האם בתי המשפט מחמירים או מקלים בעונשם של עברייני מין מורשעים? בחודשים האחרונים מספר פרשיות בהן חשד לעבירות מין התפרסמו בכלי התקשורת. עם זאת, המצב בבתי המשפט אולי לא משקף את הזעם הציבורי והפוליטי שהתופעה מייצרת. עו"ד מיכאל כרמל, סנגורו של השחקן משה איבגי שמרצה כעת עונש מאסר בפועל לאחר שהורשע בעבירות מין חושב הפוך, ואמר הבוקר (שלישי) בראיון ליואב מינץ בתוכניתו "קפאין" ברדיו צפון 104.5FM: "ההחלטות נעשו חמורות בגלל הביקורות והחגיגה בעיתונות".

על הטענה שבתי המשפט מקלים על עברייני המין ענה כרמל: "לצערי, אני חושב ההפך. המצב בציבוריות הישראלית ובתקשורת (הוא), שכל שופט שחורג מהנורמה במה שמותר ואסור, מקבל קיטונות של בוז. שופטים פוחדים מה יגידו עליהם בתקשורת".

בהתייחס לפרשה בה הורשע תושב עוספיה שהיה מאבטח במוסד לימודים וביצע עבירת מין בנערה בת פחות מ-14 ועליו נגזרו 4 שנות מאסר, בניגוד לעמדת הפרקליטות שדרשה בין 8 ל-6, אמר: "מצד אחד העונש הוא הרבה יותר קל ממה שהפרקליטות ביקשה, ומצד שני הוא לקח אחריות בהזדמנות הראשונה, והמעשים נעשו בהסכמה. הוא עבר טיפול של עברייני מין, וזו טעות לשלוח אותו לכלא.

עם זאת אמר: "אין ספק שזאת עבירה חמורה, אבל הענישה במדינת ישראל היא אינדבידואלית. במצבים בהם בן אדם לוקח אחריות בחקירה הראשונה, מקבל טיפול, מכה על חטא - אז כל גורמי המקצוע אומרים שהוא לא צריך ללכת לכלא אלא לקבל טיפול. עבריין שלא לוקח אחריות הוא מסוכן".

משה איבגי (צילום: ראובן קסטרו, וואלה!)
משה איבגי (צילום: ראובן קסטרו, וואלה!)

"אין יותר שיקום"

על פרשת משה איבגי, אותו ייצג, אמר כרמל: "הסיבה היחידה שהאיש הזה הלך לכלא זה השם שלו והפרסום. לטעמי, המעשים שהוא הורשע בהם לא הצדיקו את שליחתו למאסר. בית המשפט קיבל החלטה חמורה בגלל הביקורות ובגלל החגיגה בעיתונות. אם לא היו מתערבים הוא לא היה הולך לכלא".

לדעתו של עורך הדין הבכיר, בתי המשפט מחמירים בענישתם כלפי עברייני מין: "נכון, אין יותר שיקום, השיקום מת. היום יש רק עונש ונקמה. השיקול היחיד שמנחה את השופטים זה עין תחת עין כשמדובר בעבירות מין".