בית המשפט העליון דחה הבוקר (חמישי) את עתירת בני משפחת אלקיעאן שדרשו לפתוח בחקירה פלילית נגד השוטרים המעורבים באירוע שכונה "פרשת אום אל חיראן". בית המשפט העליון קבע כי אין להתערב בהחלטתו זו של פרקליט המדינה.

תיעוד מהאוויר: פיגוע הדריסה באום אל חיראן שבנגב

בית המשפט עמד על כך שהליך הבדיקה שערכה מח"ש היה מקיף ומעמיק, וכי החלטת פרקליט המדינה נתקבלה לאחר בחינה יסודית של חומר הראיות הנרחב שנאסף, שכלל בין היתר גביית הודעות מהשוטרים ומגורמי הרפואה שהיו בזירה, חומר מודיעיני, חוות דעת בליסטיות, חוות דעת של חוקר תאונות דרכים, חוות דעת של המרכז הלאומי לרפואה משפטית והמעבדה הביולוגית, ניתוח של סרטונים ממהלך האירוע שבוצע על ידי מומחים בתחום הראיות הדיגיטליות, איסוף מסמכים פורנזיים מהזירה, סרטונים והקלטות מרשת הקשר.

בית המשפט מצא כי החומר מקיף את כל ממדי החקירה הרלוונטיים, וכי גם בהתחשב בפגמים שנפלו בגרסאות של חלק מהשוטרים, המסקנה העולה מהדברים היא כי אין אפשרות להכריע באופן קונקלוסיבי מהן הנסיבות המדויקות שהתקיימו באותן שניות של המולה ולחץ, כיצד בדיוק בוצע הירי, ואם הרכב אמנם היה בשליטתו של המנוח בשלב שבו סטה ופגע בשוטרים אם לאו.

הרכב שביצע את פיגוע הדריסה באום אל חיראן (צילום: הדס פרוש , פלאש 90)
הרכב שביצע את פיגוע הדריסה באום אל חיראן (צילום: הדס פרוש , פלאש 90)

בית המשפט הוסיף כי הפעילות בזירה הייתה בעלת אופי מבצעי והתרחשה באפלה, בעצימות גבוהה ובתנאי לחץ, וכי את פעולות השוטרים וגורמי הרפואה שנכחו בזירה יש לבחון על רקע תנאים מיוחדים אלה והאנדרלמוסיה ששררה במקום, שכן עד כדי כך שאחד השוטרים פתח באש לעבר רכב משטרתי.

בסיכום הדברים, ועל רקע הפסיקה העניפה בנושא, בית המשפט קבע כי לא מתקיימים התנאים החריגים המצדיקים התערבות בהחלטתו של פרקליט המדינה. בית המשפט הבהיר כי פסק דינו תָחום לשאלה אם היה מקום לפתוח בחקירה פלילית, ואין בו משום הבעת עמדה לגבי הליקויים המערכתיים והמבצעיים שנפלו בפרשה קשה זו

כזכור, הפרשה אירעה בחודש ינואר 2017, כאשר בשעות לילה, הגיעו כוחות משטרה גדולים אל הכפר הלא מוכר בנגב, אום אל חיראן, כדי להוציא לפועל צווי הריסו שהוצאו למבנים באזור. כוחות המשטרה נתקלו בהתנגדות, ובהגיעם לביתו של יעקב אלקיעאן (שנהרג בתקרית) שהיה מיועד להריסה, הבחינו השוטרים ברכבו כשהוא מונע. הוא פתח בנסיעה, חלף על פני השוטרים ולא נענה לקריאותיהם לעצור. 

זירת פיגוע הדריסה שהתרחש הבוקר באום אל חיראן, בו נרצח רס''מ ארז (עמדי) לוי ז''ל (צילום: דוברות המשטרה)
זירת פיגוע הדריסה שהתרחש הבוקר באום אל חיראן, בו נרצח רס''מ ארז (עמדי) לוי ז''ל (צילום: דוברות המשטרה)

אחד השוטרים חש בסכנה לחייו ולחיי שוטרים נוספים שעמדו בצד השביל, ופתח לדבריו באש לעבר גלגלי הרכב. הרכב המשיך בנסיעה, ושוטר נוסף ירה לעבר גלגלי הרכב. או-אז החל הרכב להאיץ, ובשלב מסוים סטה בחדות ימינה ופגע בשוטרים שעמדו במקום. שוטר אחד, רס"ב ארז שאול לוי עמדי ז"ל, נהרג, ושני שוטרים נוספים נפצעו.

הדיון בעניין נסוב סביב השאלה שמא מדובר בפיגוע דריסה כפי שהציגו זאת השוטרים, או שמא אלקיעאן דרס את השוטר למוות כתוצאה מהירי לעברו. שכן, על פי חוות דעת המכון לרפואה משפטית, מתברר שמשלא קיבל טיפול רפואי בזירה, נפצע אלקיעאן בגבו ובברכו הימנית, ומת כתוצאה מאיבוד דם ככל הנראה בטווח זמן של עשרות דקות מעת היווצרות הפציעה.

השופט גרוסקופף, בין הפוסקים במשפט הנוכחי, הזכיר כיבאשר לשאלה אם המנוח פגע בשוטרים באמצעות רכבו במכוון, הרי שבהחלטת פרקליט המדינה נאמר כי "לא ניתן להכריע בשאלה זו במידה גבוהה של וודאות". בנסיבות אלו, הרי שמבחינת הדין הפלילי – יעקוב אלקיעאן היה ונותר חף מפשע.