משפט תיק 4000 התחדש הבוקר (שלישי) בבית המשפט המחוזי, כאשר אבירם אלעד, עד התביעה השני, ימשיך הבוקר את עדותו. אלעד, העורך הראשי של וואלה! לשעבר, משמש כיום כמנכ"ל ערוץ 13. במהלך הדיון, הסתיים שלב החקירה הראשית של אלעד, וכעת החלה החקירה הנגדית על ידי פרקליטי ההגנה. במהלך החקירה הנגדית הודה אלעד כי "ברענון בפרקליטות הוצגו לי קווי ההגנה".

11:25: עם תחילת החקירה הנגדית, פרקליטו של בנימין נתניהו, עו"ד בועז בן צור התייחס לכתבה בנושא תוכנית "המקור" של ערוץ 13, שהסכימה להעביר עשרות אלפי שקלים לניר חפץ בעבור ריאיון. אלעד טען כי לא ידע על קיומו של הסכם כזה. בן צור הקשה ושאל: "בן צור: זה שהתקשורת מלווה את העד תמורת תשלום כזה יש בעיה עם ההתנהלות העיתונאית הזו?", בשלב זה התביעה התנגדה בטענה כי מדובר בשאלות שלא קשורות לעד, אך נדחתה.

בן צור: "ראית אנשים נוספים שהיגעו לתוכנית כמו אבי אלקלעי?", עורך וואלה! לשעבר הודה שראה, ואף היה בקשר מדי פעם עם מי שבן צור טען שהם 'עובדים בוואלה! שהחליטו לנהל את המשפט בתקשורת". לאחר מכן, בן צור שאל אם העד שוחח עם אילן ישועה בזמן החקירה. אלעד השיב שלא, אך פרקליט נתניהו מעמת אותו עם תיעוד של אחד החוקרים, שטוען כי 'ישועה לא יכול לשבש את זה, כי כבר נפגשתם ושניכם יודעים שנפגשתם'. אלעד השיב: "באחת הפעמים שיצאתי ישועה מהרכב לחקירה, ראינו אחד את השני".

פרקליט נתניהו ציין בפני העד כי "ארבע פעמים אמרת בחקירה שאילן ישועה תיאר את צעקותיה של שרה נתניהו. זה נושא שנצרב אצלך כי חזרת עליו ואמרת שזה קרה בשעות הלילה המאוחרות. ישועה אמר באופן חד משמעי שלא דיבר מעולם עם שרה". אלעד: "לא, אמרתי שייתכן והוא שמע אותה או שהיא הייתה ברקע". בן צור ממשיך להקשות ואומר: "היא לא הייתה ברקע ולא בשום מקום, אני מנסה להבין את הפער, אילן מקצין? הוא מפברק כדי לעשות רושם?". אלעד משיב: "אין לי מושג".

11:10: אלעד סיפר כי לאורך תקופתו בוואלה! אילן ישועה טען בפניו כי הוא מגן עליו משאול אלוביץ': "אילן המשיך להגיד לי שהדרישות מגיעות כל הזמן מאלוביץ' שצריך לפטר אותי והוא אומר לי שהוא מגן עלי כי הוא חושב שאני צריך להיות בתפקיד".  הוא אף פירט מספר מקרים בהם הייתה התערבות במינויי כתבים, כמו במקרה של אמיר תיבון, שם ישועה טען כי קיבל הנחיה ברורה מאלוביץ' לשחרר את תיבון, כי כתב יותר מדי נגד רה"מ. "הוא אפילו הציע שם אחר כמו ארז תדמור שהבנתי שלא היה לו מושג מי זה ושזה הגיע דרכו ממישהו אחר", טען אלעד שציין גם כי הניסיון לגייס את אלמוג בוקר לא צלח, מכיוון שלמרות ההסכמה על יכולותיו המקצועיות, "לא התקבל אישור מראש הממשלה או משפחתו למינוי הזה".

