בית המשפט המחוזי בתל אביב הרשיע הבוקר (שלישי) את יצחק אברג'יל, ברצח של שלושה אזרחים ב"פיגוע הפלילי" בשנת 2003, אז ניסה להתנקש בזאב רוזנשטיין, וקבע גם כי עמד בראש ארגון פשיעה ושלט באופן בלתי מעורער. בית המשפט קבע עוד כי אברג'יל שלט באופן בלתי מעורער בארגון. זאת, שבע שנים אחרי הגשת כתב האישום במסגרת תיק 512, בהליך שבמסגרתו העידו חמישה עדי מדינה ונאשם אחד מת בתאו בכלא. זהו תיק הדגל של הפרקליטות במלחמה בפשע המאורגן.

"מדובר באירוע שהיה חריג בקיצוניותו ואלימותו. לא בכדי הוא כונה 'פיגוע פלילי' ועורר סערה וזעזוע", אמרה השופטת גיליה רביד על ניסיון הרצח שבמרכז כתב האישום. "בקרב הציבור באותם ימים. בא כוח המאשימה אמר בהקשר זה בפתיחת ההליך הפלילי, כי הגם שדברי הימים של מדינת ישראל רצופים מעשי פשע קשים וחמורים - עדיין כזו לא הייתה. הייתה זו קפיצת מדרגה במאבקי השליטה בעולם התחתון תוך חציית קווים אדומים. המעורבים בביצוע האירוע הפגינו זלזול מוחלט בחיי אדם והתעלמות מהאפשרות לפגיעה קטלנית בעוברי אורח תמימים שנוכחותם בזירה הייתה צפויה ואפילו ודאית, כפי שגם קרה. נאשם 1 (אברג'יל) - היה הרוח החייה של האירוע, בסיס לרצח בכוונה תחילה".

"התוודענו לפנים הרבות של נאשם זה", כתבה רביד. "אברג'יל ניסה לשכנע אותנו בעדותו כי לאחר שחרורו מהכלא הוא שינה את דרכיו וזנח את דרך הפשע. הוא תיאר את התובנות שרכש בזכות לימודיו וציין את הריאיון עמו בתכנית הטלוויזיה של דן שילון ואת הבטחתו שם שלא לחזור לפשע. לא ברור עד כמה באמת התכוון אברג'יל לשנות את דרכיו לאחר השחרור, ואולם הלכה למעשה לא כך קרה. כעולה בין השאר מעדותו, חייו האפורים של עובד כפיים במפעל, מקום עבודה שבו הושם לאחר שחרורו, לא הלמו את אישיותו ואת שאיפותיו להערצה, כסף, כבוד ופרסום. המציאות לימדה שלא זו בלבד שלא שינה את דרכיו אלא שגדל, התעצם, שכלל את קשריו ויכולותיו והקים ארגון עברייני רב מעללים, למגינת ליבה של החברה".

אבי רוחן בבית המשפט (צילום: אבשלום ששוני)
אבי רוחן בבית המשפט (צילום: אבשלום ששוני)

בפתח הדיון אברג'יל ביקש לדבר, והכריז כי הוא לא מאמין לבית הדין. "אני מבחינתי ביום שתרבות השקר השתרשה בבית משפט אין לי טעם לחכות לגזר דין כי יש רוח גבית שנוטה לכיוון הפרקליטות ועם כל הכבוד הציבור נותן 7% אמון בבית משפט. זה לא מעניין אותי. לא רוצה לבוא לדיון הבא", אמר.

זירת ניסיון החיסול של זאב רוזנשטיין בדצבמר 2003 (צילום: ברקאי וולפסון)
זירת ניסיון החיסול של זאב רוזנשטיין בדצבמר 2003 (צילום: ברקאי וולפסון)

כתב האישום הוגש בחודש יולי 2015 נגד יצחק אברג'יל, אבי רוחן, מאיר אברג'יל, ישראל אוזיפה, אילן בן שטרית, דודו בן שטרית, מוטי חסין, גולן אביטן ואחרים. חלק מהנאשמים, בהם מאיר אברג'יל, חתמו על הסדר טיעון בו הם הודו והורשעו. השאר, ובראשם יצחק אברג'יל ויד ימינו אבי רוחן, נאבקו על חפותם והבוקר הרכב השופטים גיליה רביד, שי יניב וירון לוי יכריע את דינם.

מכתב האישום עולה כי במהלך השנים 2006-2002, פעל ארגון פשע ממוסד בארץ ובעולם בראשותו של יצחק אברג'יל, במבנה ייחודי הכולל עשרות מנהלים וחיילים שהתאגדו בקבוצות עברייניות המתמחות בתחומי פשיעה שונים, מהחמורים בדיני העונשין. הקבוצות חלשו על טריטוריות שונות ותחומי עיסוק שונים בהיררכיה סדורה, ותוך שיתוף פעולה ביניהן, במטרה משותפת שעיקרה להשתלט על עולם הפשע בישראל, תוך ניהול מלחמת חורמה עקובה מדם כנגד מי שהגדירו כאויביהם.

שיאה של מלחמה זו הוא באירועים המתוארים באישומים השלישי והרביעי, לפיהם נרצחו מפיצוץ מטען חבלה שנועד לפגוע בזאב רוזנשטיין, שלושה חפים מפשע - נפתלי מגד, רחמים צרויה ומשה מזרחי, ונפצעו עשרות חפים מפשע.

לצד עבירות האלימות החמורות, שלח הארגון זרועותיו גם לעבירות סמים רחבות היקף בישראל ובמדינות שונות ורבות בעולם. זרוע הסמים של הארגון פעלה אף היא באופן מאורגן, היררכי, שיטתי ומקצועי, והניבה רווחים עצומים ששימשו את הארגון להתעצמותו ומימוש מטרותיו.

במסגרת ניהול המשפט נשמעו עשרות עדי תביעה והוגשו לבית המשפט על ידי התביעה אלפי מוצגים, שעיקרם שיחות האזנת סתר, במהלכן נשמעו חברי הארגון מתכננים ומממשים את התוכנית הפלילית של הארגון. בשנת 2020 נמצא יוסף (ז'וז'ו) לוי מת בתאו בכלא איילון. לוי היה אחד החיילים בקבוצה האשדודית והואשם במעורבות בניסיון ההתנקשות בזאב רוזנשטיין.

פרשה 512 לוותה במשך השנים ונוהלה על ידי צוות של פרקליטים משני מחוזות, בראשו עו"ד ניסים מירום מפרקליטות מחוז תל אביב. בפרקליטות תל אביב כלל הצוות את עוה"ד שרון הר ציון, איריס רמתי, אלכסנדרה קרא, ניר ביטון, מיטב דגן וקורל שריג פאפו. בפרקליטות מחוז מרכז כלל הצוות את עוה"ד מיכל מזור קולר, נתנאל בוג'ו, איתן פינקלשטיין, הילה כהן ודנה אלון.