קרובים מאוד לפיצוח: חוקרי ימ"ר מחוז ירושלים יכולים לחכך ידיים בסיפוק גדול ויחד עם זאת, להתאזר מעט בסבלנות, שכן ביממה האחרונה הם רשמו התפתחות מרשימה בחקירת פרשת חטיפתו ורציחתו של הנער ניסים שטרית ובכך הביאו לסיומה של תעלומה בת 35 שנים שהניבה תיק חקירה רווי באבק תחת כותרת על"נ (עבריין לא נודע).

התיק חזר לפעילות לפני כשלושה שבועות, עת הגיעו ממצאים של דגימות DNA, אשר הפיחו אור ותקווה על שתי פרשיות בלתי פתורות מלפני שלושה עשורים. כאמור, ביממה האחרונה הצליחו החוקרים לגבות הודאה רשמית מאחד החשודים, שסיפר כי לא התכוון לרצוח את שטרית אולם הודה כי יחד עם שניים נוספים, בהם בנו של שר לשעבר, גרמו למותו והם שותפים להעלמת גופתו. כך עולה מפרטים שנחשפו במהלך דיון בבית משפט בעניין הארכת מעצרם של חמישה משמונת החשודים שבידי המשטרה.

מוקדם יותר היום, פורסם כי החשודים בחטיפתו וברציחתו של הנער ניסים שטרית ב-1986, וברציחתו של אבי אדרי בראשית שנות ה-90, נמצאים בידי המשטרה. גורם בכיר במשטרה ציין היום (חמישי) כי "בימים האחרונים חלה התקדמות משמעותית בחקירה, אנחנו מאמינים שהמעורבים בשני מקרי הרצח נמצאים בידינו". הוא הוסיף: "מידת מעורבותו של אליעזר ברלנד, והקשר שלו לאותם אירועים ברורה, אולם צריך לזכור כי החקירה עדיין מתנהלת".

הרב ברלנד בבית המשפט (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
הרב ברלנד בבית המשפט (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

מעצרם של ארבעה מהחשודים שנעצרו במסגרת חקירת תיקי רצח והיעדרות ב-8 ימים לבקשת צוות החקירה, עד ליום רביעי הקרוב. כמו כן, בהסכמת נציג המשטרה, חשודה נוספת שנעצרה, נשלחה למעצר בית מלא למשך 7 ימים.

ביום שני האחרון, המשטרה הפגישה בין מאיר שטרית, אחיו של ניסים, האברך שנחטף ומאז נעלמו עקבותיו, לבין ברלנד, כאשר ובמהלך השיחה ביניהם התוודה הרב ברלנד בפני האח: "אתה יכול לקרוא קדיש על אחיך הוא לא בן החיים ממזמן. אני יכול להצטער על כך שלא עדכנתי אותך כבר אז".

בתוך כך, המשטרה ממשיכה את החיפושים אחר גופתו של הנער ניסים שטרית, אשר מתמקדים כעת ביער הנמצא באזור ירושלים. החיפושים מתמקדים ביער האמור בעקבות פרטים שעלו מהחקירה, ובעקבות עימות שנערך בין "הרב" ברלנד לאחיו של ניסים שטרית. החוקרים החליטו לצאת ולבחון את השטח, כדי לקיים בדיקה דקדקנית במטרה להתחקות אחר גופתו של שטרית.

אתמול הוארך מעצרו של "הרב" ברלנד בתשעה ימים, לאחר שקשר את עצמו לאירועי הרצח וההיעדרות שהתרחשו לפני למעלה מ-30 שנה בירושלים, באחד מהם נחטף שטרית ומאז נעלמו עקבותיו, ובשני נרצח אבי אדרי וגופתו נמצאה ביער רמות. 

ברלנד, שנעצר אתמול בחשד למעורבות באירועים, מצוי במאסר ומאושפז במר"ש (מרכז רפואי של שב"ס) לאחר שהורשע בביצוע של קבלת דבר במרמה, עושק וניסיון לאיום ובעבירות מס והלבנת הון. למרות שבמסגרת הסדר טיעון נגזרו על ברלנד 18 חודשי מאסר, יירצה חמישה חודשים בלבד משום שהיה במעצר קודם לכן.