המשטרה ממשיכה את מאבקה למיגור הפשיעה במגזר הערבי במסגרת מבצע "מסלול בטוח", אותו מלווה ומוביל סגן השר לביטחון פנים ניצב בדימוס יואב סגלוביץ, שמגלה שביעות רצון מהפעילות בשבועיים האחרונים ומהנתונים שריכזה במהלך השבוע האחרון.

לקראת הפעילות שצפויה להימשך בשבוע הקרוב במשטרה סימנו יעדים מרכזיים ביחד עם כלל ארגוני האכיפה, כאשר עיקר הפעילות תופנה לעבר נותני שירותים פיננסים (נש"פ) או כפי שהם מכונים "צ'יינג'ים", המסייעים לאותם ארגוני פשיעה ועבריינים להמיר את כספם.

מפכ"ל המשטרה, רנ"צ יעקב שבתאי התייחס בטקס החלפת מפקד מחוז מרכז לפעילות המשטרה אל מול ארגוני הפשיעה. המפכ"ל אמר במהלך נאומו: "הזורעים בדמעה, ברינה יקצורו. מתחילת השנה זרענו אין ספור פעולות מודיעיניות, חקירתיות ומבצעיות, ולאחרונה, לאחר חודשים של הבשלה, התחלנו לקצור את הפירות. לצד הכוח והמשאבים הרבים שאנו מפעילים למיגור הפשיעה, נדרשת גם התחבולה והתעוזה שאותם אני מעודד. פעילות יצירתית, מתוחכמת שלרוב גם נעשית הרחק מעיני הציבור". 

"רק במהלך השבוע האחרון חשפנו פעילויות של חודשים רבים בהן החדרנו סוכנים ללב ארגוני הפשיעה. הודות לשוטרים ומפקדים אמיצים הצלחנו להביא לעשרות רבות של עצורים בפרשיות שונות ברחבי הארץ וכאן במרכז, פרשיות שעסקו בסחר רחב בסמים קשים והימורים בלתי חוקיים. בנוסף כפי שכבר הדגשתי, הכרזנו מלחמה על כיסם של העבריינים עם תקיפה כלכלית משמעותית שרק בשבוע האחרון גרמה להם לנזקים של מאות מיליוני שקלים". 

"כאן אני יכול לומר - שזו רק ההתחלה! בתקופה הקרובה עוד צפויות פעילויות רבות להיחשף לציבור עם גלי מעצרים גדולים ופגיעה אנושה בארגוני הפשיעה. לא ננוח ולא נחדל, אלא נגביר ונעצים את המאבק על הביטחון של כולנו", סיכם המפכ"ל.

הצ'יינג'ים על הכוונת

ראש מחלקת חקירות באגף חקירות ומודיעין (אח"מ) במשטרה נצ"מ זיו שגיב, פירט את המהלכים ופעילות הגופים בהובלת המשטרה במסגרת מבצע מסלול בטוח. "הצלחנו להשיג שיתופי פעולה עם גושי האכיפה הנוספים בעיקר רשות המיסים ואגף שוק ההון שעוזרים לנו לתפוס נותני שירותי מטבע ובשבוע הקרוב אנחנו נטפל בצ'יינג'ים ועיקר האכיפה תהיה אכיפה מנהלית".

"בשבוע שעבר טיפלנו במספר צ'יינג'ים ותפסנו גם כסף, אבל השבוע נתמקד בפעילות זו", אמר נצ"מ שגיב והוסיף: "מיקדנו השבוע את הפעילות כלפי עסקים שעבריינים מתפרנסים מהם או שהם נותנים להם חסות. צווי סגירה שהוצאנו בעיקר באזור הצפון יחד עם רשויות מקומיות ומשרד הכלכלה".

הוא פירט: "סגרנו תחנות דלק פיראטיות, תפיסת מוצרי טבק מזויפים יחד עם הפדרציה, טיפול ממוקד במגרשי כלי רכב להשכרה לעבריינים, עסקים לשטיפת כלי רכב שההכנסות פנו לארגוני פשיעה, הריסת מבנים ששימשו גורמי פשיעה, תפיסת בלוני גז שמולאו על ידי חברות ללא היתר ובצורה פיראטית".

הוא הוסיף וסיפר כי התקיימה "פעילות מאד משמעותית בעיקר של מג"ב ויחידת הפיצו"ח של משרד החקלאות של ביצים ובשר שמגיעים מאזורים אסורים. שיתוף פעולה עם משרד התחבורה לסגירת מוסכים. הכל תחת כוונה ומטרה אחת. במסגרת המבצע הפעילות המרכזית ביותר היתה של ימ"ר מרכז עם הפעלת סוכן ומעצרם של 13 סוחרי אמל"ח מהמגזר".

כשנשאל מהי הייחודיות של המבצע הסביר: "אנחנו מנהלים את המבצע "מסלול בטוח" במסגרת שולחן עגול שבו יושב גם נציג בכיר של השב"כ וכן בכירי הרשויות האכיפה הנוספות ומשם יוצאים אל היעדים". הוא הדגים: "אגף התנועה פעל כנגד עברייני תעבורה במגזר ורשם 1,342 מפגשים של שוטר עם נהג שהסתיימו בקנסות או השבתות כלי רכב. שלושה נהגים מהמגזר שנעצרו בגין עבירות תנועה כ–100 הורדות מהכביש של כלי רכב מהמגזר".

כששנשאל מה עיקר הפעילות במסגרת המבצע, שצפוי להימשך כחצי שנה, ובמה הוא שונה מפעילותה השוטפת של המשטרה, אמר: "אנחנו מסמנים יעדים, תופרים חליפה כלפי כל עבריין תוך שילוב ושיתוף פעולה של גורמי אכיפה נוספים במטרה לפעול כנגד אותם גורמים ויעדים והכל כדי להשיב לציבור את תחושת הביטחון. הגדרנו כ–200 מחוללי פשיעה במגזר הערבי וכן יש לנו מחסנית שבמקרים שבהם פעלנו כנגד עבריין מיד לאחר מכן אנחנו מוציאים מהמחסנית עבריין נוסף ופועלים נגדו". 

נצ"מ שגיב מוסיף כי השבוע הוגשו על ידי חטיבת התביעות של המשטרה ארבעה כתבי אישום כנגד יעדים ונרשמה פעילות בתחום רישוי כנגד שבעה בתי עסק. "בשבוע האחרון התבצעו 61 חיפושים, 39 מעצרים, 19 תפיסות אמל"ח, 16 כלי רכב שנתפסו, שבעה בתי עסק שפעלנו לסגירה, הריסה של מבנה אחד ללא היתר וארבעה כתבי אישום ושני מעצרים עד תום ההליכים", מנה. 

כשנשאל אם הוא מרוצה מההישגים עד כה ענה: "המטרה המיידית היא להיכנס למסלול בטוח בין כל ארגוני האכיפה . העובדה שהצלחנו לכנס סביב שולחן עגול את כל הרשויות ובמקום שכל אחת תמשוך לכיוון שלה לרכז ולמקסם את הפעילות תחת אותה מטרה עם יעדים מוגדרים ומשאבים מאוחדים היא הצלחה מיידית ובכך נביא להתמוטטות ארגוני הפשיעה והעבריינים. מבחינת העבריינים אנחנו בסך הכל בשבוע השני של האכיפה והיעד הוא לטווח הארוך".