נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות תקפה בחריפות היום (חמישי) את המשטרה בעקבות פרסום באתר וואלה! מתחילת השבוע לפיו בכירים במשטרה מתחו ביקורת חריפה על בתי המשפט. במכתב לשר לביטחון הפנים עמר בר-לב כתבה חיות כי אמירות הבכירים "חסרות בסיס וחסרות אחריות". זאת, בתגובה לטענות בכירי המשטרה כי "בגלל מדיניות הענישה המקלה של בתי המשפט - העבריינים שבים לרחובות במהירות ואינם מורתעים כלל".

נשיאת בית המשפט העליון כתבה לשר בר לב כי "למרבה הצער, ביום 10.10.2021 פורסם כי 'במשטרה חושפים את מחיר המאבק בנשק לא חוקי, ומאשימים: 'סלחנות בתי המשפט עולה מיליארדים''". הנשיאה חיות מתחה ביקורת במכתבה על האמירות וציינה כי "בית המשפט העליון, אשר פסיקותיו מנחות את מערכת בתי המשפט כולה, עמד לא אחת, לרבות בעת האחרונה, על הצורך בענישה מחמירה לשם מיגור הפשיעה הגואה, ובפרט ביחס למכת המדינה של עבירות הנשק, ומי שיעיין בפסקי הדין ימצא לכך תימוכין למכביר".

חיות קראה לשיתוף פעולה בין גורמי האכיפה. "על מנת שהמאבק יישא פרי נדרשים מאמץ משולב ושיתוף פעולה בין כל הגורמים הנוגעים בדבר. לעומת זאת, הטחת האשמות בלתי מבוססות אינה מועילה ואינה תורמת דבר".

בפרסום בוואלה! בראשון, העריך גורם בכיר במשטרה כי כל תפיסת רובה או אקדח עולה לתקציב המשטרה, שמגיע מקופת המדינה, כרבע מיליון שקל. "זה כולל את שעות עבודת השוטרים, דלק, הפעלת אמצעים וטכנולוגיות, מודיעין ועוד", אמר הגורם הבכיר. "כשהציבור שומע שנתפס אקדח הוא לא מדמיין לעצמו את כמות המשאבים שאנו משקיעים מאיסוף המודיעין וההכנות למבצע החיפוש ועד הגשת כתב האישום".

הבכיר הוסיף כי "העלויות הגדולות ביותר הן העלויות של המבצעים עצמם שלעיתים משתתפים בכל אחד מהם מאות שוטרים, כי צריך להיכנס ללב כפר ערבי עם כל ההשלכות והאיומים שעלולים להיות. אנו מבצעים עשרות אלפי חיפושים בשנה, רובם ללא תוצאות חיוביות. העבריינים מאוד משתכללים ביכולות להסליק אמצעי לחימה ולא תמיד אנחנו מצליחים לאתר אותם".

נשק לא חוקי שנתפס (צילום: דוברות המשטרה)
נשק לא חוקי שנתפס (צילום: דוברות המשטרה)

במשטרה האשימו כי גם במקרים שבהם המשטרה מצליחה לעצור חשוד ולקשר אותו ראייתית לנשק בלתי חוקי, בתי המשפט נוקטים בענישה מקלה, ולדברי הגורם ב-70% מהמקרים נגזרים על העבריינים עונשים של פחות משנת מאסר. במקרים רבים אחרים העבריינים נשלחים לעבודות שירות, מעצרי בית או שבועות בודדים בכלא. אחרי השקעה משטרתית נרחבת, הצבת כוחות גדולים, תכנון ארוך והוצאה כספית גדולה - עברייני האמל"ח חוזרים מהר מאוד לרחובות, כשהם לא מורתעים, ושוב מחזיקים בנשק. "הסלחנות של בתי המשפט מביאה לכך שהציבור משלם מיליארדים במאבק המשטרה נגד החזקת אמצעי הלחימה הבלתי חוקיים", אמרו במשטרה.

מנתוני המשטרה עולה כי בשנת 2021 חלה עלייה של 32% במספר כתבי האישום בגין עבירות אמל"ח, כמו גם עלייה של 30% במעצרים עד תום ההליכים ביחס לתקופה המקבילה אשתקד. בסך הכל, לאורך תקופה זו נעצרו 4,732 בחשד לעבירות נשק בלתי חוקי וירי, ונתפסו לפחות 430 אקדחים, 120 תתי-מקלעים, 400 רובים מסוגים שונים, מאות רימונים, חלקי נשק, חומרי נפץ וחבלה ואלפי פריטי תחמושת.