עורך הדין גל לברטוב, ראש המחלקה הבינלאומית בפרקליטות המדינה לשעבר, התראיין הבוקר (חמישי) בתכניתם של ניסים משעל וגיא פלג ב-103FM והתייחס למחלוקת המשפטית סביב הילד איתן בירן וצו המעצר הבינלאומי שהוצא נגד סבו: "איטליה יכולה להוציא צו מעצר כזה נגד הסב, אם הרשויות יגיעו למסקנה שיש להן בסיס להגשת כתב אישום. ישראל יכולה לפעול לפי שיקול דעתה כשתקבל בקשת הסגרה מנומקת, לרבות ראיות רלוונטיות".

איה דודתו של איתן בירן בבית המשפט: "רוצה שאיתן יחזור הביתה" (צילום: רויטרס)

הוא הוסיף: "אם מדברים רק על צו מעצר בין לאומי, ישראל לא עוצרת על פיו, זה בניגוד לחוק ההסגרה ולמדיניות שלה. זה לא אומר שאותם מבוקשים לא יעצרו במדינות אחרות. אם לא הוגשה לישראל בקשת הסגרה - הוא לא ייעצר על סמך צו כזה".

לדבריו של לברטוב, במרבית המקרים הוצאת צו ככזה נגד הסבר יעשה כחלק מהליך אזרחי ללא התקדמות לעבר המישור הפלילי, במטרה לשמר חיים תקינים עבור הילד. "אבל יש יוצאים מן הכלל", הבהיר. "יש מקרים קיצוניים ויכול להיות שהמקרה הזה יהפוך לאחד מהם".

"אף אחד לא אוהב שיש נגדו צו מעצר, אבל הוא יתמודד ככל שצריך"

עורך הדין רונן דליהו, המייצג את משפחת פלג המהווים צד בתביעת המשמורת על הילד, דן גם הוא בסוגיה המשפטית, לקראת הדיון שיתקיים בבית המשפט בעניינו של הסב: "אף אחד לא אוהב שיש נגדו צו מעצר, אבל הוא יתמודד".

עורך הדין הסביר את סוגיית מקום מגוריו של הילד, שנקבע בבית הדין לענייני משפחה כי מקום מגוריו באיטליה, בניגוד לטענת משפחת פלג כי מקום המגורים הוא בישראל. "ככל שההורים קובעים שהנסיעה נעשית לתקופה קצרה או לתכלית מסוימת, לא מתנתק הקשר בין קטין למקום המגורים הרגיל, כך על פי אמנת האג". 

כלומר לדבריו, במקרה בו הורים מעתיקים את מקום מגוריהם לצורך דוקטורט, כפי שטוען שעשה האב טל בירן, אזי "כל הזיקות נשארו בישראל, העובדה שהוא נמצא באיטליה פרק זמן כזה או אחר לא מנתקת את זיקתו למדינה, שהיא מרכז החיים שלו". 

הוא סיפר כי הילד, איתן בירן, נמצא בימים אלו בישראל ומבלה את הזמן בין שתי המשפחתו, אך טען כי אף פסיכולוד לא בחן את מצבו לנוכח המחלוקות המשפטיות. "יש טענת הגנה של הנזק לילד מהחזרתו, וזה לא נבחן עד היום על ידי אף איש מקצוע", הוסיף.

סייעה בהכנת הכתבה: עופרי גליכמן/103fm.