לאחר מכן, הוא סיפר כי יום אחד ישועה פנה אליו וטען שהוא מפסיק להתערב בנושאי נתניהו: "הוא לא נימק באופן מסודר מדוע. אני הייתי סקפטי בשלב הזה אבל מאותו רגע מופסקות ההנחתות ואנו עושים את עבודתנו המקצועית. לאחר מכן היו עוד כמה ניסיונות, למשל ב-2017, אמרו לי שאנחנו צריכים לשמור על איוב קרא כי זה חשוב לוואלה!. אם לא נעזור לאיוב, הוא לא יעזור לנו עם פרויקט וואלה תקרוס. זו הייתה שיחה של שעה שהוא צעק וצרח על סף איבוד עשתונות. ואני אומר לו זה לא יקרה זה מדרון חלקלק ואני חוזר על זה שוב ושוב. ישועה אמר שזה מגיע משאול אלוביץ', אבל שהוא בולם את זה".

בסיום חקירתו הראשית, הוא דיבר על החקירה אליה נקרא בפברואר 2018: "הופתעי, אבל שמחתי עליה. הרגשתי נפגע עבירה בשלב זה. הרגשתי שנעשו דברים נוראיים מבחינה עיתונאית בוואלה! וקיוויתי שיגיעו לחקר האמת. במשך תקופה ארוכה היטו והכווינו כתבות הקשורות לנתניהו. לאורך שנים זה היה דבר נורא מבחינתי".

עורך וואלה! לשעבר: "ירדה פקודה לעבות מכתבי תמיכה לשרה נתניהו"


אלעד המשיך בעדותו ושפך מעט אור על התנהלות ישועה בנושא פרשת הצוללות: "הייתה הרבה מאוד התעסקות בנושא בימים ההם מבחינתנו, בצורה הכי אגרסיבית מאילן ישועה. אני זוכר את סיפור המבקר שעוד קדם לסיפור הצוללות, מכתבי תמיכה לשרה נתניהו מצד מעון ראש הממשלה שהתבקנו לעבות וזה ירד כפקודה חד משמעית. חשבתי שזה תרבות שאין לה שום מקום בהתנהלות עיתונאית. יכול להיות שהיינו עוסקים בזה בכל מקרה, אבל כשזה מגיע כהנחתה ברורה לביצוע, ממי שהוא איננו עיתונאי, זה חרה לי מאוד".

תירוש הציגה התכתבויות בין ישועה לאלעד, שהראו כיצד ישועה דרש להעלות כתבות שונות, התומכות בנתניהו, וכיצד אלעד מתעקש על שיקולים מקצועיים עיתונאיים. בסופו של דבר, לאחר ויכוח שהוצג בשיחה, הגיעה הפקודה והכתבה עלתה. כך למשל ביקש ישועה ביום מסוים שכל הכתבות הקשורות למשפחת נתניהו יעברו דרכו. אלעד: "זאת ההנחיה בניסוחים שונים בצורה מאוד ברורה. כל דבר שקשור למשפחת נתניהו עובר דרכו ומקבל את אישורו או אי אישורו ולדעתי זו זוועה".

אלעד: "ההתערבויות ככלל נמשכות סביב הנושא של נתניהו ומשפחתו. אני זוכר כתבה סביב הביקור של שרה נתניהו, שאנו מבקשים לעשות את הכתבה בניגוד לשיקול העיתונאי שלה, ולאחר מכן אילן מכריח אותנו להכניס חמש תמונות שלה לכתבה, ברמת הפירוט הזה. ההתערבות הזו כמה פעמים ביום מולי ומול מיכל". תירוש: "היו התערבויות בנושאים אחרים?", עורך וואלה! לשעבר השיב: "יש ניסיונות על התערבות בנושאים אחרים אבל זה בתדרים אלחים לגמרי וגם לא עם שורה תחתונה שאנו חייבים לבצע מה שהוא אומר. פקודה לביצוע. אני זוכר שתי התערבויות בנושא אל על. במקרה השני דיילת הגישה תלונה נגד בכיר בחברה, מנכ"ל החברה ביקש שלא נפרסם. עשיתי עבודה עיתונאית ופרסמנו למרות הבקשה. כעורך  מגיעות אליך המון תלונות של מפרסמים אני בגישתי תמיד צריך להקשיב להם ולברר זאת מול הכתבים ובסוף שהמוצר שאני  פרסם צריך להיות שלם ולעמוד בסטנדרטים מבחינה עיתונאית".

