במבחן שיפוטי, ובכוונתו להמשיך ולהיאבק משפטית נגד המגמה המסוכנת הזו".