עורך דין ירון לונדון, לשעבר סגן ניצב ביחידת להב 433, שוחח היום (רביעי) עם בן כספית ופרופסור אריה אלדד על מנת להתייחס לשיטות החקירה של יחידת להב 433, לאחר שנחשפו הקלטות החקירה של עד המדינה ניר חפץ במשפטו של יו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו. "יש שטח הפקר בין מה שמותר למה שאסור, כל העניין זה האם ההודאה, או ההחלטה לשתף פעולה נעשית מרצון חופשי".

"צריכים לבדוק את הדברים, יכול להיות שחפץ שותק שותק שותק, עושים את התרגיל המדובר ובהזדמנות הראשונה הוא הופך להיות עד מדינה. התרגיל הזה הוא זה ששלל את רצונו. יש מושג ביהדות שנקרא 'נבל ברשות התורה' ואתם יודעים בדיוק איך ההלכה מתייחסת לעניין הזה. לא הייתי רוצה ששלטון החוק במדינת ישראל יכנסו לקטגוריה 'נבל ברשות התורה", הסביר עו"ד לונדון.

עוד קודם לכן, נשאל סגן הניצב בדימוס אם מכניסים אנשים ללחץ כדרך לשבור אותם, והשיב: " אתה לא טועה, זה נכון וזה חלק מהחקירה. חקירה היא לא תענוג גדול, כל מי שנמצא בסיטואציה כזו לא נמצא בראיון. אין ספק שחלק מהדינמיקה, השיטה והאמצעים לשבור אותך ולהוציא ממך את מה שרוצים זה להפעיל לחצים פסיכולוגיים כבדים ומציקים. רק מה? יש פה שטח הפקר". 

עוד הוא הוסיף כי  "ברור לכולם, וגם בית המשפט העליון עמד על זה לא פעם ולא פעמיים, שאפשר לפסול הודאה כשמדובר באלימות, אמצעים פיזיים וגם פסיכולוגיים שהם כבדים ומציקים. מה ששוכחים זה שהרבה פעמים הסטירה היא כלום. לפעמים הפגיעה בכבוד, ההשפלה, ניגון על עצבים רגישים, לזהות אותך עם הזמן שחוקרים אותך ולראות מה האופי שלך. כל חוקר טוב יכול לזהות אחרי זמן מה מיהו פוטנציאל להיות עד מדינה".

לדבריו, שאלת מיליון הדולר היא איפה עובר הקו האדום של החוקר: "זו השאלה הכי חדה, נוקבת ומשמעותית בעניין הזה. יש מוטיב מרכזי בין כל הנחקרים - יש את הנקודות הרגישות. היה לי תיק מאוד מסובך ואחד הנחקרים שמענו שיש לו מערכת יחסים לא רצויה ולא מקובלת עם בת משפחה שלו בתוך המשפחה. אחרי תקופה ארוכה שלא הצלחנו להוציא ממנו את מה שרצינו, באחת הישיבות שעשינו הוצע להשתמש בחומר הזה  - אני לא "הסכמתי וזה לא קרה בסוף. ברור לכולם היה שזה דבר שיכל להביא אותו למקום אחר".