תירוש: "כמה מתשומת ליבך זה תופס?", אלעד: "במקום לנהל את האתר אני מוצא את עצמי בפינג פונג עם אילן. זה תופש חלק גדול מתשומת הלב שלי. מסיפור הצוללות הבנתי שטעיתי וכל מה שחששתי ממנו מתקיים. הכנתי מכתב התפטרות והתעייצתי עם חבר בכיר בעולם העיתונאות, אמר לי להמתין חודשיים ולראות אם הבטחת ישועה לא להתערב תתקיים. החלטתי עם עצמי שאם עד תאריך מסויים זה לא ייפסק, אעזוב".

"בשלב מסויים הוא מבקש מאיתנו להמתין לאישור של כותרת, כותרת משנה וגוף הטקסט. תיקונים מאוד מאוד פרטניים שכמובן מטיבים עם נתניהו. סוג של מה שאני עושה עם הצנזורה הצבאית על פי חוק אני עובר לעשות עם אילן על פי דרישתו. כשאני מקבל את הטקסט חזרה אני רואה עריכה מקצועית של מישהו שמבין בדבר הזה. באתר חדשותי זה פשע מקצועי והדבר הזה מעכב אותנו לפעמים בשעות אז זה בוודאי פוגע ברמה המקצועית של האתר", העיד אלעד.

אלעד פתח את יום עדותו השני באמירה כי "התערבות בנושא משפחת נתניהו הפריעה לי מאוד, היא פגעה ביכולת שלי לעשות את העבודה. בסופו של דבר זה גם הוביל להתפטרותי. באחד השלבים הלכתי עם המשנה לעורך הראשי ועם עורך דין לענייני עבודה כדי לראות מה מעמדנו". לאחר שנשאל מדוע שב לואלה, הוא טען: "ב-2016 סגרתי את הסטרטפ שלי, ישועה פנה אלי וביקש להיפגש, אז הוא הציע לי לבוא להיות עורך ראשי, הבעתי פליאה".

"הוא אמר לי 'אני יודע שעזבת על רקע ההתערבויות, אני רוצה שתחזור והחלטתי שהדבר הזה גרוע לחברה והורס אותה וצריך להפסיק עם זה, לכן אני צריך עורך ראשי שייחשק אותי ויגיד לי לא בקשר להתערבויות. שהוא אמר את הדברים כך, הבהרתי לו שאם אשקול חזרה זה רק בהבטחה ברורה שההתערבויות הללו נפסקות והוא מפסיק לתת לזה גיבוי", אמר העורך הראשי לשעבר.

עוד הוא העיד כי באותה התקופה, דובריו של ראש הממשלה דאז לא פנו אליו בכלל: "ראיתי בזה דבר חריג מאוד. לתחושתי הבנתי שהם לא פונים כי הם לא צריכים אותי. היכולת שלהם להשפיע על האתר מגיעה בדרכים אחרות".

ראש צוות החקירה יהודית תירוש: "אילן אמר לך ששרה נתניהו עשתה עליך גוגל וחיפשה פרטים עליך. אתה זוכר אם הוא דיבר איתך על חריגות הבדיקה שעשו עליך?". בשלב זה, עורך דינו של שאול אלוביץ', עו"ד ז'ק חן התערב והתנגד: "חוות הדעת של ישועה היא סברה גמורה. אנחנו צריכים ללמוד מהעד על סברתו של אילן ישועה". ההתנגדות התקבלה.

חקירתו מנוהלת על ידי  עורכת הדין יהודית תירוש, ראש צוות תיק 4000 בפרקליטות מיסוי וכלכלה, כאשר אתמול הוא סיפר בעדותו כי מנכ"ל וואלה! לשעבר, אילן ישועה, הבהיר בפני בכירי המערכת באותה תקופה כי שאול אלוביץ' זקוק לראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו: "הוא צייר לנו תמונה ברורה שאלוביץ' צריך את עזרת רה"מ בהחלטות רגולטוריות, ולכן עלינו מוטלת המשימה לעשות דברים שיועילו לראש הממשלה".

כאשר נשאל עד כמה הסביר ישועה את הבקשות שלו להתערב, השיב:"ההתערבות הייתה די ברורה לטובת רה"מ נתניהו. היו עוד התערבויות אבל אין ספק שבכמות, במסה ובאיכות, בירידה לפרטים, ההתערבות לטובתו הייתה ברורה מאוד". בית המשפט: "באיזו דרך?". אבירם: "בכל דרך אפשרית".