קציני משטרה בכירים ושוטרים ותיקים מספרים על תחושות קשות בקרב לובשי המדים תחת פיקודו של המפכ”ל יעקב שבתאי. “ארגון לא מאורגן”, מתארים קצינים בכירים את הנעשה בגוף אכיפת החוק. “ציפינו למפקד שיגיע וירים אותנו למקום שהיינו בו לפני שנים, אבל הנסיגה נמשכת. שוטרים רבים מניחים את התעודות ומתפטרים”.

“משהו לא טוב קורה במשטרה”, אומרים שוטרים ותיקים. “זו לא אותה התחושה ולא אותה המחויבות שלשמה התגייסנו. ישנם מינויים פוליטיים של קצינים בכירים, קצינים בכירים פרשו, שדרת פיקוד חלשה מכדי שתוביל את המערכת לשינוי שכולם ייחלו לו, התעלמות מהפרט ועוד. חבל. הארגון כבר לא אטרקטיבי, והרוח הרעה מחלחלת אל כולם. המשטרה לא נמצאת במקום שהייתה בו לפני שנים. זה תהליך אטי של הידרדרות”.

משטרת ישראל (צילום: משטרת ישראל)
משטרת ישראל (צילום: משטרת ישראל)


גורמים במשטרה מוסיפים: “המשטרה ספגה סטירות לחי, והשוטרים כבר לא מרגישים מוגנים ובטוחים. יש היום שיימינג ברשתות, כל אחד מצלם, וכל שוטר מגיע לאירוע בחשש גדול. שוטרים וקצינים מתמודדים בבית המשפט עם אירועים שהתרחשו בזמן פעילות ובמהלך משימה ושליחות, ואין גיבוי ותמיכה. שוטרים מותקפים בהפגנות ולא יכולים להגיב. שוטרים מטפלים באכיפה של קורונה, וזה לא נראה טוב מול אזרחים. יש מתקפות מהצד הפוליטי. הכל היה מותר בשביל לפגוע במותג הזה שנקרא משטרה. ואי אפשר להתעלם גם מהשכר הלא מפתה. קצינים שנתקעו באותם תפקידים מאבדים את המוטיבציה”.

המספרים לא מחמיאים: במהלך שנת 2021 הופנו לגיוס למשטרה 32 אלף בקשות של אזרחים ורק 1,044 נמצאו מתאימות (כ־3% בלבד), מה שמעיד על טיב הפניות. במהלך השנה התפטרו מהמשטרה 400 שוטרים, ועשרות נוספים כבר הגישו מכתבי התפטרות. שוטרים רבים אחרים פרשו, ועשרות בקשות לפרישה מוקדמת נדחו. “אם הכל היה טוב, לא היו כל כך הרבה מתפטרים ובקשות לפרוש”, אומרים המבקרים.
במשטרה עצמה מעדיפים לראות את חצי הכוס המלאה ואומרים: “ל־14.5% במשטרה יש תואר אקדמי ול־0.3% יש תואר שני ושלישי. 2% הם טכנאים והנדסאים”.

אותם גורמים מציינים כי עם כניסתו לתפקיד, הבין המפכ”ל שבתאי את חומרת המצב וכי הוא רואה כמשימה מרכזית את הטיפול במיתוג המשטרה והחל בשורה של צעדים להוביל לשינוי. “המפכ”ל הקים צוות מקצועי להעצמת ההון האנושי בארגון”, הם אומרים. “נחתם הסכם שכר דיפרנציאלי והועלה שכר השוטרים בתפקידי ליבה – סיור, חקירות, יס”מ וכו’. נחתם הסכם היעדר ביטחון תעסוקתי על תוספת 7%, כמו בצבא.

בתקציב החדש שדאג המפכ”ל להגדיל בעשרות מיליוני שקלים לתמלוגים לשוטרים במשימות מיוחדות. הוקם מרכז לליווי הפורשים, לרבות הכנות להסתגלות לשוק העבודה. המפכ”ל יודע שהשוטרים עובדים הרבה יותר קשה יחסית לשכר שהם מקבלים והוא שוקד על פעולות נרחבות בנושא”.

גורמים בסביבת המפכ”ל מציינים: “חבטו במשטרה במשך שנים. פוליטיקאים הלמו בארגון ובמשך שנתיים לא היה מפכ”ל אלא ממלא מקום. כל אלה נתנו את אותותיהם. אנחנו בדרך הנכונה”.